Gå til innhold

Legge inn søknad på finn.no eller møte opp personlig?


Engm

Anbefalte innlegg

Er i gang med å søke jobb og lurer på om jeg burde legge inn søknad på finn.no eller besøke jobben og levere en CV og jobbsøknad? Eller kanskje begge deler? Jeg er student og dette blir søknad til butikkjobb osv.

 

Takker for alle svar!

 

 

(Poster her også pga rask respons og mange kloke hoder befinner seg her!)

 

Mvh

engM

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje greit å møte opp. I alle fall hvis det ikke er for langt unna, blir litt mer personlig sånn. Pluss at sjefen kan få et intrykk av deg som person.

 

Det var min tanke ja. Men tror du jeg burde legge inn søknad på finn.no i tillegg? Eller kun møte opp personlig? Vet ikke om det blir overflødig å gjøre begge delene :p

Lenke til kommentar

Er sjøl representant for arbeidsgiver gjennom "stedlig ansvarlig" der jeg er (utenfor Europa). Vi bruker et tilsvarende system som finn.no når folk skal ansattes, enten i egen regi eller for kunde/partner.

 

Hadde vi en utlysning ute og det var tydelig linket fra annonsen til søknadsprosedyre ville det å levere søknad "på annen måte" være det samme som å levere en søknad om en eneste ting: Ikke engang å få CV lest og gjennomgått. En søker som ikke er i stand til/villig til å forstå en elementær beskjed som at når det linkes til søknadsprosedyre fra et slikt sted er det ikke uten grunn. Å ignorere slikt ville pr ekspress blitt tolket som "ikke i stand til å forstå den aller enkleste beskjed i næringslivspråk - totalt uinteressant søker det ikke er grunn til å kaste bort et minutt på".

 

En slik søker ville altså bli kontant avvist av sekretæren uten mulighet for verken å levere søknad eller snakke med andre. Sekretæren ville imidllertid notert seg navnet og formidlet det videre. Kom det seinere en slik søknad "riktig vei" fra samme søker ville jeg straks markere den som "absolutt siste nødløsning om vi ha folk, ha dem og ikke får andre med en smule mer kompetanse og evne til å forstå beskjeder, sjekk nærmere når det er konstatert".

Lenke til kommentar

Ja vel... Det er en dagligvarebutikk du jobber for altså?

Jeg vet ikke om dette var et spørsmål til meg eller TS, men dersom det var til meg? Nei, det er langt fra en dagligvarebutikk. Jeg er likevel ikke kjent med at akkurat dagligvarebransjen har særlig annen holdning til "forstå enkleste instruks i næringslivets språk" når de velger ut sine medarbeidere enn andre bransjer har. Kjenner du til noe som tilsier det motsatte?

Lenke til kommentar

Jeg vet i hvert fall at det er ganske vanlig å levere søknader osv i butikken... Ser ikke at det skal være noe problem med mindre spesifikt nevnt i en evt utlysning.

Riktig - og med en link "søk her" eller lignende er dette spesifikt nevnt. Å ikke klare/ønske å oppfatte akkurat det budskapet vil da temmelig lett bli oppfattet som "ikke i stand til å forstå den aller enkleste beskjed i næringslivspråk - totalt uinteressant søker det ikke er grunn til å kaste bort et minutt på".

 

Er melding at "du kan også søke elektronisk på ....." har avsender gitt et valg. I motsatt fall har avsender og "bestiller" gitt et meget klart budskap om at "jeg arbeider på denne arenaen". Å ikke klare/ville oppfatte det er første vei til bossbøtta.

 

Det er nøyaktig som når jeg kontakter en annen leverandør og sier f eks "skulle gjerne hatt 200 liter egnet utemaling, send meg et fargekart og noen priser på egenet vare, og legg evt med en giro for porto og pant på kart + returadresse". Svarer da leverandøreni stedet med å sende meg en invitasjon om å komme til messa kommende uke for å få se både heile utvalget og få et godt tilbud + en gratisbillett dit er den leverandøren temmelig sikkert uaktuell uten nærmere diskusjon. Kan ikke leverandøren oppfatte det enkleste og mest elementære budskap i en kjøpssituasjon vil jeg ikke ha noe som helst med den leverandøren å gjøre i en vanskeligere situasjon, og leverandøren har sørget for å diskvalifisere seg sjøl.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar. Til Hjemlengsel; Jeg skjønner godt hva du mener. Men nå setter du det litt på spissen?

