Gå til innhold

[Løst] Forvirrende beskjeder fra Japanphoto - er det jeg som tar feil, eller formulerer de seg vilkårlig?


Anbefalte innlegg

ok - jeg skal innrømme at jeg shopper pris, men samtidig ønsker noe trygghet. - Det er like greit at jeg sier det først som sist, fordi jeg regner med noen vil prøve å ta meg på det, men essensen i dette er noe annet enn pris egentlig.

 

Det som er - jeg ønsket meg en Wacom Cintiq 13,3" HD. Fotovideo mente de skulle få inn raskt og gav en god pris, synd nok var første dato 23. juli, så 01. august, og jeg som mange andre vil helst ikke vente på leketøy for lenge - erfaring med ubekreftete datoer er de kommer og går som vinden. Jeg gjorde et søk på prisguiden og fant

 

Pixmania 7177

Proshop 7310

JP 7795

 

Wacom har studentrabatt, så tenkte jeg først fikk spørre om den hos JP siden jeg har kjøpt mye der før, men det gikk ikke - en kunne ikke få noe individuell rabatt - fair enough. Så ble det sagt at dersom andre butikker hadde lavere pris, så matchet en det. (Nei, det ble ikke spesifisert nærmere) - jeg kontret da med at Pixmania hadde til 7177 og spurte om det endret noe. Da fikk jeg beskjed at siden de ikke må følge norsk kjøpslov (fkjl) så gjaldt ikke det da, og at personen skulle nevnt at det kun var norske butikker som man matchet mot...akkurat da visste jeg ikke om proshop (hadde oversett den). Jeg ringte tilbake og nevnte det - da fikk jeg beskjed at heller ikke den gjaldt, den var ikke stor nok konkurrent, slik at kun fotovideo og elkjøp var typ de en matchet mot så langt man kunne, de små kunne en ikke.

 

Jeg skal ærlig innrømme at jeg forstår dem, og det som frustrerer meg mest er faktum at jeg har fått 3 forskjellige beskjeder (jeg har bedt om å få chatten jeg hadde først sendt på mail, men den kom aldri - så vanskelig å bevise noe der enn så lenge) - tar jeg i, når jeg syns de bytter veldig på argumentasjonen som det passer dem, eller krever jeg for mye?

(På en annen side - hadde de faktisk gjort en effort og prøvd å gi en pris, slik Elkjøp prøvde en gang mot en komisk billig pris hos Ateadirect så hadde jeg kanskje bare tatt den, selv om det hadde kostet mer, men følelsen av bytte på argumentasjon og så avvises, tja, følte meg noe oppgitt da)

 

Sånn egentlig frister det mest å bestille fra Pixmania siden de nok har fått fra Wacom i Tyskland, og da er det jo europeisk produkt og garantien er like god, og så blir det som med alle andre butikker til tider når 3.-5- år at man får diskusjonene..

 

Noe innspill? Jeg sendte til JPstoney på forumet, men så siden at han har ikke vært på siden februrar, så tvilte på at det ville spille noe rolle (litt pessimist akkurat nå)

 

Edit - der kom chatten:

 

 

KS: nei det stemmer at vi kun prismatcher med konkurrenter som har produktet på lager. Akkurat denne har vi ikke veldig mye å gå på i utgangspunktet, og vi gir egentlig ikke individuell rabatt

Meg: Pixmania har på lager sier de til 7300 kr -

KS: Pixmania holder ikke til i Norge og behøver ikke å følge norske forbrukerkjøpslover, så vi prismatcher ikke dem dessverre

KS: jeg burde kanskje ha nevnt det også, at vi kun konkurrerer med norske bedrifter/bedrifter i Norge

 

Når da proshop hadde inne, så var det endret krav til størrelse/betydning som konkurrent.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hos oss andre er tid penger også , da blir saken annerledes.

 

Vet at Expert matcher priser på alt i norge ( med .no-adresse) eller andre norske butikker.

Det å si at selskapet er forlite osv er tull.

De har en innkjøpspris de kan *1,25 og få absolutt laveste pris uten tap , gidder de ikke selge ett produkt uten fortjeneste til en sjelden gjerrig kunde høres de firkantet ut.

 

Det handler om å ta alle kjøp, så før ikke konkurrenten det iallefall.

