Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Geofag 2 som privatist på egenhånd?


Anbefalte innlegg

Hallo internett!

 

Jeg holder på å fikse meg realfagskompetanse slik at jeg har litt flere valgmuligheter til valg av studier neste år. Jeg har Geofag 1 på vitnemålet fra før av og skal ta Matematikk R1 nå til høsten. Det har seg nå slik at jeg må ha en fordypning i et realfag, og det mest naturlige å gjøre er da å ta opp Geofag 2.

 

Er det noen her som har hatt faget før som kan si om det er vanskelig å ta det opp på egenhånd? Det viser seg at ingen privatistskoler i Oslo-området tilbyr Geofag 2 før jul, og da kan jeg jo like så godt bare prøve lykken selv.

 

Hvordan fungerer for eksempel eksamen? Har fått med meg at det både er skriftlig og muntlig-praktisk eksamen.

 

Sikkert ikke så mange som har tatt faget, så dette blir nok ikke akkurat diskusjon.nos mest aktive tråd igjennom tidene... men jeg tar så klart alle svar jeg kan få!

 

Takk på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

I Geofag 2 går du litt mer i dybden på temaene du var innom i Geografi og i Geofag 1, i tillegg til noen nye emner. Hvis du fikk til disse fagene greit og har en grei forståelse i disse fagene, skal det ikke være noe problem å ta Geofag 2 på egenhånd. Man kan oppnå mye bare ved å pugge stoffet godt, men skal du gå for toppkarakterene vil det muligens forventes av deg at du klarer å sette stoffet inn i en større sammenheng, ha med eksempler fra nyhetene og reflektere litt på egenhånd rundt eventuelle problemstillinger som man kommer over. De som skriver lærebøkene til faget har gjerne egne nettsteder hvor du kan finne PP-presentasjoner og sammendrag av stoff, dette anbefaler jeg deg å sjekke ut!

 

Når det gjelder eksamen så er jeg litt usikker på hvordan den skriftlige eksamen er ettersom at jeg var oppe til muntlig eksamen. Jeg tror den nokså lik en vanlig 2-timers prøve, bare at man gjerne får en forberedelsesdel og litt større oppgaver. På min muntlige eksamen fikk jeg velge mellom to eksamensmodeller; 1. Få en oppgave, lage en presentasjon på 48 timer og fremføre denne for sensor etterfulgt av spørsmål. 2. Pugge hele boka, få vite temaet 30 min før og så presentere temaet/problemstillinga for sensor i ca 20 min etterfulgt av samtale med sensor. Jeg gikk for sistnevnte, og den fungerte veldig bra for meg.

 

Anbefaler deg å ta Geofag 2 hvis du er ute etter realkompetanse, da dette anses som et av de lettere realfagene.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Takk for svar :))

 

Jeg fikk 6 i både Geografi og Geofag 1, så dersom det du sier stemmer så skal jeg nok klare å få til noe her. Jeg må nok jobbe ganske mye, selv om jeg ikke nødvendigvis trenger toppkarakter, men jeg skal jo selvsagt gjøre mitt beste!

 

Siden det er privatisteksamen vi snakker om her så er nok den siste eksamensmodellen du beskriver mest relevant.

 

Noen som kan anbefale ei lærebok?

Lenke til kommentar

Tok Geofag 1 som privatist ja, men da gikk jeg også på privatistskole og fikk god undervisning. Men om du fikk 6 i Geografi og jobber hardt så skal det være mulig. I tillegg må du kanskje jobbe med en fordypningsoppgave som du kan få bruk for på eksamen. Det er nok det enkleste realfaget av de du kan velge, uten at jeg kan så mye om de andre fagene.

Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

Tar opp geofag 2 som privatist, og sliter veldig med hvordan jeg skal skrive den forskningsrapporten som man leverer før den munnlige eksamenen. Det finnes absolutt ingen eksempler på nettet, så jeg føler meg helt lost. Har ikke hatt dette faget før.

Er det noen som har gjort dette før, som kan hjelpe meg å komme i gang/komme med noen tips? 

Setter stor pris på hjelp! 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
synnbakkk skrev (På 21.3.2020 den 20.42):

Tar opp geofag 2 som privatist, og sliter veldig med hvordan jeg skal skrive den forskningsrapporten som man leverer før den munnlige eksamenen. Det finnes absolutt ingen eksempler på nettet, så jeg føler meg helt lost. Har ikke hatt dette faget før.

Er det noen som har gjort dette før, som kan hjelpe meg å komme i gang/komme med noen tips? 

Setter stor pris på hjelp! 

hei! fikk du noe hjelp her? lurer på det samme selv. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...