 

Kan jo sende inn søknaden på finn, og møte opp personlig etter noen dager, med et par godt forberedte spørsmål du kan stille sjefen.

 

Hvilke spørsmål har du i tankene :p?

Lenke til kommentar

F.eks. spørsmål rundt opplæringen. Ellers kan du jo fremheve dine egne egenskaper i form av et spørsmål. Nå vet ikke jeg hvilken type butikk dette er, men hvis du har erfaring/god kjennskap til frukt/grønt/ferskvare, kan du jo spørre om du vil få mulighet til å jobbe med dette i jobben. Du kan spørre om arbeidstider, og skyte inn at du gjerne kan jobbe kveld.

 

Dersom det er mange søkere på stillingen vil jeg tro personlig oppmøte kan skille deg litt ut (spesielt hvis alle andre søker elektronisk). Du kan jo oppsøke daglig leder og si at du så utlysningen, og vurderer veldig å søke, og at du i den forbindelse har noen spørsmål rundt stillingen.

 

Om du ikke vil møte opp personlig, kan det jo være en ide å ta en telefon før du søker. Det pleier jeg å gjøre, funker fint. Vise at du er litt interessert.

 

Det er mulig at Hjemlengsel setter det litt på spissen, og at det ikke er fullt så viktig for en deltidsstilling i kassen på Rema. Men jeg kjenner meg godt igjen i det han sier. Spesielt store organisasjoner har måter å gjøre ting på, rutiner, som ikke alltid er like fleksible, men som sikrer god behandling av alle saker. Om du velger å trosse rutinene, så vil sannsynligvis leder reagere litt på det. Dersom arbeidsgiver har betalt for elektronisk avatering og søkning, er det sannsynligvis fordi han da kan behandle strømlinjeformede søknader, og ikke diverse papirmøller som kommer innom kontoret.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar. Til Hjemlengsel; Jeg skjønner godt hva du mener. Men nå setter du det litt på spissen?

Som jeg skreiv i første innlegget itt tråden og om det var søknader jeg eller noen hos min arbeidsgiver hadde fingrene borti. På ingen måte. Jeg har all grunn til å tro det samme ville gjelde hos kunder, leverandører, andre samarbeidspartnere, tidligere arbeidsgivere og det jeg kjenner av forretningslivet generelt. Hvorvidt det konkret ville gjelde i en norsk dagligvarebutikk har jeg som nevnt ingen forutsetninger for å svare presis på, men jeg vil tro at en leder der som kan sitt håndverk og setter en smule krav til sine folk ville tenke i samme baner. I den grad da vedkommende har et valg, det skal visstnok ikke være heilt enkelt å besette alle typer stillinger i Norge. man ha folk og man ha dem kan man gå utrolig langt ned på lista, inntil det dukker opp noe bedre. Det er jo alltid et spørsmål om "hva er mulig alternativ".

Lenke til kommentar

Det er mulig at Hjemlengsel setter det litt på spissen, og at det ikke er fullt så viktig for en deltidsstilling i kassen på Rema. Men jeg kjenner meg godt igjen i det han sier. Spesielt store organisasjoner har måter å gjøre ting på, rutiner, som ikke alltid er like fleksible, men som sikrer god behandling av alle saker. Om du velger å trosse rutinene, så vil sannsynligvis leder reagere litt på det. Dersom arbeidsgiver har betalt for elektronisk avatering og søkning, er det sannsynligvis fordi han da kan behandle strømlinjeformede søknader, og ikke diverse papirmøller som kommer innom kontoret.

For å presisere her, vi er ingen alvorlig stor organisasjon og det samme gjelder flere av våre kunder og enkelte av våre leverandører.

