Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp til skole situasjon og utdanning!


Anbefalte innlegg

Hei, trenger litt hjelp til en lite kjip situasjon jeg er i nå.

 

Skulle egentlig starte i militæret nå i sommer, men røyk korsbåndet. Uansett har såklart gjort noen dumme valg angående skole men livssituasjonen har ikke vært lett uten en far til å lede. Men ja, spar mer for moral preken deres.

 

Sånn er situasjonen.

 

Fullført Barneskole, Ungdomsskole.

 

Så Vgs, første året tok jeg Elektro. Og fullførte. Deretter andre året tok jeg El-Energi, fullførte første halvår og droppet ut siste.

 

Hvilke muligheter har jeg da for å få generell studiekompetanse?? Har lyst til å få fullført dette på det året her da jeg reiser i militæret neste år. Og mine nåværende foreldre maser om skole osv.

 

Takker for alle svar, rotete innlegg i know. Men ja, takk til dere som tar dere tid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan f.eks ta de fagene du mangler for å oppnå studiekompetanse, hos Sonans eller Akademiet. Gå på nettsidene deres og avtal et møte med en rådgiver, så hjelper de deg.

 

Er det mulig å ta resten av fagene for studiekompetanse når det som er bestått er 1,5 år på yrkeslinje?

 

EDIT

 

Mente ta de på ett år.

Endret av MacMagnus
Lenke til kommentar

Er det mulig å ta resten av fagene for studiekompetanse når det som er bestått er 1,5 år på yrkeslinje?

 

EDIT

 

Mente ta de på ett år.

 

 

Tror det skal være mulig ja. Hele vitsen med slike skoler er jo at man skal kunne ta opp fag man mangler for å oppnå generell studiekompetanse, og at man skal kunne forbedre karakterer man har fra før i diverse fag for å øke snittet sitt. Hvis du ringer rådgiver på din lokale Sonans/Akademiet så kan de fortelle deg masse mer. Har selv gått på Sonans for å ta fag jeg manglet fra videregående skole.

Lenke til kommentar

Tror det skal være mulig ja. Hele vitsen med slike skoler er jo at man skal kunne ta opp fag man mangler for å oppnå generell studiekompetanse, og at man skal kunne forbedre karakterer man har fra før i diverse fag for å øke snittet sitt. Hvis du ringer rådgiver på din lokale Sonans/Akademiet så kan de fortelle deg masse mer. Har selv gått på Sonans for å ta fag jeg manglet fra videregående skole.

 

Ja, det er jo poenget. Men jeg lurer litt på om det kanskje blir for "heavy" om han skal ta opp igjen 1,5 år på 1 år... kanskje til og med umulig, om det er ting som bygger på hverandre.

 

Men jeg vet ikke. Det siste 0,5 året på yrkeslinja har kanskje ikke så mye "allmennfag"...

 

Det ene året påbygning er i alle fall regnet som "100%"...

 

(Det skal nevnes at det uansett kommer til å bli mer krevende å studere (høyere utdanning) enn være elev på VGS, så sånn sett burde det jo gå å ta "150%"...)

Lenke til kommentar

Ja, det er jo poenget. Men jeg lurer litt på om det kanskje blir for "heavy" om han skal ta opp igjen 1,5 år på 1 år... kanskje til og med umulig, om det er ting som bygger på hverandre.

 

Men jeg vet ikke. Det siste 0,5 året på yrkeslinja har kanskje ikke så mye "allmennfag"...

 

Det ene året påbygning er i alle fall regnet som "100%"...

 

(Det skal nevnes at det uansett kommer til å bli mer krevende å studere (høyere utdanning) enn være elev på VGS, så sånn sett burde det jo gå å ta "150%"...)

 

Ja, i værstefall. Tar jeg det halvåret jeg trenger for å ta påbygg det året her. Så evt resterende neste år da :)

Lenke til kommentar

Ja, i værstefall. Tar jeg det halvåret jeg trenger for å ta påbygg det året her. Så evt resterende neste år da :)

 

Det går sikkert.

 

Husk også at du har krav på denne VGS-utdannelsen. Skulle tro det var unødvendig å betale skolepenger i et privat skole når du faktisk har krav på 4 års videregående opplæring fra staten.

 

Disse private skolene, Sonans etc, er mer beregnet på folk som allerede har gått ut av VGS, men vil ha bedre karakterer.

Lenke til kommentar

Det går sikkert.

 

Husk også at du har krav på denne VGS-utdannelsen. Skulle tro det var unødvendig å betale skolepenger i et privat skole når du faktisk har krav på 4 års videregående opplæring fra staten.

 

Disse private skolene, Sonans etc, er mer beregnet på folk som allerede har gått ut av VGS, men vil ha bedre karakterer.

 

Men har jeg muligheten til å komme inn på påbygg selvom jeg ikke fullførte 2. vgs ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...