Gå til innhold

Forbrukerspørsmål: Følgefeil på EF-S 17-55 2.8 etter service


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har en god stund hatt problemer med mitt 17-55 2.8.objektiv. En gang i mellom har bildet i søkeren stått og hoppet når utløseren har vært halvveis trykket ned. Jeg leverte derfor objektivet til Serviceproffen for en sjekk. Dommen var defekt IS-modul. Kostnaden for å fikse dette var ca 3000 kroner.

 

Jeg vurderte nøye om det var verdt å bruke 3000 på et fem år gammelt objektiv når nytt koster drøye 6000 etter cashback, men valgte å gjennomføre reparasjonen.

 

Jeg hentet objektivet og dro på ferie, men opplevde umiddelbart problemer med fokuseringen. Titt og ofte står fokusmotoren og jager slik som i følgende video https://www.dropbox.com/s/3l0my6karlblz43/20130709_204711.mp4 (66MB). Dette skjer under alle lysforhold, også i situasjoner der fokus skal være såre enkelt å finne (eksempelvis en gul paraglider mot en blå himmel).

 

Vel hjemme fra ferie leverte jeg objektivet tilbake til Serviceproffen. Dommen var at fokusmotoren var defekt. Prisen var 1500 smekkers, da hadde jeg fått 40% rabatt.

 

Jeg opplever det som problematisk at en fullt fungerende fokusmotor blir defekt samtidig som objektivet er åpent for å fikse noe annet. Jeg hadde et objektiv som fungerte 80%, nå har jeg betalt 3000 kr og fått ett som fungerer 20%. For å komme til 100% må jeg ut med ytterligere 1500 kr.

 

Det oppleves som galskap å bruke 4500 kroner for å reparere et objektiv til 6000 ... Jeg har forelagt mine innvendinger til Serviceproffen, men de har valgt å ikke svare meg. Jeg mener de bør fikse fokusmotoren kostnadsfritt da det er en feil som er påført objektivet under annen service.

 

Mange har sikkert opplevd noe liknende tidligere. Noen som kan gi meg noen råd med på veien?

 

 

 

/r

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm, tja, nja. Filmen viste jo at den finner fokus på et visst tidspunkt, men la oss si at det ikke var fokuspunktet som var feil/at du var for nær noe du forsøkte å fokusere på. Det ville være galskap å betale ytterligere 1500kr for å fikse noe som skulle vært i orden. Du er vel heller ikke garantert at du kan få det tilbake til 100% for 1500kr, da de ikke klarte det første gangen. Objektivet er jo gammelt, 5 år, og dermed utenfor garantitiden, desverre. I din situasjon ville jeg ikke gjort noe mer enn å kassere det.

 

At problemet går fra defekt IS til defekt fokusmotor er i mine øyne merkelig ettersom disse ikke har noe med hverandre å gjøre, fysisk (TROR jeg). Dette lukter feilbehandling fra Serviceproffen sin side.

 

Ettersom du igjen har hendvendt deg til Serviceproffen og de har "valgt" å ikke svare deg, så anbefaler jeg at du først tar kontakt per telefon med de. Forklarer situasjonen, og krever at de skal fikse det kostnadsfritt.

Om de ikke er interessert i det, så sender du en klage til Forbrukerrådet eller liknende organ for å få litt press på de. Det er jo tross alt snakk om en god bunch med penger. Om ingen er villige til å gjøre noe med saken, ser jeg ikke så mange andre muligheter enn at du må skaffe deg et nytt objektiv. Det finnes nok av nye fine objektiver der ute, og jeg ville ikke brukt mange kronene på å fikse noe som kan erstattes at et flunkende nytt objektiv.

 

EDIT: Skriveleif

Endret av Lars Anker-Rasch
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...