 

Det er som med ethvert annet kjøp hvor man henvender seg til mulige leverandører: Hvorfor i all verden skal jeg være så interessert i å gjøre en handel med akkurat deg at jeg skal bruke en ekstra time på å særbehandle din søknad når du sjøl viser du din inkompetanse gjennom å ikke en gang å være i stand til å lese og forstå enkleste forespørsel (annonse) med klar nok spesifikasjon? Tror du at du er kongelig hoffleverandør, monopolleverandør og totalt uten mulige konkurrenter?

 

Er man ute av stand til å forstå at tid er penger har man intet å gjøre på andre arbeidsplasser enn offentlig byråkrati. Der har jeg noen ganger følelse av at tidsbruk bokføres under inntekter og ikke utgifter.

Lenke til kommentar

Som jeg skreiv i første innlegget itt tråden ...

Orden via elektronisk søknad skjønner jeg. I høyere stillinger hvor alle stiller med bachelor / master vil jeg tro at dem plukker ut dem med best karakterer / dem som egner seg best til stillingen for så å kalle dem inn til intervju. Men i en lavere stilling, hvor mange stiller uten en bachelorgrad og ikke så mye arbeidserfaring vil jeg tro at det å gi et personlig inntrykk kan ha litt og si. Og håpe på at dem gir "the underdog" en sjanse. Jeg kommer selv uten mye arbeidserfaring og har ikke mye under vingene. Arbeidsgiver vil se på min søknad og tenke "Ikke så mye arbeidserfaring nei" og så til neste søknad hvor vedkommende kanskje har jobbet i en butikk fra før av og da velge denne personen. Så da må jeg gjøre det lille ekstra og vise at jeg vil ha denne stillingen. Ellers vil jeg ALDRI ha en sjanse.

 

Det var min tankegang så langt :p. Men som sagt, takker for all respons!

Endret av Engm
Lenke til kommentar

Orden via elektronisk søknad skjønner jeg. I høyere stillinger hvor alle stiller med bachelor / master vil jeg tro at dem plukker ut dem med best karakterer / dem som egner seg best til stillingen for så å kalle dem inn til intervju. Men i en lavere stilling, hvor mange stiller uten en bachelorgrad og ikke så mye arbeidserfaring vil jeg tro at det å gi et personlig inntrykk kan ha litt og si.

 

Personlig inntrykk har så absolutt å si for enhver stilling, enten man søker som daglig leder eller som lagerassistentens assistent. Var ikke den et tema kunne man håndtere heile søknadsprosedyra uten å møte andre enn den (evt de om "den" takket nei) man var interessert i. Det har ikke bare "litt" å si heller, det er avgjørende i de fleste tilfeller. Nesten like mye når lagerassistentassistent skal ansattes som når daglig leder skal ansettes.

 

Poenget med å i det heile tatt levere en søknad er ikke å få et stillingstilbud - for det får du likevel aldri på grunnlag en søknad hos en noenlunde oppegående arbeidsgiver. Poenget med å levere en søknad er å gjøre "kjøper" interessert i et møte med deg i det heile. Søknad er altså et salgsbrev fra deg som svar på et spørsmål i form av ei annonse/et oppslag fra en mulig kjøper/arbeidsgiver. Det brevet skal være kortest mulig, men aldri så kort at det ikke gir klart svar på tre ting:

 

a) hvorfor vil du arbeide akkurat her og ikke noe annet sted heller?

b) hva kan du tilby oss som gjør at en-to-tre personer hos oss bør bruke 30-40-50 minutter på å se nærmere på tilbudet ditt?

c) når og hvordan kan jeg enklest nå deg dersom jeg er interessert?

 

Jo bedre svar du gir arbeidsgiver på a) og b), og jo klarere og lettere du gjør c) for arbeidsgiver, jo større er sjansen for at det kommer en tlf/SMS/e-post med "jeg er interessert i et møte med deg xxxxdag kl xxxxx, ta evt kontakt med xxxxxxx på tlf xxxxxxx om det ikke passer og gjør avtale om ny tid.

 

Da - og først da - er tida inne for en solid og grundig presentasjon muntlig og et godt personlig inntrykk. For en arbeidsgiver hvor din søknad og CV (som alltid skal følge et søknadsbrev) har vakt interesse, som ønsker å møte deg og høre mer om detaljene i dette tilbudet og har som har satt av tid til deg (og bedt deg komme). Å tenke "personlig presentasjon" før det er stort sett praktfull måte å gjøre arbeidgiver mindre interessert i et kjøp på, ikke mer (og heilt særlig når arbeidsgiver klart spesifisert sine ønsker og du ignorerer dem - det er å legge inn bestilling på plass i søppelbøtta).

