Gå til innhold

[Løst] 3770K vs 4670K


Anbefalte innlegg

Står mellom ett valg her. I dette tilfelle vil 3770K'en koste meg endel mindre kroner enn 4670K'en, og yte bedre overall, stock vs stock. Det er en liten ting jeg har sett litt på når det kommer til 4670K, og det er AVX2. Er det en vesentlig fordel? Hva i alle dager er det for noe og hva benyttes det til? Så det er kun de 2 CPU'ene og AVX2 jeg lurer på, hverken 4770K eller 3570K :)

 

Forklaringer taes imot med åpne armer :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AVX2. Er det en vesentlig fordel? Hva i alle dager er det for noe og hva benyttes det til?

 

AVX2 vil ikke gjøre at noen av de programmer eller spill som er laget i nyere tid vil kjøre noe raskere, det vil bare gjøre at fremtidige programmer og spill som utnytter det blir raskere. Det er et ekstra instruksjonssett som er innebygd i cpu'en din, noe ala SSE settene. SSE og AVX er ekstremt effektive metoder å behandle store mengder data i et stort jafs. Tenker du på fremtiden kan det være greit å se positivt på å få AVX2, men nyttegraden er ganske liten per øyeblikk.

Lenke til kommentar

AVX2 vil ikke gjøre at noen av de programmer eller spill som er laget i nyere tid vil kjøre noe raskere, det vil bare gjøre at fremtidige programmer og spill som utnytter det blir raskere. Det er et ekstra instruksjonssett som er innebygd i cpu'en din, noe ala SSE settene. SSE og AVX er ekstremt effektive metoder å behandle store mengder data i et stort jafs. Tenker du på fremtiden kan det være greit å se positivt på å få AVX2, men nyttegraden er ganske liten per øyeblikk.

 

Takker for svar :) Var slik informasjon jeg var ute etter. Kan se positivt på AVX2 for fremtiden. Men er det såpass bra at det er verdt 500kr mer enn 3770k?

Endret av otl
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

Men vanskelig å finne svare ditt logisk når du viser ett bilde i tillegg som sier at 3770K gjør det bedre?

 

La meg få uttdype svaret mitt. Hvorfor kjøpe en 3770K når man kan få tak i Haswell sin i5 4670K som skalerer med forrige gens Ivy Bridge i7 3770K? Jeg vil nå påstå at 4670K er mye bedre valg grunnet ny socket og mer utviklet arkitektur.

Lenke til kommentar

La meg få uttdype svaret mitt. Hvorfor kjøpe en 3770K når man kan få tak i Haswell sin i5 4670K som skalerer med forrige gens Ivy Bridge i7 3770K? Jeg vil nå påstå at 4670K er mye bedre valg grunnet ny socket og mer utviklet arkitektur.

 

Ikke annet enn at det koster meg en god del mer for 4670K, ca500kr og da en av de billigste 1150 HK'ene. 3770K trenger jeg kun å kjøpe CPU for jeg sitter på ett HK uten CPU.

Endret av otl
Lenke til kommentar

Hvis du må ut med 500kr mer for 4670, ja så går man for 3770K. Førstnevnte har AVX2, mens sistnevnte har Hyperthreading. De to burde egentlig omtrentlig veie opp for hverandre, selv om jeg ser for meg at HT har flere bruksområder.

 

Men nå er jo ikke spørsmålet om de to CPUene bare, men om du skal investere 500kr i nytt hovedkort også. Og da ville ikke jeg vært i tvil. Gå for 3770K. Gir i ditt tilfelle en del mer for penga.

 

4670K kan nok skryte på seg å være noe mer strømgjerrig, men er det verdt å kjøpe et dårlig hovedkort? Neppe. Man må også ha "riktig" strømforsyning om man skal utnytte alle strømsparingsfunksjonene til haswell.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

Wait, wut? Koster 4670K 500,- kr mer enn i7 3770K? i7 3770K soleklart as. 500,- kr der kan du investere i noe annet nyttig som et bra hovedkort eller annet hardware man vil trenge i en god rigg.

