Gå til innhold

Opprette et underholdningsnettverk


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg tenker å sette opp et lite underholdningsnettverk hjemme hvor jeg kan koble telefoner, nettbrett, PC-er og TV-er sammen. Slik jeg ønsker det er illustrert på bilde under. Hvordan kan jeg gjør dette mest effektivt og billigst mulig?

 

Slik jeg så for meg det var å bruke Chromecast til å koble alt sammen til TV. Det har jeg foreløpig lagt litt på is fordi delingen ikke blir implementert i OS, men i Chrome. En annen ting jeg har vurdert er å sette opp en dedikert stue-PC. Da blir det enkelt og vise filmer fra den PC-en og eventuelle delte filer over nettverk, men ikke like lett og koble til mobiltelefonene og nettbrettene. Er det noen måte som gjør at jeg kan koble mobiler, nettbrett, bærbare PC-er, Stasjonære PC-er til en TV (gjerne fler)? Hvis det er det, funker det begge veier? Kan jeg for eksempel dele innholdet fra nettbrettet eller mobiltelefon til den stasjonære eller bærbare PC-en?

Setter pris på alle innspill. Takk.

 

post-218528-0-91806100-1375848298_thumb.jpg

 

Mvh

Boil

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er i hvert fall min plan/løsning/drøm:

 

Nettverksdisk (NAS) - Brukes til:

-Sentral lagring av media

-Plex media server

-itunes server

-Torrents

-Min egen cloud

-Timemachine backup

-Backup fra windows pc'er

 

Mac Mini koblet opp til tv

-Plex media player

-Musikk spiller

 

Hvorfor denne løsningen?

-Lavt støynivå, hos meg er alt nødt til å stå i stuen og da er det irriterende med en bråkete server/htpc (spessielt når du ser på film).

-Tilgang til alle filene mine uansett hvor jeg er i verden.

-Streaming av filer i blu-ray-kvalitet (lossless .mkv) rett til tv'n.

-Streaming av musikk i FLAC-kvalitet.

-NAS med Plex media server-støtte koder videofilene slik at nettbrett/mac/pc/tv alltid mottar filer i et støttet format.

-Automatisk backup

Lenke til kommentar

Jeg bruker min stasjonære PC med Plex mediaserver. Med denne løsningen kan jeg dele multimedia med alle enheter på nettverket. Plex er nok den beste fellesløsningen som finnes pr dato.

Man kan selv velge båndbredde og oppløsning på hver enkelt klient om ønskelig. Transkoding av video krever litt CPU-kraft, men er ikke noe problem med en OK standard PC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...