 

Jeg kommer selv uten mye arbeidserfaring og har ikke mye under vingene. Arbeidsgiver vil se på min søknad og tenke "Ikke så mye arbeidserfaring nei" og så til neste søknad hvor vedkommende kanskje har jobbet i en butikk fra før av og da velge denne personen. Så da må jeg gjøre det lille ekstra og vise at jeg vil ha denne stillingen. Ellers vil jeg ALDRI ha en sjanse.

 

Det er veldig mye mulig arbeidsgiver vil tenke slik du beskriver, ja. Det må du løse ved å få fram i søknaden hvorfor du likevel - til tross for "syltynn butikkerfaring" har noe å tilby arbeidsgiver. For å ta et eksempel.

Det er ingen "butikkjobber" hos oss, men om jeg oversetter til ekspeditør pr tlf hos oss (som ekspederer en av våre kunders kunder på oppdrag fra kunden vår, og i tillegg ekspederer ansatte hos noen kunder vi har): Hvem tror du ville interessere mest av disse to casene?

 

AA, 19-åring med en halvgod vgs-utdannelse bak seg, ikke spesielt relevant for hva som selges, en del butikkarbeid to steder de to siste åra slik at vi snakker om kanskje fire-fem måneders arbeid omgjort til fulltidsstilling og en gjennomsnittssøknad.

 

BB, 16-åring med en godt over middels god ungdomsskoleutdannelse bak seg, et skolevalg videre med en klar (om ikke perfekt) relevans til hva som selges, en bemerkning som indikerer at vedkommene er medlem av "Foreningen", temmelig aktiv der og har deltatt på oppgaver der jeg anser som arbeidsrelevante, en kommentar om hvordan han løste et par oppgaver han blei betrodd der, en heilt åpenbar kunnskap om hva vi selger og hvem våre kunder er, en kommentar om et par ting ved vår bedrift som spesielt tiltaler ham, en bemerkning om et område hvor han synes vi har mulighet til å forbedre ting på ei linje med hvordan han ville grepet den saken an, med kommentaren "dette kan jeg komme mer inn på under en samtale om dere er interessert" og en søknad som bærer preg av en moden, oppgående og tenkede 16-åring.

 

Vel, med mindre det var snakk om et sjukevikariat i morgen hvor jeg måtte ha en person som kunne gå rett inn og levere OK på øyeblikket ville det blitt BB som fikk første telefonen, til tross for AAs erfaring. AA ville ikke vært noen håpløst valg det, men jeg ville først vært interessert i hva BB kunne tilby, for han hadde virkelig maktet å vekke interesssa mi. BB hadde gitt noen eksempler på at han hadde forstått hva salg og service går ut på, BB hadde åpenbart en viss kunnskap om både hva vi solgte og hva kundene våre ønsket, BB hadde åpenbart evne til å lære og BB hadde evnen til å selge (noe hans "søknadssalgsbrev" hvor han "solgte seg sjøl inn til en konferanse" ville fortelle om).

 

Det ville her altså være BB jeg tok en samtale med først, om jeg hadde tid til å tåle en lærekurve (uten den ville enhver uten erfaring hatt null sjanser likevel.) Var den samtalen en skuffelse var han ute. Peikte derimot den samtalen i akkurat samme retning hadde jeg trolig bedt om en ny samtale sammen med andre en dag eller to seinere (for å sikre at jeg ikke var "farget") og var konklusjonen framdeles den samme kunne det godt blitt et arbeidstilbud til BB, mens AA "sto på vent" uten å høre noe som helst. Kanskje hadde AA også blitt innkalt så jeg kunne sammenligne, kanskje hadde jeg bare konkludert med at "BB er rikelig god nok vare for dette arbeidet, prisen (lønna) vi er enige om er fornuftig, og kjøpet er lite sammenlignet med en fulltidsstilling i tre år, hvorfor skal jeg bruke mer tid på denne saken?"

