Gå til innhold

Test: Asus U38N


Anbefalte innlegg

Du har ikke helt oversikt over hvordan forbrukerkjøpsloven er du hansen.

Leverandøren har rett på å forsøke å reparere 3 ganger, hvis de ikke klarer det så skal du få et nytt, tilsvarende produkt.

 

Så du har fått nøyaktig det du har krav på, hverken mer eller mindre.

 

Og forøvrig så finnes det ingen grunn til å holde seg unna Asus som er en av de beste produsentene av hardware og pc'er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg anbefaler alle sterkt å holde seg unna Asus laptop'er og nettbrett.Dersom det er feil på maskinene vil de insistere på å reparere framfor å gi deg nytt produkt. Det blir da en lang rundans med Infocare for reparasjon, noe jeg har dårlig erfaring med. Tre ganger forsøkte de å reparere uten at de klarte det og da fikk jeg nytt produkt. En annen gang ødela de maskinen min under reparasjon og vil ikke erstatte den.HOLD DEG LANGT UNNA ASUS!!!

 

Dette er standard prosedyre hos alle leverandører, inkludert Apple. Dette følger av reglene i forbrukerkjøpsloven.

 

Ved samme feil har de lov og krav på å få forsøke reparasjon to ganger, før omlevering. Ved forskjellige feil, så er det tre ganger de har anledning til å forsøke.

 

Om serviceverkstedet vet at reparasjon ikke nytter, eller blir dyrere enn omlevering, kan de kunne velge dette uten å spørre deg.

 

De har heller ikke plikt å sikkerhetskopiere dataene dine, eller å overføre disse til ny maskin, da backup er ditt ansvar. Den som tar imot henvendelsen om reklamasjon/garantiservice, bør likevel tilby deg dette som en betalbar service.

 

Å forvente noe annet, gjør deg bare skuffet og sur, noe du altså ikke har grunn til. Men noen er jo så storforlangende. Nei, du har ingen grunn til å surmule fordi de følger reglene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har ikke helt oversikt over hvordan forbrukerkjøpsloven er du hansen.

Leverandøren har rett på å forsøke å reparere 3 ganger, hvis de ikke klarer det så skal du få et nytt, tilsvarende produkt.

 

Så du har fått nøyaktig det du har krav på, hverken mer eller mindre.

 

Og forøvrig så finnes det ingen grunn til å holde seg unna Asus som er en av de beste produsentene av hardware og pc'er.

 

Jeg snakker om nye varer.

 

http://www.forbruker...A5r-noe-er-feil

 

Hva kan du kreve? du reklamerer og selger er ansvarlig, kan du kreve at han kostnadsfritt gir deg en ny vare, eller at han reparerer feilen innen rimelig tid. Det er i utgangspunktet du som velger om du vil ha en ny vare, eller om den skal repareres.

 

 

ASUS har som politikk at de vil reparare DOA varer dersom du har hatt varen en uke. Det går fort en uke dersom en skal transportere pakken, vente på svar i fra support e-post og ny firmware osv. som ikke løser feilen.

 

Infocare rundansen kan ta flere måneder.

 

Videre:

 

Hvis det blir urimelig dyrt for selger å gi deg ny vare, kan han kreve å få reparere istedenfor. Det skal likevel ikke påføre deg urimelig store ulemper.

 

ASUS har bruker bare denne praksisen selv om den ikke har noe forankring i kostnaden.

 

Selv teknikerene hos Infocare klager over feil på ASUS produktene.

 

HOLD DEG UNNA ASUS!

Lenke til kommentar

De har heller ikke plikt å sikkerhetskopiere dataene dine, eller å overføre disse til ny maskin, da backup er ditt ansvar. Den som tar imot henvendelsen om reklamasjon/garantiservice, bør likevel tilby deg dette som en betalbar service.

 

Jeg har ikke nevnt noe om sikkerhetskopiering da dette var nye maskiner slik at jeg ikke hadde lagt inn noe data på maskinen. Se forøvrig innlegget ovenfor.

Lenke til kommentar
Jeg snakker om nye varer. http://www.forbruker...A5r-noe-er-feil ASUS har som politikk at de vil reparare DOA varer dersom du har hatt varen en uke. Det går fort en uke dersom en skal transportere pakken, vente på svar i fra support e-post og ny firmware osv. som ikke løser feilen. Infocare rundansen kan ta flere måneder. Videre: ASUS har bruker bare denne praksisen selv om den ikke har noe forankring i kostnaden. Selv teknikerene hos Infocare klager over feil på ASUS produktene. HOLD DEG UNNA ASUS!

Vanligvis vil det være billigere å reparere en PC som ikke er fysisk skadet enn å gi kunden et nytt produkt. Asus gjør altså ikke noe ulovlig i den forstand. At det tar lang tid er en annen sak, men det er ikke noe de som selskap er alene om. Siden de har forsøkt å reparere produktet ditt 3 ganger har du rett til å heve kjøpet [Edit: Antatt at det er samme feil det er snakk om], noe jeg vil anbefale deg å gjøre hvis du er misfornøyd med maskinen. Dersom de har ødelagt produktet ditt i et forsøk på å reparere det kan du opprette en sak hos forbrukerrådet. Det gir vanligvis fortgang i saksbehandlingen.

Endret av -=PRO=-
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se at Asus gjør noen feil her. Hadde de ikke gjort opp for seg så hadde det vært en annen sak, men at de faktisk forholder seg til lovverket kan man umulig vri til å bli en ulempe.

 

Hvis man har krav på oppetid så kjøper man heller en maskin fra Dell eller Lenovo med serviceavtale.

Lenke til kommentar

Vanligvis vil det være billigere å reparere en PC som ikke er fysisk skadet enn å gi kunden et nytt produkt.

 

Hva skjer på dag seks som gjør det urimelig dyrt for selger å gi deg ny vare?

 

I mitt tilfelle var tre forsøk med bestilling av nytt hovedkort med dyre norske lønninger til teknikgere mye dyrere enn om jeg hadde fått en ny maskin og den gamle hadde gått tilbake til lavkost produksjonslandet og solg senere som "refurbished".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...