Gå til innhold

Ny hypotese: Utvider universet seg, eller blir det tyngre?


Anbefalte innlegg

Jeg synes dine synspunkter var interessante. Men, jeg stusser litt på at dersom det lot seg tenke at massen skulle øke i universet, så må det jo bli tilført mer og mer energi.

Ja, om økt masse innebærer mer energi (med mindre massen øker fordi f.eks. elektromagnetisk stråling "kondenserer", men i dagens univers utgjør stråling en veldig liten andel av energibudsjettet så det kan vi se bort fra i denne sammenhengen). Men nå har det seg sånn at absolutt energibevaring er langt på vei en myte. I de fleste modeller vi bruker i fysikken er riktignok energi absolutt bevart, men i følge den generelle relativitetsteorien (GR) er energibevaring kun et lokalt begrep. For universet som helhet er den totale energien til universet ikke veldefinert, og altså ikke en bevart størrelse. Men nå er jo hypotesen som er lagt frem i hvertfall delvis et alternativ til GR, så å argumentere ut fra GR blir litt feil. Det sikreste er uansett å gå til eksperimenter/observasjoner. Nå har jeg ikke tatt meg tid til å lete opp tall, men det ligger i eksperimenters natur at energibevaring aldri kan bekreftes eksakt, men man kan kun sette en øvre grense på hvor stort brudd på energibevaring som kan forekomme.

 

Og er du sikker på at man ikke til slutt kan ende opp med blåere lys om energien tilført i form av masse øker tilstrekkelig? Nå er du sikkert langt tryggere på dette, og jeg er en skarve nybegynner, med videregående skole fysikk i skallen.

Nå sa jeg aldri at jeg var sikker, men at "[...] da er det ikke lenger opplagt at [...]". Jeg finner med andre ord ingen grunn for å tro at vi skal ende opp med blåere lys, men jeg har ikke studert den fremlagte hypotesen i noe særlig detalj så jeg kommer ikke med bastante konklusjoner.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...