Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vitne i retten


Anbefalte innlegg

Regner med dette er riktig plass å poste.

 

Vi var to stk på besøk hos en kompis i helga, da det plutseligt kom en brasende inn å ba om ''pengene du skylder meg'' begynte å slå kompisen min å kastet han i bakken å begynte å sparke han. Dette var en kar som vi alle kjente fra før å visste var rimelig gal. Kompisen min fikk blodrøde øyner og synlige merker på kroppen og han planlegger å anmelde dette.

 

Så da, lurte jeg på hvordan fungerer dette egentlig? Noen som har vært vitne til vold på denne måten før? Anonym poster: d238472ff8262bc6419dc76a44207609

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som kommer til å skje (sannsynligvis) er at du blir innkalt til et vitneavhør. Du plikter ikke å la deg avhøre, men jeg regner med du har tenkt å gjøre det.

Det som skjer i avhøret er at du blir bedt om å forklare saken slik du oppfattet den og helt sikkert får noen tilleggspørsmål. Dette er ikke noe skummelt. Tenk på det som en samtale bare.

H*n som leder avhøret vil så skrive en forklaring som oppsummerer det du har sagt. Du får lese gjennom denne og signerer den (om du mener den gjenspeiler det du har sagt).

Så er det bare å leke venteleken. Går saken til retten blir du innkalt til å vitne i retten. Her plikter du å forklare deg i tilfellet.

Du må da sitte eller stå foran dommerne ved et bord der det står et glass vann (hvertfall har det gjort det hver gang jeg har vitnet). Du har aktor på den ene siden og den tiltaltes advokat på den andre siden. Først blir du bedt om å si ditt navn, hva du jobbber med/studerer/etc. og når du er født. Dette er bare formaliteter. Så blir du bedt om å forsikre at du skal tale sant og ikke utelate noe. Husker ikke helt ordlyden. Du svarer med "Det forsikrer jeg."

Aktor begynner med å be deg fortelle hva som skjedde og/eller stille deg noen spørsmål. Etter det er det advokaten til tiltale sin tur til å gjøre det samme (hvis de ønsker det). Tilslutt er det mulig du får noen oppfølgingspørsmål fra dommerne. Hele prosessen er helt udramatisk. Bare fortell sannheten så går det helt greit. Du kommer nok til å være nervøs. Det er helt normalt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det som kommer til å skje (sannsynligvis) er at du blir innkalt til et vitneavhør. Du plikter ikke å la deg avhøre, men jeg regner med du har tenkt å gjøre det.

Det som skjer i avhøret er at du blir bedt om å forklare saken slik du oppfattet den og helt sikkert får noen tilleggspørsmål. Dette er ikke noe skummelt. Tenk på det som en samtale bare.

H*n som leder avhøret vil så skrive en forklaring som oppsummerer det du har sagt. Du får lese gjennom denne og signerer den (om du mener den gjenspeiler det du har sagt).

Så er det bare å leke venteleken. Går saken til retten blir du innkalt til å vitne i retten. Her plikter du å forklare deg i tilfellet.

Du må da sitte eller stå foran dommerne ved et bord der det står et glass vann (hvertfall har det gjort det hver gang jeg har vitnet). Du har aktor på den ene siden og den tiltaltes advokat på den andre siden. Først blir du bedt om å si ditt navn, hva du jobbber med/studerer/etc. og når du er født. Dette er bare formaliteter. Så blir du bedt om å forsikre at du skal tale sant og ikke utelate noe. Husker ikke helt ordlyden. Du svarer med "Det forsikrer jeg."

Aktor begynner med å be deg fortelle hva som skjedde og/eller stille deg noen spørsmål. Etter det er det advokaten til tiltale sin tur til å gjøre det samme (hvis de ønsker det). Tilslutt er det mulig du får noen oppfølgingspørsmål fra dommerne. Hele prosessen er helt udramatisk. Bare fortell sannheten så går det helt greit. Du kommer nok til å være nervøs. Det er helt normalt.

Tusen takk, meget godt forklart av deg. Vet du sånn ca hva strafferammen er på noe slikt? I følge Wikipedia på legemsbeskadelse så er det inntil 4 år. Men dette er jo egentlig innbrudd også selv om døra var åpen eller?

Er tiltalte også i salen når jeg skal vitne? Han vet jo egentlig hvem jeg er, så vet ikke hvor farlig dette kan bli for meg om jeg vitner. Anonym poster: d238472ff8262bc6419dc76a44207609

Lenke til kommentar

I tillegg til det som er sagt i forrige innlegg; i en slik voldssak som dette, så vil sannsynligvis fornærmede (altså kompisen til trådstarter) også kunne være representert ved en bistandsadvokat (som mer eller mindre er "på samme lag" som aktor) som også vil kunne stille spørsmål.

Selvfølgelig. Det glemte jeg å skrive. Takk for påminnelsen.

Tusen takk, meget godt forklart av deg. Vet du sånn ca hva strafferammen er på noe slikt? I følge Wikipedia på legemsbeskadelse så er det inntil 4 år. Men dette er jo egentlig innbrudd også selv om døra var åpen eller?

Er tiltalte også i salen når jeg skal vitne? Han vet jo egentlig hvem jeg er, så vet ikke hvor farlig dette kan bli for meg om jeg vitner. Anonym poster: d238472ff8262bc6419dc76a44207609

Eventuell straffeutmåling tør jeg ikke uttale meg om.

Jeg husker ikke helt prosedyren, men tror han kan være der hvis det er etter at han har vitnet selv. Noen andre kan sikkert svare bedre enn meg på akkurat dette.

Lenke til kommentar

Er tiltalte også i salen når jeg skal vitne? Han vet jo egentlig hvem jeg er, så vet ikke hvor farlig dette kan bli for meg om jeg vitner.

I hovedsak ja. I enkelte tilfeller (f.eks. voldtekt eller seksuelle overgrep) kan tiltalte bli plassert bak i salen (eller i et siderom med eller uten lyd/bilde-overføring, etter hva som er mulig, og retten bestemmer seg for), så den som forklarer seg slipper å se ham/henne.

 

edit: etter en lovendring som trådte i kraft for noen år siden (rett før en sak jeg var meddommer i, derfor husker jeg det...), så har fornærmede anledning til å være tilstede helt fra begynnelsen av saken.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...