Gå til innhold

"Hjemmekino-anlegg" - hvilke kabler trenger jeg?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Etter å ha grublet litt har jeg bestemt meg for å kaste ut min lydplanke som jeg har i stuen hjemme. Jeg skal erstatte den med et rimelig 5.1 anlegg, og ser ut til å ende opp med følgende:

 

Onkyo TX-NR616B Receiver

KEF E305 Homecinema white 5.1.

 

Valget på høyttalere ble gjort da vi har en liten stue, og jeg ønsker diskret høyttalere, samt at prisen er overkommelig.

 

Jeg regner med at jeg må kjøpe noen høyttalerkabler, og er usikker på om jeg må bruke 1.5mm2 eller 2.5mm2 kabler. Er det noe regler for slikt, eller er det bare fritt frem?

 

Noen synspunkter?

 

På forhånd, takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei :)

Du har nå beveget deg inn i en verden der det er mer placebo i omløp enn i alternativbransjen. og folk her kan sverge på at dyre og tykke kabler er bedre, uten at det nødvendigivs er sant.

Til små diskre høytalere så klarer du deg lenge med noen små og billige kabler. Jeg selv bruker Biltema sine kobberkabler, da de er relativt billige, og gode.

 

Jo mer strøm du skal kjøre i kabelen jo tykkere bør de være. Feks om satelittene er 40W, klarer du deg med tynne ledninger, men er de 200W, burde du ha noen som er mye tykkere. Det samme gjelder lengden, jo lengere strekk, jo tykkere bør de være.

 

Men, til de du linket så trenger det ikke være særlig tykke, da det bare er mellomtone og diskant i satelittene.

Lenke til kommentar

Ikke bruk lampet ledninger. Disse er laget for 50 Hz, ikke høye frekvenser slik mye av lyden er.

Dedikerte høyttalerkabler er laget for å takler høyere frekvenser uten å ødelegge for disse. Selv om de er billige biltema utgaver.

 

Du kan også bruke nettverkskabler, så lenge du bruker en kabel pr pol. Disse er laget for å takler flere MHz, og vil dermed funke meget bra (har brukt selv), og er som regel billigere enn høyttaler kabelene. Selv om det er litt mer jobb, og ikke så fine.

 

Når det er størrelsen på kabelene, kjør 2,5 mm, så er det aldri noe problemer med tap.

Lenke til kommentar

Ikke bruk lampet ledninger. Disse er laget for 50 Hz, ikke høye frekvenser slik mye av lyden er.

Dedikerte høyttalerkabler er laget for å takler høyere frekvenser uten å ødelegge for disse. Selv om de er billige biltema utgaver.

 

Du kan også bruke nettverkskabler, så lenge du bruker en kabel pr pol. Disse er laget for å takler flere MHz, og vil dermed funke meget bra (har brukt selv), og er som regel billigere enn høyttaler kabelene. Selv om det er litt mer jobb, og ikke så fine.

 

Når det er størrelsen på kabelene, kjør 2,5 mm, så er det aldri noe problemer med tap.

 

Det at lampettledninger ødelegger for lyden stemmer IKKE. En kobberkabel ER og forblir en kobberkabel.

Lenke til kommentar

Det at lampettledninger ødelegger for lyden stemmer IKKE. En kobberkabel ER og forblir en kobberkabel.

 

Det er totalt feil.

 

Det er forskjell på renheten i kobberet, akuratt som for både gull og andre metaller. Det er en grunn til at f.eks gull selges i både 24 karat, 18 karat osv. Det er forskjellen på renheten i metallet.

 

Akuratt det samme er det med kobber. Skikkelige høyttalerkabler, og datakabler bruker renere kobber enn enkle strøm ledere. Det er faktisk å enkelt som å kikke og kjenne på dem så ser man forskjellen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er totalt feil.

 

Det er forskjell på renheten i kobberet, akuratt som for både gull og andre metaller. Det er en grunn til at f.eks gull selges i både 24 karat, 18 karat osv. Det er forskjellen på renheten i metallet.

 

Akuratt det samme er det med kobber. Skikkelige høyttalerkabler, og datakabler bruker renere kobber enn enkle strøm ledere. Det er faktisk å enkelt som å kikke og kjenne på dem så ser man forskjellen.

Men, det er ikke hørbar forskjell... Utallige blindtester avslører gang på gang at høytalerkaler låter likt nesten uansett vha de er laget av. Folk hører ikke forksjell på en 2000kr kabel og en kleshenger i jern....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du selv testet og ikke merket forskjell?

 

Jeg har hørt forskjell mellom lampet ledninger, Cat kabler og skikkelige høyttaler kabler.

Aldri hørt forskjell på signal kabler (RCA) eller strøm kabler.

 

Husk at noen hører forskjell andre ikke. Enkelte hevder de ikke hører noe forskjell fra lyden fra TV høyttalerene og til ett skikkelig anlegg.

 

Mye av grunnen til at folk sier de ikke hører forskjell, er fordi de ikke vet hva de skal høre etter. De lytter som regel etter at det er ekstremt mye bass med den ene, og lite med den andre (for å ta ett eksempel).

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...