Gå til innhold

Trenger hjelp til aksjerkjøp og fond ( nybegynner)


Anbefalte innlegg

Tenkte å kjøpe noen aksjer, fondsandeler og muligens obligasjoner eller pengemarkedsfondsandeler.

 

Så at jeg kunne kjøpe dette igjennom nettbanken min, men har også hørt om Nordnet. Hva er egentlig forskjellen på dette? er det andre måter å handle aksjer på som er bedre muigens?

 

Lurte også på om det er noen her inne som vet om jeg trenger en VPS konto som er registrert i banken jeg har nettbanken i, for å handle fondsandeler? ( vet jeg trenger det til aksjene) Prøvde å gjøre et kjøp idag og pengene er trukket fra konto, men har ikke kommet opp i beholdningsoversikten for fond, så lurte på hva som var galt.

 

Noen kloke hoder her inne som vet råd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DNB har i alle fall muligheten til å kjøpe fond med trekk rett fra kontoen. Det trekkes ganske umiddelbart fra konto, men tar litt tid før det kommer opp under beholdningen. Gi det tid til i morgen.

 

Ikke nødvendig med en VPS-konto.

 

DNB har også en cutoff klokken 1200, hvilket vil si at kun kjøp før 1200 blir registrert samme dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenkte å kjøpe noen aksjer, fondsandeler og muligens obligasjoner eller pengemarkedsfondsandeler.

 

Så at jeg kunne kjøpe dette igjennom nettbanken min, men har også hørt om Nordnet. Hva er egentlig forskjellen på dette? er det andre måter å handle aksjer på som er bedre muigens?

 

Lurte også på om det er noen her inne som vet om jeg trenger en VPS konto som er registrert i banken jeg har nettbanken i, for å handle fondsandeler? ( vet jeg trenger det til aksjene) Prøvde å gjøre et kjøp idag og pengene er trukket fra konto, men har ikke kommet opp i beholdningsoversikten for fond, så lurte på hva som var galt.

 

Noen kloke hoder her inne som vet råd :)

 

Når det kommer til nettmeglere har jeg nettopp skrevet en liten prisoversikt her hvor jeg anbefaler de billigere meglerene:

http://unginvestor.no/billige-nettmeglere/

 

 

Vet ikke hvilken bank du har, men sparebanker kan ofte ha høyere kurtasj en nordnet og netfonds når det kommer til kjøp av enkeltaksjer.

 

Grunnen til at andelene ikke er kommet opp er nok bare en form for delay. Dersom pengene er trukket vil nok kjøpene dine dukke opp etter hvert :)

Lenke til kommentar

ETF kan være en fin middelvei om du vil spre litt risiko. Kort fortalt er det som et vanlig fond med lavere kostnader. Typisk tar et vanlig fond 2 % av beløpet for å forvalte pengene dine, mens ETF ligger som regel 0,4%-0,8%.

 

Husk at man betaler kurtasje for å kjøpe og selge ETFer i Norge. Det er ikke så veldig mange ETFer på Oslo børs. De mest spennende er jo i USA, og da betaler man 7-8-9 dollar for hvert kjøp og salg. Man skal handle for ganske store beløp før det skal lønne seg å handle med ETF-er. Kjøper man for mindre enn 10 000 kr så vil kurtasjen spise mesteparten av gevinster på moderate kursøkninger.

Lenke til kommentar

Hvis man vil spare langsiktig med et fast beløp hver måned, så egner indeksfondene til DNB og KLP seg fint. De har årlig forvaltningskostnader på 0,2 til 0,35% i året (uten kjøps- og salgsavgifter).

 

En ulempe med vanlige fond er at man ikke vet hvilken kurs man kjøper fondet for. Man setter inn et beløp, og så får man kursen på fondet 2-3-4-5 dager inn i fremtiden. Dette slipper man med ETFer. Folk får vurdere selv hva som passer for dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...