Gå til innhold

22/7 - like greit å glemme hendelsen?


Anbefalte innlegg

Angrepet var rasistik og nasjonalistisk motivert, men ble lærdommen tatt?

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/22-juli/artikkel.php?artid=10112208

 

Både Lippestad og Jagland har rett når de sier at vi ikke har lært noe. Denne "oss og dem"-mentaliteten er ikke bare den samme som før 22/7, den har blitt enda verre. Er det da noe poeng å markere denne dagen videre, når folk flest i utgangspunktet er enige med Breivik sitt samfunnssyn?

 

 

 

La oss tenke oss et scenario hvor ABB hadde hatt en annen ideologi som folk flest faktisk var enige i, men likevel valgte å igangsette en terroraksjon lik den han igangsatte den 22/7-11.

 

Ville alvorlighetsgraden i terrorhandlingene da vært mindre?

 

Vi må huske at uavhengig av hva ABB påstår var bakgrunnen for handlingene, så er det handlingene han er dømt for, ikke meningene. Handlingene er like ille uavhengig av bakgrunnen for dem.

 

Så nei, det er ikke "like greit" å glemme terrordagen, uansett hva slags ideologi folk måtte ha rundt omkring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La oss tenke oss et scenario hvor ABB hadde hatt en annen ideologi som folk flest faktisk var enige i, men likevel valgte å igangsette en terroraksjon lik den han igangsatte den 22/7-11.

 

Det beskriver vel omtrent de faktiske forhold?

 

De fleste nordmenn er enige i å begrense innvandringen til Norge, det er vel derfor man faktisk HAR en svært begrenset innvandring til landet.

 

Forskjellene er minimale mellom de som ønsker litt strengere regler, og de som ønsker litt mer humane regler.

 

Fri innvandring derimot, DET er ett ekstremistisk standpunkt til ett svært lite mindretall. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

La oss tenke oss et scenario hvor ABB hadde hatt en annen ideologi som folk flest faktisk var enige i, men likevel valgte å igangsette en terroraksjon lik den han igangsatte den 22/7-11.

Det beskriver vel omtrent de faktiske forhold?

 

De fleste nordmenn er enige i å begrense innvandringen til Norge, det er vel derfor man faktisk HAR en svært begrenset innvandring til landet.

 

Forskjellene er minimale mellom de som ønsker litt strengere regler, og de som ønsker litt mer humane regler.

 

Fri innvandring derimot, DET er ett ekstremistisk standpunkt til ett svært lite mindretall. ;)

 

 

Det er en viss forskjell mellom å f eks være kritisk til integreringspolitikken som føres og det ABB liret av seg i pdf-filen sin samt i rettsalen. Vi kan ikke bli et samfunn hvor enhver kritikk mot samfunnet sammenliknes med ekstremisme. Det er da man faktisk får ekstremisme. Se f eks på Sverige.

 

Hadde ABB vært imot pelsindustrien (som jo mange er) og utført en terroraksjon med bakgrunn i denne, så hadde det fremdeles vært terroraksjonen som burde vært fokuset, ikke ettertidens gremmelse over at noen fremdeles er imot pelsindustrien. "ABB er imot pelsindustrien, ABB er en fæl fyr, ergo må alle støtte pelsindustrien ellers er de for ABB"? Det er en "Mor Lille er en sten"-logikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en sammenheng mellom angst- og intolleranse og Anders Behring Breiviks ekstreme handlinger. Og jeg tror det er viktig å sette fokus på både ham, tankematerialet han representerte og hva det førte til.

 

Skjønner godt "mor nille er en sten" allegorien.

Men jeg tror det er viktig at ting kan debatteres åpent.
Og at det blir gjort.

 

http://imagejunkie.blogg.no/1404810435_oppflger_tekst_til_kj.html

Lenke til kommentar

Det er en sammenheng mellom angst- og intolleranse og Anders Behring Breiviks ekstreme handlinger. Og jeg tror det er viktig å sette fokus på både ham, tankematerialet han representerte og hva det førte til.

 

Skjønner godt "mor nille er en sten" allegorien.

Men jeg tror det er viktig at ting kan debatteres åpent.

Og at det blir gjort.

 

http://imagejunkie.blogg.no/1404810435_oppflger_tekst_til_kj.html

 

Helt enig i at det er viktig at ting kan debatteres åpent. Jeg reagerer bare på påstanden som ofte trekkes fram at dersom man ikke har et mer liberalt syn på innvandring etter 22/7-11 så har man på sett og vis ikke "lært noe".

 

Hva var det å lære om det temaet den dagen spør jeg da. At en terrorist mente noe om temaet bør ikke i seg selv gjøre at man endrer syn, med mindre synet man hadde var at terrorisme er ok. Det sistnevnte håper jeg da virkelig ikke at "folk flest" har hatt hverken før eller etter 22/7-11. Det man derimot lærte den dagen var at ekstreme mennesker (uavhengig av hvilket tema de er opptatt av) kan finne på å utføre ekstreme handlinger, og at dette også gjelder i det ellers så fredelige Norge (eller Skandinavia for den saks skyld).

Lenke til kommentar

 

 

Det er en viss forskjell mellom å f eks være kritisk til integreringspolitikken som føres og det ABB liret av seg i pdf-filen sin samt i rettsalen.

Forskjellen er minimal mellom hvilke begrensinger ABB ønsker på innvandring og de som man allerede har innført.

 

Omtrent som forskjellen mellom Arbeiderpartiet og Høyre, kun overfladiske og retoriske forskjeller.

 

 

Vi kan ikke bli et samfunn hvor enhver kritikk mot samfunnet sammenliknes med ekstremisme. Det er da man faktisk får ekstremisme.

Der er man allerede, men ABB kan vel ikke sies å kritisere samfunnet?

 

 

Hadde ABB vært imot pelsindustrien (som jo mange er) og utført en terroraksjon med bakgrunn i denne, så hadde det fremdeles vært terroraksjonen som burde vært fokuset, ikke ettertidens gremmelse over at noen fremdeles er imot pelsindustrien. "ABB er imot pelsindustrien, ABB er en fæl fyr, ergo må alle støtte pelsindustrien ellers er de for ABB"? Det er en "Mor Lille er en sten"-logikk.

Det er vel samme Mor Lille er en sten"-logikk som ligger til grunn når handlingene utføres av folk man ikke er enige og disse deretter stemples som ekstremister for sine meninger?

 

ABB har blitt stemplet som ekstremist pga sine handlinger, og deretter har hans meninger prøvd forvrengt eller fortiet, ettersom norske politikere til stor grad er enige med disse.

 

Hva var det å lære om det temaet den dagen spør jeg da. At en terrorist mente noe om temaet bør ikke i seg selv gjøre at man endrer syn, med mindre synet man hadde var at terrorisme er ok. Det sistnevnte håper jeg da virkelig ikke at "folk flest" har hatt hverken før eller etter 22/7-11.

Desverre tror jeg nok flertallet aksepterer voldsbruk-voldstrusler for å forhindre utlendinger i å slå seg ned i Norge. Tross alt er det slik de begrensinger på innvandring som Stortinget har vedtatt nødvendigvis må håndheves.

 

Forskjellen ligger ikke i aksepten av voldsbruken, men i hvem som skal utsettes for voldsbruk eller trusler derav.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Synes det er opp til hvert enkelt menneske hva de gjør og hva tiden bringer.

 

For en uten kobling til hendelsen kan det være lettere om ikke å glemme, men få dette mere på avstand.

 

Noe annet kan det være for de som mistet en sønn eller datter og fremdeles har deres rom stående slik det var da de forlot sitt hjem denne tragiske dagen.

Lenke til kommentar

 

Jeg mener at det er greit å glemme den. :)

Hvorfor det, egentlig? Klisjé coming up: Den som glemmer historien, er dømt til gjenta den.

 

Fordi det ikke har noen hensikt. Jeg kan ikke se hensikten i alle fall. Onde mennesker vil det alltid finnes, om man da ikke en gang i fremtiden klarer å fjerne det onde i hjernene på folk da. Noe som i alle fall ikke kommer til å skje så lenge vi lever. :- P

 

Det er et annet utrykk også, som er noenlunde det samme, men som ikke har noen forutsetning:

"Historien gjentar seg selv". Det spørs jo også hva man legger i "glemme". Jeg har ikke sagt noe om å slette det fra historiebøkene. Men vi trenger heller ikke tenke noe på det, da det er mye bedre å tenke fremover, og fokusere på mer lystbetonte ting. Politiet, rettsvesenet, og liknende statlige sikkerhetstjenester derimot, burde ikke glemme det. Men folk flest, jeg og du og mannen i gata er absolutt tjent med å glemme hele hendelsen.

Lenke til kommentar

En god test for om den burde glemmes, er om man tenker seg at det var noen andre som hadde gjennomført volden.

 

La oss for eksemplets skyld si at en muslimsk terrorist hadde bombet regjeringskvartalet og skutt AUF-unger.

 

Eller noen venstre-radikale som hadde bombet regjeringskvartalet og angrepet MIFF-medlemer (i disse dager).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...