Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Er man påbudt å få barn?


Anbefalte innlegg

Hei!

Hele livet har jeg stort sett tenkt at det å få barn er en essensiell del av det å være menneske. Menneskeheten skal fortsette fremover osv osv. Men nå er det jo såpass mange som tar seg av den jobben allerede! Er jeg også påbudt dette?

 

En jeg kjente via skole en gang sa hun aldri ville ha barn, og jeg tenkte hvem i all verden vil ikke det? Er ikke det hele "poenget" med å leve? Mens nå som jeg har tenkt litt på det har jeg kommet frem til at jeg kanskje ikke vil ha barn heller! Er det ikke mitt liv jeg skal bry meg om? Gjøre det jeg vil? Og er ikke det forferdelig egoistisk? Jeg føler meg grusom!

 

Som en litt dumsnill tøffel føler jeg at det er absolutt forventet av alle jeg kjenner. Kjæreste, familie osv. Inkludert meg selv et sted inne i hodet. Jeg er i tidlig 20-årene så anser ikke meg selv som voksen nok til å ta slike avgjørelser på alvor helt enda, men en gang må man jo starte å tenke litt hva man vil her i verden.

Hva om jeg har nok med å passe på meg selv? Jeg har ingen diagnose eller noe, men det er ofte jeg føler meg mentalt syk/ustabil og vil være for meg selv. Selv om dette er et annet tema tenkte jeg det var verdt å nevne under "nok med meg selv"-delen.

Takker for innspill og deres tanker rundt dette. Anonym poster: 66ad83182137d34302f8b9340cd93345

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig kan man la være å ha barn. Du lever livet ditt slik du selv vil.

 

Dessuten: Folk flest har barn fordi de vil ha barn, ikke fordi de har et gyllent ønske om å bidra til menneskehetens fortsatte overlevelse. Det er ikke noe mindre egoistisk enn å ville noe annet med livet.

Endret av Imsvale
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I så tilfellet er du stikk motsatt av meg. Jeg har aldri engang vurdert å gjøre noe som kommer menneskeheten til gode, utelukkende fordi det kommer menneskeheten til gode. Hvordan det går med rasen er for mitt vedkommende totalt likegyldig.

 

Dine idéer og din moralisme, er bare noe som eksisterer i ditt eget hode. Kvitt deg med idéen om at du bør etterleve dette, du. For det er det absolutt ingen grunn til at du skal gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg trur ikkje menneske døyr ut sjølv om du ikkje får born. Tvert imot er overbefolkning eit større problem.

 

Lev livet som du sjølv vil, med eller utan born. Personleg har eg per i dag ikkje planar om å få born, men eg veit at ting kan endre seg, så eg har døra på gløtt. Dersom du lev livet ditt sånn som andre vil, så synest eg du bør tenke deg om ein gang til. Du får berre ein sjanse her på jorda, nytt den mens du kan og ikkje kast vek tid på ting du ikkje har lyst til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

To timer et par ganger i uka, sammen med en kompis og hans 3 skrikerunger har gjort meg ganskje så sikker på at jeg aldri kommer til å ha barn. Rimelig preventivt. Man binder seg for resten av livet og med mindre man er 100% forpliktet så er det bare å la være. Med dagens overbefolkning så synes jeg at om man absolutt må ha barn, så er adopsjon noe man sterkt burde vurdere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...