Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Yamaha XVS 1300 Midnight Star


Anbefalte innlegg

Jeg startet en tråd tidligere angående råd ved kjøp av tung MC og etter mangfoldige timer med søk på nett og litt grubling på egenhånd, så har jeg kommet frem til at en typisk Racing sykkel ikke er noe for meg.

 

Jeg tror rett og slett jeg kommer til å velge en cruiser, og blandt de cruiserene jeg har sett på så er det denne jeg mest sannsynlig kommer til å dukke opp med:

 

Yamaha XVS 1300

post-30214-0-46555900-1376026838_thumb.jpg

 

Det jeg lurer på er om det er noen som har erfaring med denne sykkelen eller har noe konkret nyttig informasjon og komme med som styrker mine tanker?

 

Grunnen til at jeg valgte nettopp denne var først og fremst utseendet. Den er klassisk, men samtidig litt "moderne" i utseendet. Lyden fra denne er helt rå og den skal i følge ett par yputube videoer jeg fant gjøre 0-100 på 4.5sek. DET er ikke dårlig for en slik sykkel synes jeg :)

 

Jeg kommer også til å dra på en del fototurer etc. og da trenger jeg litt plass til å slenge fra meg diverse ting.

 

Jeg klarer rett og slett ikke å se for meg selv sitte sammenkrøket på en gateracer eller R-sykkel mens jeg spiser meg gjennom krappe svinger på høyt turtall. Jeg synes også racing sykler virker så "anonyme" og kjedelige i utseendet, og de sterke fargene jeg ser på mange av disse liker jeg heller ikke. Men så klart, det finnes unntak her også og Ducati er en av dem som lager skikkelige stilige sykler i den klassen, men etter at jeg prøvesatt en Ducati Monster 696, så ble jeg ikke voldsomt imponert.

 

jeg hadde håpet på en wow-opplevelse, men jeg synes salen var hard og i det hele tatt følte jeg meg litt ukomfortabel på denne.

 

Jeg har ennå ikke prøvesittet Yamaha'en nevnt lenger opp, men jeg har prøvesittet en Honda VT 750 som er samme type sykkel men litt mindre. Her satt jeg MYE bedre.

 

En annen ting jeg liker med mange av disse cruiserene er lyden. Skikkelig brumlelyd og et hav av krefter på lave turtall.

 

Jeg skjønner at noen/mange her inne liker racing sykler, og det frister jo med fart og morro, men etter at jeg har fått råd fra to kompiser som har eid Honda CBR 600 for en tid tilbake så tror jeg at jeg dropper en slik sykkel, selv om det økonomisk sett hadde vert bedre da disse cruiserene er litt dyrere.

 

Så hva mener dere om denne konkrete sykkelen?

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en bekjent som har hatt ett stort antall cruisere de senere år, som stoppet å bytte sykler når han kom til Midnight Star-serien. Nå kjører han på en 1900. Faktisk er ett av brudebildene våre på nettopp den 1300 han hadde før :-) Lekker sykkel, og ikke minst, særs kjørbar, for å være stor cruiser. Og det er nettopp det den er, en schvær cruiser. Dette er IKKE sykkelen for å lanesplitte i køen til/fra jobb, la det være helt klart. Dette er en som trives ute på landeveien, og du kan kjøre nokså friskt med den, så lenge du ikke glemmer at den faktisk er tung og har begrenset med bakkeklaring. Min bekjente skryter fælt av komforten, så noe må det være med den. SVJV har alle hans Midnight Star vært fullstendig feilfri, og han kjører en god del KM i året.

Jeg skulle tro dette må være noe med det bedre å få fatt på i denne klassen. Men jeg ville IKKE handlet FØR du har fått kjørt den litt. Se at du faktisk klarer å "ratte" en slik. Det er ikke akkurat det jeg ville kalt en begynnersykkel. Forsiktig sagt ;-)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg har de siste dagene saumfart nettet, sjekker spesifikasjoner, gått litt i meg selv, sjekker spesifikasjoner, sjekket forsikringer, gått litt i meg selv igjen, sett videoer på youtube etc etc. og etter en samlet vurdering dukker det hele tiden kun 2-3 sykler opp i mitt hode og det er nettopp disse jeg skal se nærmere på samt teste så fort MC-lappen er i boks.