De kan jo ikke noe om dagens marked heller.

Lenke til kommentar

Hos oss andre er tid penger også , da blir saken annerledes.

 

Vet at Expert matcher priser på alt i norge ( med .no-adresse) eller andre norske butikker.

Det å si at selskapet er forlite osv er tull.

De har en innkjøpspris de kan *1,25 og få absolutt laveste pris uten tap , gidder de ikke selge ett produkt uten fortjeneste til en sjelden gjerrig kunde høres de firkantet ut.

 

Det handler om å ta alle kjøp, så før ikke konkurrenten det iallefall.

De kan jo ikke noe om dagens marked heller.

 

Mulig jeg er litt dum nå - men er det meg du skyter på, begge eller JP?

Lenke til kommentar

Hei Christian86, og beklager at du har blitt forvirret.

 

Japan Photo har en helt klar prisstrategi om å være markedsledende på pris, den er udiskutabel.

 

Det vi derimot ikke kan gjøre er å svare enhver konkurrent uansett hvem, hva og når. Dette blir fortløpende vurdert og justert. Pixmania som du her nevner er en bedrift vi helt klart ikke matcher da de selger med store tap, og de er også til salgs til en billig penge (du overtar bare en kraftig gjeld i tillegg..) Vi ønsker å være attraktive i markedet på pris selvfølgelig men vi må samtidig være bærekraftige økonomisk.

 

Det produktet vi selger deg ønsker vi også å ta ansvar for under hele reklamasjonstiden, og da må vi sørge for å overleve dagens tøffe marked. Det medfører at vi ikke matcher det vi anser for cowboyer i markedet.

 

Christian

Japan Photo Holding Norge AS

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei Christian86, og beklager at du har blitt forvirret.

 

Japan Photo har en helt klar prisstrategi om å være markedsledende på pris, den er udiskutabel.

 

Det vi derimot ikke kan gjøre er å svare enhver konkurrent uansett hvem, hva og når. Dette blir fortløpende vurdert og justert. Pixmania som du her nevner er en bedrift vi helt klart ikke matcher da de selger med store tap, og de er også til salgs til en billig penge (du overtar bare en kraftig gjeld i tillegg..) Vi ønsker å være attraktive i markedet på pris selvfølgelig men vi må samtidig være bærekraftige økonomisk.

 

Det produktet vi selger deg ønsker vi også å ta ansvar for under hele reklamasjonstiden, og da må vi sørge for å overleve dagens tøffe marked. Det medfører at vi ikke matcher det vi anser for cowboyer i markedet.

 

Christian

Japan Photo Holding Norge AS

 

Hei, men hvorfor gir dere da en beskjed - når den blir for hard å svelge, så endrer dere den, når den heller ikke gjelder så endrer man igjen. Min irritasjon er ikke det at dere ikke kan gå lavere enn innkjøp, men faktum at dere sier at sånn er regelen, så endrer den, fordi man glemte noe, så når en sier ifra så endres den igjen/snevres inn, og når en tar det opp så blir argumentasjonen en annen. Beskjeden jeg fikk på telefon var at kun de større konkurrentene var de dere så på, ikke at dere anså butikkene som cowboyer....at pixmania selger med tap får dere stå for, ettersom de eies av samme firma som eier Elkjøp og Lefdal i Norge, så er vel ikke økonomien i det selskapet den værste antar jeg?

Lenke til kommentar

Hei igjen Christian86. Dette går på personalet og da teller det menneskelige inn, og slikt vil man dessverre oppleve i tide og utide. Jeg kan dessverre ikke gjøre annet enn å beklage tilbakemeldingen du fikk og så se på rutinene våre sammen med kundeservice. Vi ønsker jo ikke at våre kunder skal sitte med en slik følelse.

 

Dixon lider vel ingen stor nød men ingen har vel lyst på en passasjer som bare bidrar negativt..? ;)

http://uk.reuters.com/article/2013/05/16/uk-dixons-sales-idUKBRE94F08F20130516

Lenke til kommentar

Hei, men hvorfor gir dere da en beskjed - når den blir for hard å svelge, så endrer dere den, når den heller ikke gjelder så endrer man igjen. Min irritasjon er ikke det at dere ikke kan gå lavere enn innkjøp, men faktum at dere sier at sånn er regelen, så endrer den, fordi man glemte noe, så når en sier ifra så endres den igjen/snevres inn, og når en tar det opp så blir argumentasjonen en annen. Beskjeden jeg fikk på telefon var at kun de større konkurrentene var de dere så på, ikke at dere anså butikkene som cowboyer....at pixmania selger med tap får dere stå for, ettersom de eies av samme firma som eier Elkjøp og Lefdal i Norge, så er vel ikke økonomien i det selskapet den værste antar jeg?

