Gå til innhold

Lønnen til CNC Operatør


Anbefalte innlegg

En CNC operatør plotter inn ALL informasjon om delen som skal maskineres, noe som tar flere timer. Det er ikke bare å sette inn ett emne og "trykke start".

 

Selvfølgelig, det hender et par ganger det og, men det er ytterst sjeldent.

 

 

Og når det gjelder lønn så varierer det en del om man mer med i en skiftordning, ansenitet osv. Standard startlønn er vel rundt 360K +- noen lapper.

Endret av Northern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke jobbet som CNC men vet om en del, han jeg nevnte er han som jeg vet tjente mest men vil tippe omtrent samtlige i dag av disse tjener over 600 K i dag.

 

Kanskje er det bare å innse at du bør bytte jobb for å komme deg videre eller at du kanskje ikke er av den bedre halvdelen...

 

Hva mener du med bedre halvdelen? Tror du virkelig at en effektiv operatør tjener mer enn en som ikke er det. Du kan ikke ha mange år i arbeidslivet, om enn noen. Industriarbeidere følger en bestemt lønnsstige og det er svært sjelden individuelle lønnsbetingelser med mindre arbeidsoppgavene/ansvar er forskjellig.

 

Har selv jobbet mange år som CNC-operatør, så i motsetning til deg så vet jeg hva jeg prater om.

Endret av TheMogul
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva mener du med bedre halvdelen? Tror du virkelig at en effektiv operatør tjener mer enn en som ikke er det. Du kan ikke ha mange år i arbeidslivet, om enn noen. Industriarbeidere følger en bestemt lønnsstige og det er svært sjelden individuelle lønnsbetingelser med mindre arbeidsoppgavene/ansvar er forskjellig.

 

Har selv jobbet mange år som CNC-operatør, så i motsetning til deg så vet jeg hva jeg prater om.

 

Ok, da er alle de jeg kjenner unntak.

Lenke til kommentar

Ok, da er alle de jeg kjenner unntak.

 

Enten det, eller så blir noen smuler til et helt brød når de du kjenner snakker om sin egen lønn med deg.

 

Jeg kan godt gå med på at det finnes bedrifter som har nok overtid å dele ut til ansatte slik at lønnen totalt økes med 50% over "normal lønn". Men dette er unntak, og da jobber sikkert alle du kjenner i samme bedrift/industripark hvis det faktisk stemmer at de har den lønnen du påstår. Men representativt for yrket/bransjen er det fortsatt ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enten det, eller så blir noen smuler til et helt brød når de du kjenner snakker om sin egen lønn med deg.

 

Jeg kan godt gå med på at det finnes bedrifter som har nok overtid å dele ut til ansatte slik at lønnen totalt økes med 50% over "normal lønn". Men dette er unntak, og da jobber sikkert alle du kjenner i samme bedrift/industripark hvis det faktisk stemmer at de har den lønnen du påstår. Men representativt for yrket/bransjen er det fortsatt ikke.

 

Han jeg "kjenner" jobber i en knøttliten bedrift og har nok mer ansvar enn gjennomsnittet, der CNC-operasjonen kun er en del av stillingen. For å si det på en annen måte er det slik at han gjør omtrent alt selv... utviklerm, tegner og produserer.

 

Mener det var i 2009 jeg sjekket de på nett da jeg vurderte dette selv og de lå rett under/rett over 500 K, det er ikke noe de har fortalt.

 

At startlønn med fagbrev for en CNC operatør er under 400K nesten hlt nede i 350 K synes jeg er en absurd dårlig lønn. Ser uansett ut som jeg er utstemt her men jeg tror nok at når man har jobbet flere år i en bedrift åpner det seg nok store muligheter for de som vil diskutere lønn og som tar opp saken med arbeidsgiver.

 

Skal ihvertfall ikke klage på lønnen selv da :)

Lenke til kommentar

At startlønn med fagbrev for en CNC operatør er under 400K nesten hlt nede i 350 K synes jeg er en absurd dårlig lønn. Ser uansett ut som jeg er utstemt her men jeg tror nok at når man har jobbet flere år i en bedrift åpner det seg nok store muligheter for de som vil diskutere lønn og som tar opp saken med arbeidsgiver.

 

I følge verkstedsoverenkomsten for 2012-2014 så er minstelønnen like under 150kr/timen som vil si at i værste fall kan man risikere å ha en startlønn på 290.000 som faglært, selv om dette er urealistisk da de fleste bedrifter ligger et godt stykker over for å sikre rekruteringen i yrket.

 

Landbaserte industriarbeidere er karakterisert som lavtlønte, hva mener du er en akseptabel startlønn for en 20-åring med fagbrev hvis det ikke holder med 350-400.000?

