Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vag stikkende følelse i nedre venstre del av magen.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Over de siste 10 dagene omtrent, har jeg hatt ubehagelige stikk i nedre ventre del av magen. Mellom bukspyttkjertelen og blærer. Smerten har er eller to ganger forsvunnet fra venstre side, og heller gått over til nedre høyre del av magen.

 

På morgenkvisten, kjennes hele magen min+brystkassen meget stiv og støl.

Jeg har oppriktig talt ingen ikke stor anelse om hva dette kan være, egro kom jeg hit i søken etter bistand.

 

Ville en blodprøve (jeg tok en for cirka 1 måned-2 tilbake, og alt var slik det skulle, utenom D-Vitamin mangel, dog tar rikelig tilskudd og annet nå) ha kunne gitt meg bedre greie på årsaken til smerten? Eller hva med en ultra-scan?

 

Nota bene:

 

- Jeg har ei blitt rammet av noen som helst symptomer, utenom smerten så klart (må litt oftere på do, grunnet av uro i magen).

- Kostholdet mitt er sunt (plenti godt forråd av både, vann, vitaminer, frukt og grønt og korn, et cetera).

- 19 år gammel.

- Mann.

- Ingen relaterte sykdommer av samme art innenfor familien (utenom kreft i nedre regioner).

 

 

Takk så mye!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er selvfølgelig en jobb for legen, ta en tur til fastlegen.

Første jeg tenker på når noen sier nede på høyre* side på mage er blindtarmen.

 

En test legene gjord var som følger:

Klem sakte inn magen/partiet du har vondt, så slepper du det raskt ut igjen,

får du da vondt når du tar vekk hånda så skal det være stor sannsynlighet for blindtarm betennelse. Skal ikke gjøre spesielt vondt å klemme inn, men smertene skal komme når du slepper opp.

 

Kjenner meg også igjen når du sier at du føler deg støl, dette var følelsen jeg også fikk.

Smertene kom et par ganger i året, så jeg måtte til legevakten, men smerten forsvant som regel etter en dag på sykehuset. Tilslutt så hadde jeg vondt i cirka 48 timer på sykehuset og dem bestemte seg for å fjerne den.

 

Edit: Høyre side**

Endret av Ares NOR
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er selvfølgelig en jobb for legen, ta en tur til fastlegen.

Første jeg tenker på når noen sier nede på vestre side på mage er blindtarmen.

 

En test legene gjord var som følger:

Klem sakte inn magen/partiet du har vondt, så slepper du det raskt ut igjen,

får du da vondt når du tar vekk hånda så skal det være stor sannsynlighet for blindtarm betennelse. Skal ikke gjøre spesielt vondt å klemme inn, men smertene skal komme når du slepper opp.

 

Kjenner meg også igjen når du sier at du føler deg støl, dette var følelsen jeg også fikk.

Smertene kom et par ganger i året, så jeg måtte til legevakten, men smerten forsvant som regel etter en dag på sykehuset. Tilslutt så hadde jeg vondt i cirka 48 timer på sykehuset og dem bestemte seg for å fjerne den.

 

Smerten min er for det meste på venstre side. Er ikke blindtarmen på høyre?

Lenke til kommentar

Dersom du har normalt avføringsmønster, det vil si at det ikke er forstoppelse, bør du oppsøke legen.

Som Ares sier, et av kardinalsymptomene på blindtarmsbetennelse er det man kaller "slipp-øm". Dersom du er det, skal du allikevel ikke se bort fra at det kan dreie seg om blindtarmsbetennelse. I tillegg vil jeg bare påpeke at det i de fleste tilfeller av blindtarmsbetennelse, er vondt i hele buken, ikke bare i nedre del på høyre side.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg surra litt med høyre og venstre, mente selvfølgelig høyre.

Så i din førstepost at du sa smerten flyttet seg til høyre side.

 

Når jeg hadde blindtarm betennelse selv så var det vanskelig å bedømme om det

var venstre eller høyre side jeg hadde vondt. Så det er ikke akkurat noen fasit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blindtarmsmerter kan være lokalisert til høyre eller i buken generelt, det varierer.

 

Smerten vil bare bli være, spesielt dersom blindtarmbettenelse. Ikke vent for lenge, for hvis den sprekker står du ovenfor et mareritt.

 

Uansett verdt å sjekke ut hos lege eller nærmeste sykehus.

 

I værste fall er det en vond fis som går forbi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blindtarmsmerter kan være lokalisert til høyre eller i buken generelt, det varierer.

 

Smerten vil bare bli være, spesielt dersom blindtarmbettenelse. Ikke vent for lenge, for hvis den sprekker står du ovenfor et mareritt.

 

Uansett verdt å sjekke ut hos lege eller nærmeste sykehus.

 

I værste fall er det en vond fis som går forbi.

 

Smerten har dempet seg noe siden forleden dag.

Attåt, har jeg noe vanskelig med å gå på do+mer luft i magen enn vanlig

(men kommer kun ut da jeg først går på do),

dog ei noe svært betydelig.

 

Hvor lenge ville du si at man kan gå (i det tilfelle at man har blindtarmsbetennelse eller magevirus)

slik før det blir stort værre?

 

Jeg antar det kan vente med legevisitten til neste oppkommende Mandag?

Endret av LetThisEndNoah
Lenke til kommentar

Stol på meg, hvis det hadde vært akutt blindtarm ville du ikke sittet her å spurt.

 

Gå på mandag, få legen til å undersøke deg. Det kan være noe så banalt som et magesår eller hva mer har du.

Hvis blindtarmen sprekker så tror jeg ikke han hadde spurt, men er man sta nok, så kan man gå mange dager med blindtarm betennelse, og jeg tipper ikke det er bra.

 

Hvorfor skal han vente så mange dager når han bare kan ringe fastlegen å få time med en gang?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis blindtarmen sprekker så tror jeg ikke han hadde spurt, men er man sta nok, så kan man gå mange dager med blindtarm betennelse, og jeg tipper ikke det er bra.

 

Hvorfor skal han vente så mange dager når han bare kan ringe fastlegen å få time med en gang?

 

Vel, legevisitt er veldig lite til min forkjærlighet, grunnet av sosial fobi (som noen ville ha kalt det).

Jeg har forresten ikke kjent stort til smerten som i går var meget mer betydelig.

 

Kun det at fastlegen (han) skal måtte føle med hånden sin på magen min (spesielt uten klesplagg på), sender meg grøsninger. Du gremmes nok overfor mine ord. skjønt jeg trives rett og slett ikke med det.

Har også hørt at i noen tilfeller utføres det blodprøver (som jeg ikke har noe imot). Men når det kommer

til rektale prøver, er det litt over min terskel (hvis det skulle ha vist seg som en nødvendighet...).

 

 

PS: Liker mottoet ditt forresten.

Endret av LetThisEndNoah
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...