Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Innvendige mål i en Toyota Hiace?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mellom hjulbrønnene er det 120 cm og lengste lengden i dørken er 330 cm.

Dette krymper da skilleveggen bak setene går på skrå oppover.

Største bredde er ca 160 cm i lasterom og høyden er ca 140 cm.

 

Skal du frakte noe eller bygge innredning?

Endret av Teza
Lenke til kommentar

Ser litt på å bygge en innredning, hovedsakelig kun en seng eller to.

 

Hva er den korteste avstanden fra skillevegg og til bakdør da? Eventuelt dimensjoner på hjulbrønnen?

 

Tenkte å se om det er mulig å lage noe sånt som dette: http://www.vagabonde...ng-the-sofabed/ med en seng over der igjen (køyeseng).

 

Har du noe erfaring med sånt?

 

Lager man rammen til sengen ca 70cm, så er 90cm nok til et par sykler, et par paraglidere kan ligge oppå nederste madrassen og wakeboard/ski kan ligge under sengen.

 

Gjennomførbart?

Endret av Hotel Papa
Lenke til kommentar

Det stilles en rekke krav til innredning.

Det skal være liggeplass til hver person som bilen skal registreres for.

Liggeplassen skal være minimum 180x50 cm, kjøkkenløsning og kleskap.

Det første du må vite er hvor mange bilen skal registreres for.

 

Har selv begynt på samme prosjekt, men ble satt på hold da jeg kjøpte båt.

Jeg har valgt å beholde hele skilleveggen for å kunne selge som varebil eller campingbil når det kommer til dette. Vil også bli lettere å få den godkjent med inntakt skillevegg.

 

Har en L-formet kjøkkenbenk bak skillevegg og en benk på hver side bak. kommer til å legge til rette for å legge sengebunn mellom disse benkene for å få den siste soveplassen slik at bilen fremdeles er registrert for 3 personer.

 

Rico campers kan montere hevetak for deg eller bygge hele innredningen for deg dersom du ønsker det.

Mener det kommer på ca 50000 for innredning hos dem.

Lenke til kommentar

Varebilen er vel registrert for tre pers, så det burde jo være soveplasser til tre. Tenker å gjøre som deg, beholde skillevegg slik at den står som en varebil.

 

Har ikke sett for meg å bruke plass på klesskap eller kjøkken. Mat kan lages på et par stormkjøkken og klæra har man i en bag eller liknende.

 

Sengeløsningen din er ikke dum den heller!

 

Hva har du å si på drivstofforbruk? Hvilken motor har du?

Lenke til kommentar

D4D 102Hk TD mener jeg.

Bilen har vært chippet så skal ikke si så mye om forbruket da chippen har presset dette opp, har dog fjernet den nå så er spent på hva det vil si for forbruket.

Forbruk varierer også med kjørestil og type, men jeg synes ikke den bruker mye.

Vognkortet sier 2 eller 3 personer, avhengig av seteløsning forran.

 

For å beholde grønne skilter kreves det at du kan laste en kasse på 1m3, mener jeg (1,2x0,8x1m).

Dog skal du bruke den som campingbil i europa får du et problem da det er kjøreforbud bl.a i Tyskland i helgene med biler som har grønne skilter.

 

Er bilen registrert som varebil trenger du ikke betale ekstra avgifter for å få hvite skilter da avgiftene er lavere for campingbiler enn for varebiler.

 

Skal du ha hvite skilter er det krav om kleskap (jeg har dette i benkene) og kjøkkenløsning.

Det er også krav til lufteventiler hvis den skal registreres som campingbil.

 

Jeg har også laget plass til portapotti i den ene benken og har montert hevetak på halve bilen slik at jeg har ståhøyde ved kjøkkenløsningen, hvilket gjør det mer behagelig å kle seg innvendig.

Jeg har vask og to vanntanker av 20 liter samt plass i benken til kjøleskap.

Har ikke montert gass eller 220V da dette må monteres av godkjent montør med erklæring før omregistrering. Da er det bedre å ettermontere dette.

Har dog lagt opp ledning fra batterier forran til et forbruksbatteri som står ved vanntankene.

Batteriet lades da ved kjøring, og når jeg stopper er det skillebryter som sørger for at startbatteri ikke tappes. Det er egen sikringsboks for det elektriske bak i bilen.

Hevetaket står så langt frem på bilen at jeg kan benytte de to bakerste festene for lastestativ samt det fremste.

 

Når det kommer til matlaging vil jeg anbefale å gjøre dette utenfor bilen, ellers vil det legge seg ett fettlag overalt inne i bilen med mindre du lager en god ventilasjonsløsning.

Lenke til kommentar

Oi, her kom det informasjon jeg ikke var klar over!

 

Så det er like greit å lage plass til klær og kjøkken for å få den over på hvite skilter? Vet du hva avgiften er på, evt en rask link hvor jeg kan lese mer om dette?

Stilles det også noe krav til kjøkken?

 

Hadde vært interessant å se noen bilder av prosjektet ditt hvis du har noen liggende. :)

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...