Lenke til kommentar

I følge verkstedsoverenkomsten for 2012-2014 så er minstelønnen like under 150kr/timen som vil si at i værste fall kan man risikere å ha en startlønn på 290.000 som faglært, selv om dette er urealistisk da de fleste bedrifter ligger et godt stykker over for å sikre rekruteringen i yrket.

 

Landbaserte industriarbeidere er karakterisert som lavtlønte, hva mener du er en akseptabel startlønn for en 20-åring med fagbrev hvis det ikke holder med 350-400.000?

 

Jeg mener man burde ha ca 400 K som abolutt minstelønn!!

Lenke til kommentar

Ja vi har alle lov å mene hva vi vil.

 

Helt greit for meg om de øker minste lønn med 50.000 eller til og med 100.000,- så lenge min lønn øker tilsvarende pluss 20%

Og jeg skal ha betalt fri vær fredag og annenhver mandag.

Det mener jeg høres riktig ut...

Eller...?

 

Jg sammenligner med lagerarbeidere som tjener mer uten utdanning... så om du synes jeg bare troller får du si det. Prøver ihvertfall å være seriøs noe vi ikke kan si om alle som vi ser ett typisk eksempel på her!!

Lenke til kommentar

Jeg mener man burde ha ca 400 K som abolutt minstelønn!!

 

Med tanke på at startlønnen for ingeniører med mastergrad i privat sektor i gjennomsnitt er 450.000 så blir det kanskje litt urettferdig om faglærte "kun" skal ligge 50k under, men du vil kanskje øke startlønnen til de med høyere utdanning også? Skal vi si 600.000?

Endret av TheMogul
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Med tanke på at startlønnen for ingeniører med mastergrad i privat sektor i gjennomsnitt er 450.000 så blir det kanskje litt urettferdig om faglærte "kun" skal ligge 50k under, men du vil kanskje øke startlønnen til de med høyere utdanning også? Skal vi si 600.000?

 

Nåja....

 

I henhold til Nito sin statistikk er startlønn for en maskiningeniør,mann, 0 ansinitet, pr dagsdato 438.000.

 

Dette er ikke nevnt som master eller bachelor, men som student på det overnevnte, så vet jeg at startlønnen min ligger i dette sjiktet.

 

Skulle ønske jeg utdanna meg som CNC operatør. 700k hørtes greit ut.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg jobber som cnc operatør.

 

Jeg jobber to skift og har fri annenhver fredag.

 

Mandag - fredag 0600-1430

Mandag - torsdag 1430-2330

 

 

Grunnlønn med fagbrev full annsinitet: 456 000

Skifttilegg ca 60 000

 

516 000 i året uten overtid.

 

Jeg jobber i en maskin, får program og alt levert ned til maskinen.

Lenke til kommentar

Offshorerettet eller landbasert ? I følge stavanger Aftenblad så er begynerlønna for CNC operatør hos Årbakke på Bryne ca 600.000. (Kan vel godt tenkes at det er med skifttillegg og "normal" overtid, det står det ingen ting om.) Mesteparten av produksjonen til Årbakke går vel til offshoreindustrien.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Offshorerettet eller landbasert ? I følge stavanger Aftenblad så er begynerlønna for CNC operatør hos Årbakke på Bryne ca 600.000. (Kan vel godt tenkes at det er med skifttillegg og "normal" overtid, det står det ingen ting om.) Mesteparten av produksjonen til Årbakke går vel til offshoreindustrien.

 

Det er landbasert

Lenke til kommentar

Må se langt etter en slik inntekt som CNC Operatør

 

 

Offshorerettet eller landbasert ? I følge stavanger Aftenblad så er begynerlønna for CNC operatør hos Årbakke på Bryne ca 600.000. (Kan vel godt tenkes at det er med skifttillegg og "normal" overtid, det står det ingen ting om.) Mesteparten av produksjonen til Årbakke går vel til offshoreindustrien.

 

Kanskje jeg ikke var så langt unna med 700 K likevel da med for en med 15 års erfaring?

Lenke til kommentar

 

 

 

Kanskje jeg ikke var så langt unna med 700 K likevel da med for en med 15 års erfaring?

?

Jeg leste kanskje feil i tråden (og ja dette er litt pirk) men du har vel aldri nevnt 15 år, du brukte vel tallet fem eller ord som endel erfaring?

Men uansett så synes nå jeg at det er vesentlig forskjell på 600k og 700k i lønn.

Er vel ca 8500 i forskjell i måneden før skatt.

Rundt 15% høyere årslønn om jeg slo inn tallene sånn ca riktig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...