 

Yamaha XVS 1300 er nok den som ligger mitt hjerte nærmest så langt. Jeg føler det er en slik sykkel jeg vil ha, men jeg har som sagt ikke kjørt den så tiden får vise om dette er noe for meg. Med tanke på utseende etc. så er dette den klart råeste cruiseren til den prisen.

 

Andre plassen er en annen type sykkel (i tilfelle Yamaha'en ikke skulle innfri mine forventninger med tanke på sykkeltype). Nemlig en Ducati Monster 796 eller 1100 EVO. Jeg synes Ducati'ene har et arbeidsregister som jeg liker. Mye krefter på relativt lave turtall og kanskje dermed mer egnet for norske landeveier i lave hastigheter. Det virker som om det også er en utrolig fet lyd i disse syklene.

 

Både Yamaha'en og Ducati'ene er i tillegg laterlig rimelig å forsikre i forhold til R-sykler som CBR600RR, Yamaha R6 etc. Vi snakker 1000,- pr.mnd spart bare i forsikring ved å velge bort en R-sykkel. Som fersk MC'er er jeg også rimelig sikker på at jeg ikke kommer til å bli skuffet over kreftene i noen av disse syklene. Jeg får nok uansett mer enn nok med å holde meg på vegen vil jeg tro :)

 

Jeg tror at kjøp av R-sykkel er en totalt idiotisk ting for meg å gjøre som første kjøp. Forsikringen er skyhøy og fristen til å kjøre over evne er veldig nær. Ikke bra for en som meg. Jeg kjenner minst to personer som har kjørt galt med sykkel og for en av dem gikk det veldig galt. (med dødelig utfall). Begge gangene var det fart som var hovedårsaken. Her snakker vi to personer som har kjørt sykkel siden dem var 13 år gamle hjemme på gården. Jeg har ikke en gang sittet på noe annet enn moped og det er nå 20 år siden.

 

Derfor så har jeg endelig klart å konkludere med ned til hvilke typer sykler jeg ønsker og hva som er "lurt" for meg.

 

Jeg har fått lånebevis og alt er i orden, men å betale på en sykkel jeg ikke har lov til å kjøre er uaktuelt, så noe sykkelkjøp før lappen er i boks blir det nok ikke :)

Lenke til kommentar

Høres fornuftig ut dette Bjerknez. Så klarer du å få prøvekjørt de sykkeltypene som er aktuelle, er det en stor fordel. R-sykkel-konklusjonen din er igrunnen veldig etter "mitt hjerte". R-sykkel er generelt ikke ideell her i Norge. Men igrunnen ikke cruisere heller :omg:

Monster er ypperlig til sitt bruk; bykjøring/rampekjøring. Mangler skjerm, ergo slitsom på lange turer.

 

Egentlig vil jeg tro at en tourer/adventourer ville passet deg og din kjøring best, men det hjelper jo ikke det når du ikke vil ha en slik :rofl: De fleste kjente merker har slike sykler: KTM har sin adventure 1190 (og her har du også lyd!), BMW har mange å velge mellom (men ikke lyd), Yamaha har sin Teneré.... Du skjønner greia. Du bør presse deg selv til i det minste å se/sitte på de. Dette er knall sykler for turkjøring i Norge. For tung til å kjøre av-vegen (selv om det kan se ut som om de er beregnet for det), men myk fjøring svelger unna dårlig vei, alt etter modell får du fra tilstrekkelig til mer-enn-nok med krefter....

 

Et poeng kan og være hvor mye du får med deg på turen. På en cruiser kan det være utfordrende å få nok plass til ting og tang....

 

Et råd kan være å ta kjøretimer hos noen som har et visst utvalg av sykler. Så får du prøvd litt forskjellige typer sykler :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...