Gå til innhold

Augustfest 2013 – JorunT – Der jeg er


Anbefalte innlegg

Bruker: JorunT

Nivå: Pingle

Utstyr: Nikon D800, diverse optikk

 

Jeg kunne kanskje våget meg på kandidatnivå, men jeg står for tur for en ryggoperasjon som kan skje allerede denne måneden. Utfordringen blir derfor å prøve å se på omgivelsene der jeg er (de neste tre ukene i nord-Hellas, om jeg ikke blir kalt hjem før) med nye øyne, til tross for en noe skrøpelig rygg (og tidvis heftig varme). Så får tiden vise om jeg klarer å henge med hele måneden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dag 1 - Uventet besøk

 

Dagens bilde er vel ikke det helt store hva kvalitet angår, men temaet var såpass spesielt at jeg valgte dette bildet i dag. Vi ble veldig forbauset da to små rever plutselig spaserte inn rett foran nesen på oss og forsynte seg av fatet med fuglemat og drakk av fuglebadet. De var både tamme, nysgjerrige og lettskremte, og føk rundt i vill lek. Jeg hadde kamera like i nærheten, men det var nesten umulig å følge dem, så raske som de var, og det begynte å bli ganske mørkt, så det er mye støy og ikke så skarpt som jeg ønsket.

 

Vi er ikke bare begeistret for å ha rev så nær innpå oss, Hellas har vært fri for rabies siden 1987, men siden november 2012 er det påvist smitte hos 24 dyr, 20 rever, tre hunder og en katt. Av alle zoonoser er vel rabies den jeg frykter mest.

 

post-202343-0-71228200-1375388987_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, artig besøk, vi hadde ikke hjerte til å jage dem, de var jo utrolig søte, men jeg vil helst vil ha dem på litt større avstand, særlig akkurat her.

 

Det er vel ikke bekreftet enda at det var rabies som var årsaken til dødsfallet på Ullevål sykehus nylig, selv om amerikanske myndigheter har gått ut med anbefaling om vaksinasjon ved norgesbesøk, risikoen er atskillig større i USA enn i Norge.

Lenke til kommentar

Velkommen. Ser ut som en ungrev. Flotte klare øyne og fin komposisjon. Det gjør seg med innsnevret DoF. Fine farger. Flott lys i øynene. Det virker som om ansiktet til reven er litt ute av fokus. Når jeg ser bildet stort så blir det mer fremtredende. Vet ikke om det er bevisst. Det bidrar til en følelse av bevegelse. Alt i alt et flott bilde.

Lenke til kommentar

Takk, for pene ord, Substitute, men jeg tror du tillegger meg litt mer kontroll enn det jeg hadde, revene var voldsomt raske av seg og jeg slet med å følge med i alle krumspringene. At det ble litt ute av fokus var ikke bevisst, men et resultat av urolig motiv og ikke stø nok labb med håndholdt kamera på 1/30 sek (måtte sette ISO opp til 6400 for å få med noe i det hele tatt), det var like før det var bekmørkt..

 

Revene er nok av årets valpekull, ja.

Lenke til kommentar

Dag 2 - Lokal transport

 

Vi holder til i et jordbruksområde der hovedinntektene kommer fra olivendyrking, honningproduksjon, frukt og grønnsaker, og turister. Det virker som det er flere traktorer enn biler i nærmeste landsby, og denne fyren pleier å reise rundt og selger meloner og grønnsaker av egen avling, han tar ofte en sving bortom oss, som i dag. Før kona hans ble pensjonert, pleide han også å frakte henne til og fra jobb hver dag på traktoren.

Jeg har en drøm om en gang å få tatt et bilde av gamlepresten i full fart på traktoren i sid prestekjortel, høy,svart prestehatt og flagrende, langt, hvitt skjegg.

 

post-202343-0-40433100-1375479631_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det var en kjempefin eksponering. Jeg ser ingen utbrente steder og det er meget bra i så skarpt lys skrått forfra. Du har utnyttet det skarpe lyset til det fulle med å få den flotte skyggen av traktoren. Jeg synes du har fått til flotte rustikke farger i traktoren. Fine farger i motivet ellers også. Mange flotte detaljer som dukker opp etter hvert som jeg fordyper meg i bildet. Bildet gir en ro og en god sommerfølelse. Det er perfekt komponert med bruk av tredeler og veldig bra utført. Hvis jeg skal pirke på noe så er ledningsnettet litt forstyrrende for harmonien og horisonten din er ikke helt rett.