 

Denne er jeg nysgjerrig på svaret på.

 

"Vi skal være markedsledende på pris - Etter våre egne premisser" Kanskje på tide å endre strategien, når dere tydeligvis ikke følger deres egen strategi?

 

Edit: Svar kom NÅR jeg postet. -.-

Endret av fiskerdigg
Lenke til kommentar

Hei fiskerdigg.

 

Vi har ikke endret strategi, hverken nå eller på lang tid. Hvem vi matcher eller ikke kan derimot forandre seg fra tid til til, og det er helt naturlig når markedet er i så stor bevegelse som den er. At ansatte kan uttale seg uheldig, eller ytre noe feil og så rette opp er noe som dessverre er fullt mulig, og det vil nok skje igjen. Det er bare menneskelig og noe man må leve med.

Lenke til kommentar

Hei fiskerdigg.

 

Vi har ikke endret strategi, hverken nå eller på lang tid. Hvem vi matcher eller ikke kan derimot forandre seg fra tid til til, og det er helt naturlig når markedet er i så stor bevegelse som den er. At ansatte kan uttale seg uheldig, eller ytre noe feil og så rette opp er noe som dessverre er fullt mulig, og det vil nok skje igjen. Det er bare menneskelig og noe man må leve med.

 

Vel - de fleste som sier noe til en kunde, som så er feil, skylder ikke på de ansatte, men tar ansvar. Jeg ser nå heller hva Fotovideo sier, de er 300 kr billigere enn dere på prisen jeg fikk da jeg spurte pent, men jeg må vente en ekstra uke i tillegg til den jeg har ventet. De avviste meg i hvert fall ikke, så får jeg se hva de sier, de skulle undersøke forsinkelsen og ringe meg tilbake, og personen var veldig hyggelig om det - kanskje jeg like så godt venter hos noen som ikke dyttet ansvaret over på andre. Selv om det er kjipt, når jeg var så spent på å få det brettet :) - ps! Jeg er fult klar over hva menneskelige faktorer kan medføre, men mer enn at vi hos oss dytter ansvaret på de ansatte ovenfor kunden, så står vi inne for det som er sagt og endrer siden, ikke bare sier enda noe nytt til kunden.

Endret av Christian86
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var ikke ment som å skyve ansvar noe sted, bare en forklaring på vår strategi og hvorfor du kunne ha blitt forvirret over svaret. Vi tar selvfølgelig ansvar for våre løfter, og det vil vi alltid gjøre :) Men den samtalen må du ta med personen du hadde dialogen med, og dersom noe er gjort eller sagt feil er jeg veldig sikker på at den personen er også interessert i å rydde opp om du tar kontakt.

Lenke til kommentar

Det var ikke ment som å skyve ansvar noe sted, bare en forklaring på vår strategi og hvorfor du kunne ha blitt forvirret over svaret. Vi tar selvfølgelig ansvar for våre løfter, og det vil vi alltid gjøre :) Men den samtalen må du ta med personen du hadde dialogen med, og dersom noe er gjort eller sagt feil er jeg veldig sikker på at den personen er også interessert i å rydde opp om du tar kontakt.

 

Jeg må bare se om jeg forstår - du forteller kunden altså meg, at jeg skal ta kontakt med en ansatt på KS, hvis person jeg har fornavn på (nei, chatsamtalen har jeg og jeg kan legge ut med navn, men jeg liker ikke tanken på å henge ut en ansatt) for å si at jeg sitter med en chatutskrift der du sier dette, vennligst stå inne for det, fordi en fra ledelsen? ikke ville foreta seg noe, men mente at hvis personen hadde sagt noe feil så ville sikkert den personen rydde opp i det selv.

