Gå til innhold

R1 med P1 og P2 bakgrunn


krangel

Anbefalte innlegg

Hei!

Har hatt praktisk matematikk på vg1 og vg2, men vil nå ta R1 på vg3. Er dette oppnåelig? Vet jeg kommer inn på faget, men lar det seg gjøre å få en akseptabel karakter, til tross for at jeg ikke har hatt teoretisk matte før? Forventer ikke 4-5-6, men vil hvertfall bestå, gjerne få en 3'er. Har for øvrig 5 i både P1&2, samt 5 på eksamen i P2.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel ikke superflink, men har alltid hatt en ganske god forståelse og tar ting kjapt. Får vel bare prøve, oppnår studiekompetanse uansett om jeg stryker, siden jeg allerede har hatt "nok" matte. Ikke at det er noe unskyldning for å ikke gjøre mitt beste, trenger jo R1.

Lenke til kommentar

Ok. Hva med meg da.. Jeg har kun 1M matte, tilsvarende dagens P1 tror jeg. Altså grunnkurs.

Jeg har lyst å gå ingeniør, og da tar de for seg R1 og R2 iløpet av ett semester (Y-veien).

Når jeg kikker på en R1-eksamen, forstår jeg absolutt ingenting av det som står der..

Fikk en 5er på 1M (P1) på grunnkurs, men det var fordi at det var mye av det samme som på ungdomsskolen til og begynne med.

Sitter og river meg i håret her, og er redd for at jeg ikke skal klare dette.

Lenke til kommentar

Er vel bare sånn det er når jeg ikke har generell studiekompetanse. HAdde bare matte på gk. Og på vitnemålet står det 1M. Etter noe googling mener jeg at det er tilsvarende P1. Om jeg skal gå ingeniør, så må man egentlig ha generell studiekompetane, eller man kan gå Y-veien. Da blir det man mangler bakt inn i første året. eller ett semester før skolen begynner om jeg har forstått det rett. Og siden R1 og R2 er opptakskravet ellers, så regner jeg med at de begynner på R1?

Lenke til kommentar

Er vel bare sånn det er når jeg ikke har generell studiekompetanse. HAdde bare matte på gk. Og på vitnemålet står det 1M. Etter noe googling mener jeg at det er tilsvarende P1. Om jeg skal gå ingeniør, så må man egentlig ha generell studiekompetane, eller man kan gå Y-veien. Da blir det man mangler bakt inn i første året. eller ett semester før skolen begynner om jeg har forstått det rett. Og siden R1 og R2 er opptakskravet ellers, så regner jeg med at de begynner på R1?

 

Tror ikke du trenger å bekymre deg for hvilken matte du har hatt før, eller hvilken du skal ha. Dette ordner seg. Det som er viktig å tenke på er tidsrommet du lærer matten på, det blir veldig mye matte på liten tid. Og siden matte er ett fag som ofte må synke inn, kan dette medføre frustrasjon/tap av motivasjon. Men er du villig til å jobbe jevnt og mye med matten er det langt fra uoverkommelig.

Lenke til kommentar

R1 og R2 på ett semester uten å ha kjennskap til det før ... anbefales ikke folk flest. :p Er du Will Hunting, så kan du klare det. Hva skjer med at så mange har det så travelt, og ikke plukker opp nødvendig kunnskap på veien?

 

En liten oppdatering. Det er slik det ville bli gjort:

- Oppgraderingskurs 1 matematikk (tilsvarende opptakskravet R1) - 6 ukers kurs sommeren før 1. semester

- Oppgraderingskurs 2 matematikk (tilsvarende opptakskravet R2) - gjennomføres 1. semester

- Oppgraderingskurs fysikk (tilsvarende opptakskravet Fysikk 1) - gjennomføres 2. semester

Lenke til kommentar

Skal selv starte som privatist om 1mnd's tid, og trenger R1 matematikk, etter mye snakk med rådgiver fikk jeg beskjed at det nesten var must å ta 1P først. Så skal ta 1T første halvår, også R1 siste halvår.

Var først ganske bekymret pga. jeg ikke har hatt skole/matte på 6-7år. Men når jeg leser at 1P er tilnærmet 1M, som jeg ikke hadde noen problemer med på grunnkurs blir jeg litt lettet.

