Gå til innhold

Hva slags sikkerhetsprogrammer bør jeg ha?


Anbefalte innlegg

Ny pc er på vei, og med en innsats på 14000,- så bør den holde en del år.

 

Hva slags sikkerhetsprogrammer bør jeg satse på for å holde den up to date, og hvilken nettleser er "tryggest"?

 

Hva tenker andre om Microsoft Security Essential - er dette bare skvip eller er det å anbefale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min mening er at det viktigste er å være nøye med den programvaren du installerer, og å holde denne programvaren oppdatert - samt å ha mest mulig begrensning for trafikk mot Internett. Så kan du gjerne ha et antivirus med sanntidsbeskyttelse, om du ønsker det. Det er ikke så utrolig viktig nøyaktig hva du velger her, bare det holdes oppdatert. Det som er best for deg i dag, er ikke nødvendigvis det beste for deg i morgen. Det er en bransje som er i konstant endring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Vil anbefale å ha MSE og Malwarebytes Anti-Malware.

 

Vil forøvrig anbefale Google chrome til nettleser, da det er en utrolig bra en. Den er ganske sikker, iforhold til de andre, med tanke på at de oppdatere den veldig ofte, og som oftest blir den oppdatert automatisk, så du ikke trenger å gjøre noe.

 

Ville også tatt det Horrobyte skrev til tankeboksen, da en bør være forsiktig med hva man laster ned.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

MSC hadde tidliger bra på tester, men de har hengt endel bak i det siste. Men jeg bruker det på alle husets maskiner - det er uansett personens bruk av nett, programmer osv, som er det essensielle.

Selv bruker jeg Firefox med adblock og noscript.

 

Tar med jevne mellomrom å starter maskinene i safemod med nett og tar onlinescan som en ekstra sjekk, og har til dags dato ikke funnet noe. Nettleser tror jeg ikke er store utfordringen uansett, bare hold den oppdatert (som alt annet) og ikke vær på for mye 'kultur' sider og hacker/cracker sider mm - ikke minst .... pass på hva du legger inn av programmer/spill, for det er som oftes der man får med crap.(er min erfaring med å hjelpe andre med å fjerne crap)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom du kjører Windows 8, så er Windows Defender (tidligere MSE) innebygget.

Et av de viktigste punktene Horrorbyte nevner er å holde 3.parts programvare oppdatert, her anbefaler jeg Secunia PSI - http://secunia.com/v...nning/personal/

 

Når det kommer til nettlesere så anbefaler jeg IE (for win8) eller Chrome. Grunnen er grundig sandboxing, noe som FireFox mangler så vidt jeg vet. Er sikkert litt smak og behag når det kommer til nettlesere, men..

Dersom man går for IE anbefaler jeg også å enable Enhanched Protected Mode - http://www.thewindow...net-explorer-10, som introduserer en del ekstra sikkerhetstiltak (64-bit, disabling av ActiveX/plugins, HEASLR osv) i bytte mot litt kompatibilitet.

Endret av Paull
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Dersom du kjører Windows 8, så er Windows Defender (tidligere MSE) innebygget.

Et av de viktigste punktene Horrorbyte nevner er å holde 3.parts programvare oppdatert, her anbefaler jeg Secunia PSI - http://secunia.com/v...nning/personal/

 

Har selv brukt programvaren tidligere, men har ikke på en stund nå, takk for at du informerte om det!

Lenke til kommentar

No problem!

Et annet verktøy jeg glemte å nevne er EMET 4 - http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=39273 Kan hjelpe mot 0-days basert på oppførsel av program. Det er hakket mer defense-in-depth, men ut ifra egne erfaringer skader det ikke å enable det for spesielt utsatte programmer som browsere, PDF-lesere etc.

En grei guide til EMET kan man finne på https://krebsonsecurity.com/2013/06/windows-security-101-emet-4-0/

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vil anbefale Norton Internet Security på det sterkeste. Hadde et virus på maskinen. prøvde alle som er nevnt tideligere men det var bare Norton som fanget den opp. Norsk ::) hvis du laster ned noe utrygt fra internet blokkerer norton det du installerer og isolerer det før du vet ordet av det :) dessuten hvis du går på en utrygg side, blokkerer norton den. Det finnes så mange drittdårlige antivirus, spesielt de som er gratis. Men Norton er absolutt verdt pengene :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

Kaspersky Internet Security, Malwarebytes Anti-Malware (kjøpeversjonen), samt Sandboxie for tvilsomme nettaktiviteter. Java kun i nettleseren som brukes til nettbank, ellers litt sunt bondevett.

 

Sikkerhet koster; gratis kan være godt nok som medieavspiller, tekstredigering eller bildebehandler, men sikkerhet bruker man penger på. Kjøp et skikkelig produkt.

/undix

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...