Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å laste ned et password manager program som hjelper meg å lagre og fylle ut brukernavn og passord på nettet.

 

Har sett litt på nettet på RoboForm og LastPass, men ville også høre litt her på forumet. LastPass er gratis og lagrer passord i "cloud", men det skal være veldig sikkert utfra hva jeg leste på nettet.

 

Bruker ellers Kaspersky Internett security og Google Chrome.

 

Har dere noen forslag? Trenger ikke for mobil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han er jo ikke noe troll for å si dette. Jeg tenkte det samme selv.

Det er selvsagt ikke det du spurte etter, men det er et saklig innspill, altså ikke trolling.

 

Jeg tenkte at hvis han er virkelig kunnskapsrik om data (noe som navnet kunne antyde) så kunne han tenkt at noen folk er mye aktive på internett og har 12-15 passord på ulike nettsider. For å unngå å bruke like passord på mange sider er det lurt å ha et system som hjelper deg å administrere dette. Jeg bruker unike passord av typen 6hV9Puy1dNk8 og disse er vanskelige å huske, spesielt når man har mange.

 

Password manager programmer har et unikt nøkkel som gjør at du har uansett 1 passord som du må huske for å åpne programmet. Under dette passordet ligge alle de andre 12-15 passord du har laget.

 

Jeg har bedt om innspill fra folk som har erfaring med bruk av slike programmer.

Endret av Dejan
Lenke til kommentar

Jeg bruker Lastpass/Xmarks combo. Kjøpt og betalt og funker helt prima i 99%. Det kjekke med akkurat denne comboen er at det fungerer både på pc og android.(Android er grunnen til at jeg kjøpte det.)

 

For å være helt ærlig så hadde jeg ikke klart meg uten da det blir alt for mange passord å holde styr på for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker Lastpass/Xmarks combo. Kjøpt og betalt og funker helt prima i 99%. Det kjekke med akkurat denne comboen er at det fungerer både på pc og android.(Android er grunnen til at jeg kjøpte det.)

 

For å være helt ærlig så hadde jeg ikke klart meg uten da det blir alt for mange passord å holde styr på for meg.

 

Endelig noen som skjønner at å huske mange passord kan bli en utfordring. :)

Lenke til kommentar

Jeg vil absolutt anbefale Lastpass hvis du er ute etter en slik manager.

 

Det som dog er veldig essensiellt er at du bruker et meget sterkt masterpassord.

Jeg bruker et masterpassord på 26karakterer med en mix av alle tegn.

 

Steve Gibson(www.grc.com) har uttalt seg om Lastpass ved flere anledninger og borger for sikkerheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lastpass er bra, veldig bra. Det har jeg brukt i flere år nå. At den fungerer i alle nettlesere og dermed de aller fleste operativsystemer gjør det til et veldig nyttig verktøy.

 

$12 for et år er ingenting og siden du ikke har behov for mobil tilgang kan du benytte gratis utgaven av Lastpass som er helt gratis.

 

Alt er lagret i skyen, så du må vurdere om du er villig til å lagre passordene dine i et datacenter i USA!

 

Keypass er en open source password manager som koster ingenting og lager passordene dine lokalt på datamaskinen din. Det er opp til deg å overføre databasen din til andre datamaskiner og å holder de oppdatert. Dette kan være utfordrende, men da har du 100% kontrol på databasene dine. Keypass integrerer ikke med nettlesere, så du må kopi og lim inn passordene dine selv.

 

Jeg bruker Lastpass og er fornøyd med tjenesten. Jeg kan jobbe på en Mac, Linux eller WIndows PC og alltid ha tilgang til mine passord. Lastpass fyller ut informasjonen min for meg og gjør alt så mye enklere. At alt lagres i skyen er ikke noe jeg ønsker, men av og til må man ofre litt for å gjøre hverdagen enklere.

Lenke til kommentar

Er meget fornøyd med LastPass.

 

Noen punkter:

 

Det har flere muligheter for to-faktors autentisering - i disse dager kan det være meget lurt å aktivere. Google Authenticator fungerer bra.

 

Det er også mulig å eksportere alle passord, enten kryptert eller til en CSV-fil, i tillegg er det mulig å bruke LastPass uten tilkobling til internett, med en lokalt buffret (kryptert) kopi. Dette gjør det uproblematisk om LastPass-tjenesten skulle bli utilgjengelig (datasenter nede, brannmur etc.).

 

«Dessverre» er LastPass bedre i Firefox. Man har samme funksjonalitet i Chrome, men det virker mer gjennomført med Firefox. Også verdt å påpeke at LastPass har hatt noen problemer med Chrome-pluginen og autoutfylling de siste dagene, det blir vist jobbet med å løse dette.

 

1Password er den største konkurrenten til LastPass som tilbyr synkronisering over skyen (som en tjeneste). Dessverre ser det ikke ut til at de støtter Android (og Windows-støtten er i beta).

 

En annen populær tjeneste er KeePass, sammen med Dropbox (til å synkronisere den krypterte passord-databasen til mobil og andre maskiner) eller varianter av KeePass (f.eks. KeePassX til OS X, KeePassDroid til Android og en rekke varianter til iPhone). KeePass er åpen kildekode-programvare, med en standardisert passorddatabase en rekke programmer støtter.

 

Ninjaedit: Ser du nevner at du ikke trenger løsning for mobil - min erfaring er at det er greit å ha, ettersom jeg ikke alltid kan nå maskinen min, og trenger å logge inn på noe på nett. Siden jeg nå har kryptiske passord, er det ikke mulig å huske de (i tillegg til at det er greit å kunne kopiere fra passord-programmet til mobil-nettleseren, om man har ekstra lange passord).

Endret av the_fire
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...