 

Men hvis det skal være vanskelig med R1 etter 1P & 2P, hva er egentlig mening og ha først? S1 & S2? Jeg har hørt at R1 bygger på P-matte ikke S-matte.

 

Edit: Blandet 1T og 1P.

Endret av Ares NOR
Lenke til kommentar

Skal selv starte som privatist om 1mnd's tid, og trenger R1 matematikk, etter mye snakk med rådgiver fikk jeg beskjed at det nesten var must å ta 1P først. Så skal ta 1P første halvår, også R1 siste halvår.

Var først ganske bekymret pga. jeg ikke har hatt skole/matte på 6-7år. Men når jeg leser at 1P er tilnærmet 1M, som jeg ikke hadde noen problemer med på grunnkurs blir jeg litt lettet.

 

Men hvis det skal være vanskelig med R1 etter 1P & 2P, hva er egentlig mening og ha først? S1 & S2? Jeg har hørt at R1 bygger på P-matte ikke S-matte.

 

R1 bygger på 1T. Det sies vel at 1P er en god del repetisjon av ungdomsskolematte, så 1P skal ikke være særlig vanskelig.

 

Fra 1T går de fleste videre med enten 2T, R1 eller S1. Fra 1P går de fleste videre med 2P eller S1.

S1 har endel likt pensum som 1T.

Lenke til kommentar

Husker når jeg tok R1 og R2, kom der med 6'eren min fra P matte og trodde jeg lå godt an ihvertfall i starten. Fikk bakoversveis når hele P pensumet var unnagjort på under en uke av ett års total undervisning :) Du må nok jobbe endel, men det går an!

Lenke til kommentar

R1 bygger på 1T. Det sies vel at 1P er en god del repetisjon av ungdomsskolematte, så 1P skal ikke være særlig vanskelig.

 

Fra 1T går de fleste videre med enten 2T, R1 eller S1. Fra 1P går de fleste videre med 2P eller S1.

S1 har endel likt pensum som 1T.

Takk for svar, ser jeg har rotet med P/R/S/T-matte, og som du sier så bygger R1 på 1T, og det er det jeg skal ta første halvåret, ikke 1P. Så da er jeg litt bekymret igjen, siden siste jeg hadde da var 1P/1M, ikke 1M/1T som jeg trodde.

Lenke til kommentar

Takk for svar, ser jeg har rotet med P/R/S/T-matte, og som du sier så bygger R1 på 1T, og det er det jeg skal ta første halvåret, ikke 1P. Så da er jeg litt bekymret igjen, siden siste jeg hadde da var 1P/1M, ikke 1M/1T som jeg trodde.

 

1T er ikke særlig vanskelig hvis du har kontroll på ungdomsskolematematikk og har grei forståelse for matte. Du kan se på tidligere eksamener og innføring i teorien på http://ndla.no/nb/node/54

Lenke til kommentar

1T er ikke særlig vanskelig hvis du har kontroll på ungdomsskolematematikk og har grei forståelse for matte. Du kan se på tidligere eksamener og innføring i teorien på http://ndla.no/nb/node/54

Hadde ganske god kontroll på ungdomskole matte, grunnkurs matte, og ellers annen elektromatte. Hadde som regel 4+ og 5. Men husker ingen ting av dette nå. Tok også en titt på 2011 eksamen til 1T, tror ikke jeg hadde greid ett spørsmål. Men det er vel derfor jeg skal lære.

 

Hva er greieste måte å lære seg litt selv på, så man ikke får dette hoppet da?

 

Vil tippe det er å gå igjennom noen eksamener på matte du allerede har gjennomført, også se hvilke ting du skal først lære i neste matte fag, også bruke google og youtube til å lære dem før skolestart.

Endret av Ares NOR
Lenke til kommentar

Hva er greieste måte å lære seg litt selv på, så man ikke får dette hoppet da?

 

Sørg for at du har god kontroll på algebra (likninger; hvordan få hva som helst fra den ene siden over på den andre, osv.). Uten dette blir alt mye vanskeligere. Så kan du alltids skaffe bok og tjuvstarte med R1. Kan også spørre i mattetråden hvis det er noe. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...