Flott arbeid!

Lenke til kommentar

Takk for hyggelige kommentarer.

 

Nokså langt fra vestlandet, ja. Er enig i at ledningene helst ikke skulle vært i bildet, men hadde ikke lyst til å tukle så mye med disse, så da fant jeg at det var best å la stolpen få være med også, for at ledningene ikke skulle henge i løse lufta. Men disse ledningene betyr også at vi endelig får faststrøm, etter ca 20 år med solcellepanel alene, når bare DEH, e-verket, får somlet seg til å koble oss til. har ventet i nesten to uker, de lovet å være her innen 10 dager.

 

Akk ja, den horisonten.

Lenke til kommentar

Dag 3 - Akti Salonikiou

 

Eller Salonikas strand, er egentlig tre lange strender som ligger på rekke og rad like under oss, de regnes for noen av de beste og reneste i Hellas. Den minste (’bare’ drøyt 500 m lang) og midterste av de tre er bare 250 m fra huset vårt, så jeg kan vel ikke unngå å ha med noe herfra i denne augustfesten. I dag er det lørdag, midt i høysesongen for grekere, og det er ikke plagsomt mange folk her. Deilig for oss, men også et bilde av den økonomiske krisen her, som bare blir tydeligere og tydeligere, 70 prosent av grekerne har ikke planlagt å feriere i år. Vi er bare 10 mil fra Thessaloniki, og her pleier det normalt å komme mange for å bade i helgene, i år er det mange som kvier seg for å bruke penger på bensin, naboens kjempefine pensjonat har bare noen få gjester, normalt er det smekkfullt på denne tiden.

 

post-202343-0-02869700-1375561413_thumb.jpg

Endret av JorunT
Lenke til kommentar

Traktorbildet ble veldig bra! Liker slike bilder fra hverdagen (föles rart å si det, for det er jo ikke akkurat et hverdaglig motiv her i Norge :) ). Fin komposisjon og godt bruk av lys og skygger. Liker spesielt at han holder hånden på traktonen og ser litt stolt ut.

 

Fin stemning og diagonal i strandbildet.

Lenke til kommentar

Du er jammen heldig som bor på en så fin plass. Et greit sommerbilde. Masse fine farger og små detaljer. Jeg savner et objekt i forgrunnen som tilfører noe ekstra og lager mer dybde. Badstranden og folkene blir på en måte bakgrunnen. Jeg føler jeg er på baksiden. Jeg ser bare masse rygger og bakhoder. Stranden er fin, men ikke bærende alene. Du har noe til venstre nede som kanskje kunne vært noe av et objekt i forgrunnen, men da måtte du plassert det litt mer i midten og gått litt lavere ned. Så er det dette med horisonten da... :-)

 

Du traff blink med dag 1 og dag 2, dag 3 ble ikke like interessant for min del.

Lenke til kommentar

Takk for konstruktiv kritikk, er enig med Subsititutei at jeg burde hatt noe mer interessant i forgrunnen. i strandbildet Horisonten, tja, brukte både vater og justerte i etterkant, klarer ikke å se at den ikke er vannrett,men jeg får fortsette å holde tunga rett i munnen, så godt jeg kan. Regner ikke med at alle bildene treffer helt.

Lenke til kommentar

Dag 4 - Firfisle på fikenslang

 

Jeg hadde egentlig tatt et annet bilde i dag, men da jeg skulle plukke en fiken fra et lite tre, så jeg plutselig at denne store firsfislen hadde kommet meg i forkjøpet. Jeg fikk fram kamera i en fart og fikk tatt et par bilder før den klarte å stikke av, alle innstillinger var gale, altfor høy ISO, og lite tid til å fokusere skikkelig, men jeg velger å vise denne allikevel. Den har holdt til rundt huset i hvert fall et par år, og er nå minst 30 cm lang. Det er en Lacerta viridis subsp meridionalis, som hører hjemme i detnordøstlige hjørnet av middelhavet. Den var nok mer interessert i maurene som suger fikensaft enn frukten.

 

Jeg var i tvil om jeg skulle ha med hele firfislen, men den er så lang (mesteparten er hale) at den da ble helt borte i det grønne, så jeg beskar den hardt.

 

post-202343-0-57384400-1375654954_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...