Lenke til kommentar

Ifølge komplett.no så koster i7-4770K og i7-3770K nøyaktig det samme, begge på 2499,-

 

Men 4770K er et annet modellnummer enn 4670K som det snakkes om i denne tråden.

 

Når det gjelder hyperthreading så bruker man å slå det av i spill uansett. Det kan skape problemer for noen.

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar

Ifølge komplett.no så koster i7-4770K og i7-3770K nøyaktig det samme, begge på 2499,-

 

Men 4770K er et annet modellnummer enn 4670K som det snakkes om i denne tråden.

 

Når det gjelder hyperthreading så bruker man å slå det av i spill uansett. Det kan skape problemer for noen.

Dine priser er jo her ikke akkurat særlig relevante, da trådstarter har HK fra før på sokkel 1155. Og da blir dette en sammenligning med 3770K VS 4670K + 1150 sokkel HK.

 

Det er jo ingen som hadde diskutert hvilken platform han skulle valgt om han ikke hadde noe utstyr fra før. Men nå har han jo det, og da blir det en del av beregningen.

 

At noen ønsker å lage problemer ved å skru av HT, får bli deres greie. Alle spill får bli med HT hos meg. Nei, det er ikke mange spill som vil dra nytte av HT, men det er enda færre som får negativ ytelse. Og skal du gjøre noe annet i bakgrunnen når du gamer så kan det tjene seg enda mer.

Lenke til kommentar

Jeg er klar over at det er forskjellige sokler, men ikke at han allerede hadde et hovedkort. Det at HT burde være slått av er fordi store deler av spill får overestimert cache bruk, spesielt ved minne intensive spill om HT er aktivert. Det behøver ikke gi utslag på frame raten din da de fleste spill ikke pløyer gjennom alt den har lagret i ram i en smekk, men justerer seg selv hvor mye den klarer per frame. Dette skjer parallelt med prosessoren. Det som kan skje om du har HT aktivert er at du får serier med cache pollution. Men det som jeg mener er aller farligst med HT er om et spill er designet for å synkronisere deler av koden og den setter liten til å finne features gjennom windows API (noe som mange spill gjør) så kan du oppleve dead locks, det behøver ikke skje med en gang, det kan være at tilfeldigheter gjør at spillet virker, men så plutselig, bang, spillet står stille og en kræsj dukker opp.

 

Jeg er skeptisk til om du tjener noe med HT ved å ha et spill samtidig som du gjør andre oppgaver i desktop da windows uansett nedprioriterer spillet ditt til et irrelevant nivå når det mister fokus (som er uavhengig av prioriteringen du ser i oppgavebehandlingen. HT er nyttig i programmer som ikke er så veldig minneintensive og hvor oppgavene har svært varierte matematiske oppgaver. HT fungerer bare optimalt om trådene ikke må vente på den samme porten å bli ledig, for at det skal skje så må du ha svært varierte oppgaver.

 

Og dette med varierte oppgaver er ikke lett å få til i et høynivåspråk da mattebiblioteker er skrevet for å være rett frem, ikke varierte. En vanlig kompilator vil ikke få til jobben optimalt.

 

Jeg kan legge til at, den eneste rasjonelle måten er å teste, gir det mer ytelse for et program, så virker det. Det er kun en ting som funker i denne verden, teste, teste og atter teste. :)

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar

Ja, det er vel som forventet det. 3770K er jo bedre på alle måter. :)

 

Ikke at skjermen har noe å si, men en økning av regnekraft på GPU-siden (via f.esk SLI/CF) vil selvsagt flytte mer og mer av flaskehalsen over på CPU.

 

Det blir dog noe off topic, da trådstarter ettertrykkelig spesifisert i førstepost at 3570K ikke var noen vurdering heller. ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...