Gå til innhold

Zts' treningslogg


Anbefalte innlegg

Hei.

Etter 10 år på latsiden så har jeg bestemt meg for å skjerpe meg og samtidig få en kropp jeg er fornøyd med. Tenkte da at en logg her kunne fungere som en 'dagbok' og motivasjon for veien videre.

Jeg er en en 27 år gammel kar. Jeg bærer preg av kontorjobbing da jeg jobber som programmerer og har det som hobby. Jeg var veldig aktiv når jeg var mindre. Jeg har spilt fotball i ca 10 år, men så fort datamaskinen ble oppdaget så faset jeg det sakte ut.

Jeg har alltid likt å sykle så jeg startet å sykle til nabo byen ett par ganger i uken på en vanlig hybridsykkel. Etter en stund gikk jeg til innkjøp av en terrengsykkel, men det falt ikke i smak. Til slutt landet jeg på en landeveissykkel og har holdt meg til den i ett halvannet år nå.
Hittil i år har jeg syklet 2575 km og storkoser meg med det. Jeg har fått kraftig legg muskulatur og lårene er blitt vesentlig større. Problemet er at resten av kroppen ikke får noe oppmerksomhet.

Meldte meg inn på det lokale trimhuset i byen og hadde første timen i dag. Fikk satt opp ett enkelt program som skal trene opp litt jevnt over da jeg ikke er den sterkeste. Dette skal jeg holde på med i en 7-8 uker før jeg får en ny time og nytt opplegg. Akkurat hva øvelsene heter skal jeg sjekke opp neste gang.

Målet mitt er å bli kvitt flesket på magen og brystkasse og bli jevnt over sterkere. Jeg veier for tiden 85 kg.

Jeg holder også på å legge om kostholdet, da dette er noe jeg vet jeg sliter mye med.
Sukker har alltid vært en stor del av hverdagen. Jeg klarer meg bra til tider, men har en dag innimellom hvor alt går i grus og jeg kjøper inn hele godishyllen i butikken.
Prøver også å kutte ned på mengden og lager mer mat fra bunnen av.

Tips tas i mot med åpne armer. Spesielt kosthold da jeg må skjerpe meg skikkelig der.

Endret av Zts
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei igjen.

 

Da var andre økt gjennomført med mer eller mindre hell.

 

Etter en del søking og kikking på youtube videoer så har jeg funnet navn på alle øvelsene.

 

15 min oppvarming på sykkel

 

10x3 75kg Sumo Beinpress

(http://fitnessblogge...sumo-beinpress/)

 

10x3 40kg Nedtrekk

(http://nhi.no/trenin...grep-30486.html)

 

10x3 brystpress (husker ikke kg)

 

10x3 Pushups med vridning

 

10x3 Omvendt Peck dec flyes (Usikker på kg)

(http://www.iform.no/...58#.Ufu_b5L0E68)

 

Med tanke på min dårlige korttidshukommelse så er jeg fornøyd med å funnet fram alle navnene :)

 

Når det kommer til kosthold så prøver jeg å spise bedre og til faste tider.

En vanlig dag ser omtrent slik ut:

 

Frokost: 2 knekkebrød med pålegg

Lunsj: 2 knekkebrød med ost og skinke

Middag: Brokkoli, kjøtt og en potet

Kvelds: Enten en shake eller noe annet lett.

 

Jeg har kvittet meg med alt søtt og håper på å kunne holde meg borte fra det framover. Må prøve å finne ett godt alternativ som dekker behovet.

Endret av Zts
Lenke til kommentar

Fra det du skriver, finner jeg ikke mer enn MAKS 80g proteiner, og det er regnet med 40g fra shake. Et høyt proteininntak på ca. 2g protein per kg kroppsvekt er nødvendig for å utnytte ditt fulle muskelbyggingspotensiale, men enda viktigere er det for å vedlikeholde muskelmassen din.

 

Gjør det til en vane å sjekke baksiden av matbeholdere slik at du unngår å få i deg for mye kalorier. En matvekt er å anbefale for mer presis utregning av energiinntaket. Ost inneholder mye fett, og 1g fett = 9 kcal, så i gjennomsnitt vil 100g hvitost være bortimot 350 kcal, som alene er nesten 20% av det ditt totale inntak bør ligge på (ca. 2000 for Ola Nordmann). Det er lett å gå i slike feller!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oi såpass.

 

Tror jeg skal bruke kvelden på å lese opp på kosthold. Har alltid spist som en idiot.

 

Takk for hjelpen :)

 

Edit:

Ser at det er ca 50g protein per shake jeg tar. Er det da en ide å slenge inn en ekstra shake i løpet av dagen?

Endret av Zts
Lenke til kommentar

Edit:

Ser at det er ca 50g protein per shake jeg tar. Er det da en ide å slenge inn en ekstra shake i løpet av dagen?

 

Om du kan få proteinene fra fast mat er det bedre. Det vil også gjøre det lettere for deg å holde deg i lave kalori-tall, for proteinshaker metter ikke noe spesielt, så sjansen for at du føler for å finne deg noe å tygge på om du tar shakes er stor.

 

Personlig tar jeg bare proteinshake som en last resort. Om jeg ikke har tilgang på høyproteinmat eller ikke har tid til å lage meg noe, tar jeg en shake i stedet.

Lenke til kommentar

Var på vei til treningsstudioet i dag, men på veien så dukket det opp syklister overalt. Endte opp med å snu for å ta meg en tur selv. Standard rute, men med mye høyere snittfart enn tidligere. Klokket inn 36,4km, med en snittfart på 29.2km/t. Veldig fornøyd.

 

Ellers har jeg begynt på ett forhåpentligvis bedre kosthold. Etter mine beregninger så ligger jeg nå på 140g proteiner etter siste måltid nå. Og jeg merker også at formen er generelt bedre etter at jeg tok hånd om kostholdet. Siden jeg var liten så har jeg alltid hatt en urolig mage, uten å finne ut hvorfor. Det har roet seg en del ned.

Endret av Zts
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Hei igjen!

 

Jeg innser at jeg har vært fryktelig dårlig til å oppdatere loggen min her.

Fra forrige post til nå så har det skjedd en del. Jeg trener på studio annenhver dag og har tatt opp sykling igjen.

Kneet satte en stopper for mye aktivitet over vinteren, men heldigvis ser det ut til at ting er på bedringens vei.

 

Jeg har gått ned rundt 5kg og har nå en fettprosent på 19.5. Tok en tanitatest og jeg merker at det gir meg motivasjon til å jobbe videre.

Kostholdet har også blitt mye bedre. Dog sliter jeg fortsatt med sukkersuget, men jeg føler det blir mindre for hver dag som går.

Endret av Zts
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...