Gå til innhold

Skattefri utbetaling fra jobben?


Jangi91

Anbefalte innlegg

Dette er en utgift som på lovlig måte kan ovedras av andre firmaer, personer eller utleier kan selv velge å dekke denne utgiften.

 

At utgiften på lovlig måte kan overdras gjør den ikke skattefri.

 

I alle tilfeller vil leier, i dette tilfelle TS få utbetalt depositumet sitt som det selvsagt ikke er skatt på da det ikke er inntekt.

 

Du har misforstått definisjonen av inntekt. Les mitt tidligere innlegg.

 

Hvorfor denne personen/firma ikke kan være arbeidsgiver uten at reglene endres ser jeg ikke... med andre ord tror jeg du tar feil!!

 

Hvis jeg gir deg penger som gave er det skattefritt. Hvis jeg gir deg penger i gave og er din arbeidsgiver er det (med få unntak) skattepliktig inntekt. Partenes identitet er sentralt i skatteretten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At utgiften på lovlig måte kan overdras gjør den ikke skattefri.

 

 

 

Du har misforstått definisjonen av inntekt. Les mitt tidligere innlegg.

 

 

 

Hvis jeg gir deg penger som gave er det skattefritt. Hvis jeg gir deg penger i gave og er din arbeidsgiver er det (med få unntak) skattepliktig inntekt. Partenes identitet er sentralt i skatteretten.

 

Det gjør den heller ikke automatisk skattepliktig.

 

Jeg forstår du mener inntekten er "leien" og ikke depositumet men så lenge arbeidsgiver har overtatt kontrakten med arbeidsgiver så er ikke det å se på som en inntekt.

 

Partene er i dette tilfelle leietaker og tidligere leietaker, de har ikke noe direkte med hverandre å gjøre.

 

Så du mener med andre ord at 54% skatt er rett?

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Det gjør den heller ikke automatisk skattepliktig.

 

Nei, skattepliktig er den fordi den er leietakers private utgift. At den blir overdratt til arbeidsgiver i den hensikt å unndra beskatning endrer ikke utgiftens karakter.

 

Jeg forstår du mener inntekten er "leien" og ikke depositumet men så lenge arbeidsgiver har overtatt kontrakten med arbeidsgiver så er ikke det å se på som en inntekt.

 

Kontrakten er overdratt etter at utgiften har oppstått. Utgiften endrer ikke sin karakter ved overdragelse.

 

Så du mener med andre ord at 54% skatt er rett?

 

Hvis du skal regne beskatning i flere ledd vil 54 % (53,7 %, for å være eksakt) være marginalskattenivået hvis man ser arbeidstaker og utleier i sammenheng. Legger du på arbeidsgiver (som må betale arbeidsgiveravgift) blir det enda høyere. Legger du på kunden som ga arbeidsgiver pengene (som måtte betale merverdiavgift) blir det enda høyere. Og så videre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...