larsidar Skrevet 27. september 2003 Skrevet 27. september 2003 Jeg skal oppgradere en gammel maskin ved å røske ut hovedkort og CPU, og putte inn noe nytt, og hadde tenkt å bruke mitt gamle kabinett. Men så: På nyere prosessorer/hovedkort så trenger man jo egen strømtilførsel til CPU, og her er jo mitt kabinett såpass gammelt at sånt finnes ikke. Da er spørsmålet: Gul ledning er +12V, og +12V kontakten er koblet til med to gule ledninger og to sorte (jord). Kan jeg da i prinsippet (for å slippe å kjøpe nytt kabinett eller strømforsyning) lage en slik kontakt av de andre ledningene? Det vil si ta to gule, og to sorte, og lage en +12V-kontakt?
KjellV Skrevet 27. september 2003 Skrevet 27. september 2003 Hvis du mener den kontakten jeg tror du mener (ledningene kommer sammen som en firer på en terning?) så trenger du egentlig ikke å koble denne til hovedkortet. PS: Finnes ingenting som heter dumme spørsmål, bare dumme svar.
tdzark Skrevet 27. september 2003 Skrevet 27. september 2003 Hei larsidar, sitter akkurat nå med eksakt samme problemet. Tenkte at den gamle 250W strømforsyningen alltids ville klare brasene så lenge, men ante ikke at der var kommet en ekstra +12V plugg. Veldig kjipt når dagen var satt av til å installere nytt hovedkort og CPU... Funka løsningen din? Stappa du bare ledningene (gul og svart) ned i kontakten? Og Y-kobler du eller tar du hele kontaktene (dersom dette er det eneste +12V ledningene blir brukt til så...???
Dings Skrevet 27. september 2003 Skrevet 27. september 2003 Off topic: jo, det finnes et dumt spørsmål: det som ikke ble stilt.. On topic: Så lenge du har en ATX-strømforsyning som er kraftig nok, så går det nok fint. Ok, når jeg enker over det så kan det hende du får et problem med P4 / Celeron uten en sånn plugg som jeg tror du forsøkte å forklare, men til et AMD-system tror jeg det bør gå Lykke til! Mvh. Dings
Muffinman Skrevet 27. september 2003 Skrevet 27. september 2003 Jeg er ganske overbevist om at jeg så en adapter fra vanlig plugg (jfr.hd, cd-rom osv.) til firkantplugg på en eller annen webshop nylig. Kostet ikke mange tierne. Ta en titt rundt!
Hårek Skrevet 27. september 2003 Skrevet 27. september 2003 Det spørs jo om den gamle strømforsyninga i det hele tatt duger. Tidligere ble CPU forsynt fra 5V, nå brukes 12V. Hvis din gamle PSU er oppgitt til f.eks 8A på 12V så er det for lite. Hvis man ikke bruker den ekstra P4 pluggen så risikerer man brente kontakter på ATX pluggen. http://firingsquad.gamers.com/guides/power_supply/
larsidar Skrevet 28. september 2003 Forfatter Skrevet 28. september 2003 Det er en AMD Athlon prosessor som skal brukes. Men når det gjelder 5V og 12V så er det jo ledningen som bestemmer spenningen. Når det gjelder strømstyrken (Amperen (A)) så kan det jo godt hende det ikke stemmer. Det er derfor jeg lurer på om det er praktisk mulig... Minuset er at jeg bare kan ha en harddisk, eller være uten DVD/CD-ROM fordi det kreves to gule ledninger (+12V), og da må man bruke to av de gamle ledningene...og da mister man jo et punkt.
Tacritan Skrevet 28. september 2003 Skrevet 28. september 2003 http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?A...?ARTNR=DI12VATX
larsidar Skrevet 28. september 2003 Forfatter Skrevet 28. september 2003 Interessant. Ser nå at den konverteren stopper den røde ledningen, og splitter den gule. Jippi...det blir noen kroner spart
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå