Gå til innhold

Regler for bobil/campingvogn og medpassasjerer.


Bayne

Anbefalte innlegg

Hørte her om dagen at det er ulovlig for passasjerer å oppholde seg i campingvogna under kjøring men at det er lovlig hvis det er bobil. stemmer dette?

 

F.eks. hvis jeg kjører bobil og dama ligger og sover eller lager mat på kjøkkenbenken, er dette ulovlig? eller skal alle medpassasjerer være sittende fastspent i sikkerhetsselen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er lovlig eller ikkje kan være litt komplisert. Så det enkle svaret er at du må sjekke vognkortet for campingvog/campingbil for å sjå kva som er godkjent.

 

Det å lage mat i campingbil som er i fart slår meg uansett som ein særdeles dårlig idé. Ei litt kraftig oppbremsning så vil jo brødkniven komme flygande mot føraren.

 

 

Men for å ta for oss lovverket; I forskrift om bruk av personlig verneutstyr under kjøring med motorvogn så står det omtalt at det er krav om bruk av bilbelte for alle kjøyretøy unntatt for traktor og anleggsmaskiner som har beltekravet hjemmlet i ei anna forskrift.

Dei einaste tillatte unntaka for bruk av belte er når kjøyretøyet står stille, under rygging, ved kjøyring i garasje, parkeringsplass eller anna særskilt avgrensa område. I tillegg så finnes det eit unntak for blandt anna postlevering der ein kjøyrer i lav hastigheit og til stadigheit må ut av bilen. Og dersom du har legeattest som tilseier at du ikkje kan bruke bilbelte.

 

Det nærmaste eg finner som kan bety at det er lovleg med passasjerer i campingvogn finner eg i Forskrift om bruk av kjøretøy der det i § 3-1 står "Inntil 4 personer på tilhenger som trekkes av motorvogn konstruert for fart ikke over 30 km/t. Tilhengeren må ha lasteplan med lem foran med høyde 1 m eller mer og lem på sidene med høyde 40 cm eller mer, målt fra lasteplanet eller eventuell sitteinnretning. Lemmene må være utført og festet slik at de tåler påkjenningene ved eventuell velt."

Så det er mulig at det finnes svært gammle campingvogner der ein kan bruke dette unntaket, men det gjeld definitivt ikkje for vanlige campingvogner. Dette er eit unntak som er meint å gjere det tillatt å transportere arbeidere på traktorhenger f.eks inn i skogen eller ut på åkeren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...