Gå til innhold

Lydutgangen på CD-ROM'en


Noxious

Anbefalte innlegg

På de fleste (om ikke alle) CD-ROM'er er det et uttak som man kan koble til headset o.l. Men jeg lurer på hvordan den egentlig fungerer, er den begrenset på noen måte, eller fungerer den som det (grønne? :p ) uttaket som er bak på lydkortet? (at man har lyd uansett hva man driver med, om det er avspilling av MP3 filer, avspilling av CD'r, spilling osv.)

 

Jeg ser at man trenger en 2-leder digital (SPDIF) audiokabel som må kobles fra lydkortet (eller er det hovedkortet?) til CD-ROM'en hvis man skal bruke dette uttaket, følger denne kabelen med når man kjøper lydkort, eller må man kjøpe den separat?

 

Som dere kan se så er ikke lyd akkurat min sterke side. :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Att det er mulig da!!

 

Utgangen på fronten av cd-rom'en (mini-jack) henter lyden fra cd-rom'ens interne D/A konverter. Det er akkurat den samme lyden som kommer ut fra analog utgangen bak på spilleren.

 

Disse D/A konverterne pleier å værer veldig dårlige og det er også lyden!

Dette burde vært kuttet ut for lenge siden ettersom alle moderne operativsystemer henter lyden gjennom IDE kabelen, såkalt ripping.

 

Det e selvfølgelig KUN audio cd'er du kan høre på her. Ettersom all behandling av f.eks mp3 filer blir gjort av prosessoren på datamaskinen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...