 

Hadde derimot BB i stedet kommet ramlende ubedt på kontoret og forstyrret dagens arbeid for å "vise seg fram", hadde han tapt alle sjanser. Hadde ikke denne unge gutten såpass modenhet engang at han klarte å oppfatte det enkleste budskap om hvordan søknaden skulle leveres? Ferdig med ham! Hadde hans søknad så kommet sammen med AAs var han sjanseløs, den blei ikke lest engang så lenge AA åpenbart var OK nok.

 

Ser du poenget, TS?

Lenke til kommentar

Jeg må si at det er trist lesning om arbeidsmarkedet har blitt, eller er på vei til å bli slik Hjemlengsel beskriver det. Den store arbeidsinnvandringen gjør at arbeidsgiveren har fått all makta. Samtidig skjønner jeg at man som bedriftseier vil ha de beste kandidatene til jobben, og at det må foregå en utvelgelsesprosess når man får så mange søknader.

Lenke til kommentar

Jeg må si at det er trist lesning om arbeidsmarkedet har blitt, eller er på vei til å bli slik Hjemlengsel beskriver det. Den store arbeidsinnvandringen gjør at arbeidsgiveren har fått all makta.

 

Nå, du har ikke oppfattet at Norge faktisk har mangel på arbeidskraft på gansk mange områder?

 

Arbeidsmarkedet er som ethvert annet marked, et spørsmål om tilbud og etterspørsel. Det reguleres av markedets lov, og den loven har ingen ennå klart å sette ut av spill over tid. Ikke Nord-Korea engang. Man må så gjerne beklage dette om man så synes, men akkurat det endrer svært lite.

 

Så lenge man har fri rett til å etablere sin egen næring om man ikke er tilfreds med hva andre kan tilby har ikke og kan ikke noen arbeidsgiver få "all makta". Slikt er kommunstsvada og mangel på realisme. Også markedets lov sørger for at ingen part får ensidig "all makt". Å manipulere den og (midlertidig) sette den ut av spill derimot....

 

Samtidig skjønner jeg at man som bedriftseier vil ha de beste kandidatene til jobben, og at det må foregå en utvelgelsesprosess når man får så mange søknader.

 

Sjølsagt må det skje et valg. Det er nøyaktig som ved kjøp av brød. Man kjøper det man trenger og man kjøper der man meiner man får best valuta for pengene ut fra egne ønsker. Foretar uvelgelsesprosess altså. Pleier du ikke sjøl også å opptre slik når du kjøper noe? Da er det vel ingen som helst grunn til å verken bli forundret over eller beklage at andre gjør akkurat det samme.

Lenke til kommentar

Heisann. Jeg tok meg frihet til å ta kontakt med min sjef (med ansvar for ansettelse og håndtering av søknader) på Coop Obsen som jeg jobber på, og fikk til svar:

 

- Hvis en stilling er utlyst på internett, spesifiseres det som oftest, i dagligvarebransjen, om hvor søknad skal leveres. Dette gjelder hovedsaklig på finn.no og NAV.no. Hvis butikken ikke har utlyst en stillingsannonse, skal søknad leveres til butikken. I vårt tilfelle der vi har en kundeservice/informasjonsskranke, leveres den der og bees om at den når fram til personen det gjelder (f. eks du spør personen i skranken: "Hei! Hva heter avdelingsansvarlig på frukt avdeling?", så skriver du navnet du får oppgitt på konvolutten, og leverer den. Og takker for deg)

 

Håper det ga noe svar :)

Lenke til kommentar

Heisann. Jeg tok meg frihet til å ta kontakt med min sjef (med ansvar for ansettelse og håndtering av søknader) på Coop Obsen som jeg jobber på, og fikk til svar:

 

...

Takk for svar! Dette høres ganske rimelig ut ja. Jeg føler enda at jeg stiller veldig dårlig på papir dersom jeg ikke har erfaring fra dagligvarebutikk i motsetning til en som har erfaring. Men antar det er bare sånn det er :/.

 

Kanskje jeg skal gå rundt på alle butikkene da og levere søknad og CV? Selv også dem som ikke har utlyst noe på finn eller NAV.

 

Setter stor pris på svaret ditt ^^.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...