Gå til innhold

Rengjøring av gamle negativer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har kjøpt inn en negativ scanner og skal digitalisere en masse gamle bilder hvor noen har papir/plast stivnet på dem. Noen som vet om de vil ta skade av varmt vann og lett skrubb?

Du ødelegger dem garantert, spesielt hvis du skal rengjøre emulsjons siden.

 

Hvis papir/plast sitter på baksiden (den blankeste side) kan du prøver å pirke det av med en en nål eller veldig liten skrutrekker. Regn med å få riper du må klone vekk etter skanning.

 

Veske eller skraping på emulsjons siden vil fjerne det laget som faktisk er bildet. Veske eller varmt vann vil muligens løse opp emulsjonen, krølle/bøye deler av filmen osv.

 

Hvis du vil prøve deg frem så gjør det på en bit av filmen som er ueksponert, sort eller allerede ødelagt.

 

Klipp av test biten hvis den sitter på en negativ remse før du tester.

 

Det finnes/fantes spesielle lakk sorter for å repare sort/hvitt film hvor det har blitt huller=emulsjonen er forsvunnet.

Lenke til kommentar

Takk for tips

Enig med arthon at du bør være veldig forsiktig med hvordan du håndterer gamle negativ, men jeg vil ikke utelukke at behandling med væske kan være et alternativ, men det må i så fall være riktig væske og behandling.

 

Jeg ville startet med å scanne de som er OK, scanning i seg selv er en læreprosess og det lønner seg å starte med noe enkelt. Med litt mer erfaring kan du gå løs på vanskeligere oppgaver og finne ut hvor ille det må være før scanning+enkel retusjering ikke er nok.

 

Det finnes forøvrig masse bra info om både scanning og rensing av gammel film på nettet, sjekk f.eks http://www.scantips.com/ og http://www.wikihow.com/Clean-Negatives

 

Googling av "clean old negatives" gir en masse interessante diskusjoner og sider.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Generelt bør man ikke gjøre noe som innebærer fysisk kontakt med emulsjonssiden på negativer eller dias, men overlate det til skannerens digitale støvfjerning. Skaden kan bli større ved rengjøring. men i slike tilfeller som her er det nok nødvendig med "action" av et eller annet slag. På den blanke siden har man litt mer muligheter, men det er gjerne ikke der det setter seg fast heller.

 

Generell rengjøring på emulsjonssiden kan gjøres med PEC-12 og PEC-pads. Det er mulig at lunkent vann også kan løsne plasten fra emulsjonen.

 

Selv om det kanskje ikke er relevant her, nevner jeg at noen stygge flekker etter brann-/vannskade faktisk ble borte hos meg etter digital ICE med en Nikon Coolscan. Hvis du kan fjerne alt bortsett fra det som sitter fast og ta en skanning med støvfjerning på, kan det hende at det ikke blir synlig? Deretter kan du jo vurdere ytterligere tiltak med fjerning av plasten, med fare for at emulsjonen blir med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...