 

Har jeg forstått deg riktig da? :)

 

edit: btw, det var strengt tatt hva jeg gjorde andre gang, og ringte høfflig inn og spurte, men da fikk jeg beskjed at dette var for små butikker til at man tok seg bryet/kunne, og kun Fotovideo og Elkjøp var store nok. Selv om jeg sa jeg hadde fått annen beskjed første gang.

Endret av Christian86
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenkte bare oppdatere tråden da med at JP kom med en løsning, og heldigvis var ikke min forståelse av hvordan de ønsket at jeg skulle gå frem riktig. De hadde et ønske om å løse situasjonen som dessverre oppstod, men som druknet litt i min forståelse og fremstillingen. Sånn sett er saken løst, og alle har lært noe :)

Lenke til kommentar

Bra det løste seg!

 

Kan man ikke bare starte med den ellers verdensomspennende forhandlingsmetoden: Pruting? Istedenfor å krangle frem og tilbake om hvilke andre butikker som er billigere, og om hvorvidt de har tenkt til å matche denne prisen.

Jeg har vært hos forhandlere der jeg ikke engang fikk slått av 5 kroner på prisen. Da var for meg valget enkelt, kjøp hos noen andre.

Enkelte forhandlere sitter med inntrykket om at "Det er kunden som vil ha oss", og ikke "det er vi som vil ha kunden" og kan derfor være så gniene de bare vil. TIl og med på en femkroning.

Lenke til kommentar

Det som forundrer meg mest, er at folk kan bruke all verdens av tid for å spare "lommerusk". Min fritid er så verdifull at noen halvlitere fra eller til betyr ingen ting. Jeg handler der hvor varen er enklest tilgjengelig, dvs kortest leveringstid evt på lager i lokal butikk.

Endret av eriknor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som forundrer meg mest, er at folk kan bruke all verdens av tid for å spare "lommerusk". Min fritid er så verdifull at noen halvlitere fra eller til betyr ingen ting. Jeg handler der hvor varen er enklest tilgjengelig, dvs kortest leveringstid evt på lager i lokal butikk.

Min mening er at det heller er snakk om prinsipp enn sparing av "lommerusk".

Folk er forskjellige, noen kjøper varer helt ukritisk og har kun interesse for seg selv, hva som til enhver tid gavner dem selv. Andre står på prinsippene og krever at forhandlere er der for kunden sin skyld, og vil strekke seg litt lenger for å få solgt en vare.

Lenke til kommentar

Det som forundrer meg mest, er at folk kan bruke all verdens av tid for å spare "lommerusk".

 

Jeg leter bestandig etter det beste tilbudet i forholdt til seriøsitet/leveranse.

 

jeg har spart opptil 3000.- på enkeltkjøp av fotoutstyr, jeg kunne skrevet 16.500.- på enkeltkjøp hvis jeg hadde kjøpt 7D hos Binders istedenfor i en fotobutikk når jeg handlet kameraet, men det blir litt for tåpelig :p , så det er ikke akkurat lommerusk vi snakker om.

 

JP burde få et mer profesjonelt system på og besvare henvendelser, så man får samme svar over alt og av alle ansatte, det er ikke lurt og la enkeltansatte foreta dette utifra egne oppfattelser.

Lenke til kommentar

Jeg leter bestandig etter det beste tilbudet i forholdt til seriøsitet/leveranse.

 

jeg har spart opptil 3000.- på enkeltkjøp av fotoutstyr, jeg kunne skrevet 16.500.- på enkeltkjøp hvis jeg hadde kjøpt 7D hos Binders istedenfor i en fotobutikk når jeg handlet kameraet, men det blir litt for tåpelig :p , så det er ikke akkurat lommerusk vi snakker om.

 

JP burde få et mer profesjonelt system på og besvare henvendelser, så man får samme svar over alt og av alle ansatte, det er ikke lurt og la enkeltansatte foreta dette utifra egne oppfattelser.

 

Å kjøpe kamara hos Binders ville jeg anse som tåpelig, ja :)

Lenke til kommentar

Min mening er at det heller er snakk om prinsipp enn sparing av "lommerusk".

Folk er forskjellige, noen kjøper varer helt ukritisk og har kun interesse for seg selv, hva som til enhver tid gavner dem selv. Andre står på prinsippene og krever at forhandlere er der for kunden sin skyld, og vil strekke seg litt lenger for å få solgt en vare.

 

"Prinsipper", uff, noe så utviklingshemmende :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...