Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av drømmebil


Anbefalte innlegg

Hei, trenger litt råd. Planen min var studier, men nå har jeg lagt studiene til side enda ett år. Jeg er 20 og blir 21 i år. Jeg velger å fortsette å jobbe og da har jeg lyst til å kjøpe drømmebilen. En Ford Focus ST 2006 som har gått 128000km. Jeg tar lån på 130 000 og 80 000 i egenkapital. Jeg skal også flytte ut til en leilighet med 4 500kr i leie. Forsikring på denne bilen er dyr, men det vet jeg og det er jeg villig til å betale. Jeg får fortsette i jobben jeg har og vil tjene rundt 15 000kr i måneden. Noen som har meninger om jeg burde gjøre dette eller ikke... Det er så vanskelig å bestemme seg :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer til å bli veldig trangt økonomisk. Husleie, bilforsikring og nedbetaling av lån vil komme, etter mine beregninger/gjetninger, på 9 000 kr i måneden. I følge SIFO sitt referansebudsjett vil forbruket ditt, sett bort i fra bil og bolig, ligge på rundt 7 500 kr. Allerede der blir det vanskelig å få det til å gå rundt, og da har jeg ikke tatt med andre utgifter til bil som bompenger, vedlikehold, verkstedsbesøk, bensin osv.

 

Håper i hvert fall for din del at de 15 000 kr er netto.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Hei, trenger litt råd. Planen min var studier, men nå har jeg lagt studiene til side enda ett år. Jeg er 20 og blir 21 i år. Jeg velger å fortsette å jobbe og da har jeg lyst til å kjøpe drømmebilen. En Ford Focus ST 2006 som har gått 128000km. Jeg tar lån på 130 000 og 80 000 i egenkapital. Jeg skal også flytte ut til en leilighet med 4 500kr i leie. Forsikring på denne bilen er dyr, men det vet jeg og det er jeg villig til å betale. Jeg får fortsette i jobben jeg har og vil tjene rundt 15 000kr i måneden. Noen som har meninger om jeg burde gjøre dette eller ikke... Det er så vanskelig å bestemme seg :(

 

Filmen nedenfor er laget av en fyr som kjøpte seg sin drømmebil, en lamborghini, han virker ikke helt fornøyd.

 

 

Uansett, med 4500kr i husleie har du igjen 10500kr.

Trekk fra forsikring og billån ca 4000kr og du har igjen 6500kr.

Strøm, internett, mobilregning varierer men ca 1500kr i måneden og du har igjen 5000kr.

1250kr i uken altså, eller 180kr dagen du kan bruke på mat, snop, digg, kinobillett (men uten snop og brus), bensin osv.

Ikke glem årsavgift, bompengering og lignende.

Kommer bilen på verksted kommer du i gjeld eller må klare deg på buss.

 

Du kommer altså til å bruke bilen mye - for du må på jobb så ofte som overhodet mulig og kan da kjøre til og fra jobben.

Fritid får du lite av, og da har du ikke råd til å gjøre så mye mer enn å gå en spasertur.

 

Det som du kan gjøre når du får bil er å kjøre venner til og fra fest og andre gøye ting, mens du selv ikke har råd til å være med.

 

 

Det du kan gjøre, er å ta deg fri et år og reise på ferie i hele verden.

Eller finne deg en dritfet bil til en mindre penge.

 

Ford Cougar f.eks? :)

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=42812875

Lenke til kommentar

Takker for svar! Når jeg kommer til å flytte så flytter jeg mot jobben, så jeg kan for det meste sykle/gå til jobb og vil ikke bruke bilen til det. Jeg kommer også til å selge min gamle bil til rundt 25 000kr. Og ja det er 15 000kr--> netto ^^. Har fortsatt en god slump med penger, så kriser skulle kunne håndteres hvis de oppstår.

Endret av overwatch
Lenke til kommentar

Hei, trenger litt råd. Planen min var studier, men nå har jeg lagt studiene til side enda ett år. Jeg er 20 og blir 21 i år. Jeg velger å fortsette å jobbe og da har jeg lyst til å kjøpe drømmebilen. En Ford Focus ST 2006 som har gått 128000km. Jeg tar lån på 130 000 og 80 000 i egenkapital. Jeg skal også flytte ut til en leilighet med 4 500kr i leie. Forsikring på denne bilen er dyr, men det vet jeg og det er jeg villig til å betale. Jeg får fortsette i jobben jeg har og vil tjene rundt 15 000kr i måneden. Noen som har meninger om jeg burde gjøre dette eller ikke... Det er så vanskelig å bestemme seg :(

 

Ta det fra en som har hørt dette fra sin banksjef-onkel som også har jobbet som økonomisk veileder en god stund - å kjøpe bil som student og i den alderen, uten fast skikkelig og sikker inntekt når du også har leilighet og snart studielån å betale ned på, er noe du kommer til å angre på. Det smaker søtt der og da, men i lengden er det ikke særlig smart å ha billån - en av de dyreste lånene du kan ha - i den alderen.

Studer heller, invester i det.

 

Du sier du vil utsette studiene et år, og det er heilt greit. Men da kan du heller utsette bilkjøp også til du har skikkelig jobb. Dersom du jobber på heltid et sted der du får skikkelig lønn i et år, så har du et godt grunnlag å studere for i tillegg til lånet, og du slipper å snu på kronene for å spise noe annet enn havregryn .

 

Du har nok av tid senere, når du har skikkelig bankkonto, til å kjøpe en fin bil du kan være godt stolt av! :)

 

TL;DR: det er sikkert kjekt, men det er litt for dyrt i forhold til hva det smaker ennå. Tjen heller penger i år, og begynn å studere etterpå. Så kan du begynne å vurdere bil når du virkelig trenger det - da har du bedre råd til det også.

Endret av Diskutant
Lenke til kommentar

Hvorfor ta et friår og jobbe kun for 15000 utbetalt i måneden? Å betjene billån på så små lønninger høres ikke særlig behagelig ut, da ender du opp med å leve for å betale på bilen. Få deg en annen jobb, alternativt vent med å kjøpe såpass dyr bil at du må ta opp lån.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...