Gå til innhold

[Løst] Linsetips til 550D for filmlook


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen objektiv gir spesiell filmlook.

Det må skapes med en kombinasjon av liten dybdeskarphet og color grading i etterarbeidet eller en ferdiglaget LUT.

 

Ja, vet jo selvsagt at du ikke får filmlook bare ved å skru på et nytt objektiv! :) Legge på letterbox, colorgrading og alt i selve redigeringsprogrammet er jo det som gjør alt omtrent. Men en linsen som gir mest likt filmdybde (aspectratio?) som brukes i filmer. Vanskelig og forklare siden jeg er åpenbart ganske dårlig på objektiver, hva burde jeg oppgradere til? vil egentlig bare ha en dyrere linse med bedre byggkvalitet osv :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, vet jo selvsagt at du ikke får filmlook bare ved å skru på et nytt objektiv! :) Legge på letterbox, colorgrading og alt i selve redigeringsprogrammet er jo det som gjør alt omtrent. Men en linsen som gir mest likt filmdybde (aspectratio?) som brukes i filmer. Vanskelig og forklare siden jeg er åpenbart ganske dårlig på objektiver, hva burde jeg oppgradere til? vil egentlig bare ha en dyrere linse med bedre byggkvalitet osv :)

Aspect Ratio (AR) betyr formatet filmer er laget i som f.eks. 16:9 eller 2.35:1 o.l.

 

Objektivet har som sagt ikke noe med filmlook å gjøre, så hvis du vil ha råd, så må du spesifisere litt mer hva som er ønskene dine, hva du er misfornøyd med objektivet du har, og veldig viktig; hvor mye penger er du villig til å bruke?

Hva slags film erfaring har du fra før og hva er typen motiver du filmer mest?

Mest sannsynlig er du mest tjent med et zoom objektiv.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Det kan være verdt å nevne at mange foretrekker gamle objektiver fra 70 tallet når de filmer. Dette gjør de fordi fokusringen ofte er veldig jevn, samt at noen av disse objektivene lager en god del "flare" i motlys. Det kreves selvfølgelig adapter til dette, men det får du billig på ebay.

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Det kan være verdt å nevne at mange foretrekker gamle objektiver fra 70 tallet når de filmer. Dette gjør de fordi fokusringen ofte er veldig jevn, samt at noen av disse objektivene lager en god del "flare" i motlys. Det kreves selvfølgelig adapter til dette, men det får du billig på ebay.

 

Ja, har sett det før. Blir vel litt Super 8 stil :)

Får også kjøpt et filter man skrur på linsa for å få lignende effekt har jeg sett.

Lenke til kommentar

Ja, har sett det før. Blir vel litt Super 8 stil :)

Får også kjøpt et filter man skrur på linsa for å få lignende effekt har jeg sett.

Det er nok feil konklusjon.

Grunnen til at gamle objektiver fra før digital alderen er til en viss grad populære hos digitale film fotografer er at de ofte er litt mindre skarpe enn mer moderne objektiver og derfor gir mykere overganger.

I tillegg mangler de kontrast belegget som moderne "digitale" objektiver har og derfor gir litt bedre dynamisk område og en annen fargekarakteristikk enn moderne objektiver.

 

For en som operer med DSLR video på amatør nivå er det tull å det hele tatt vurdere slike objektiver. Forskjellene er minimale. Nødvendige adaptere er dyre. DSLR video har fremdeles såpass dårlig kvalitet at bare det lønner seg å holde seg til de skarpeste objektivene man har råd til.

 

Film Look'n med gamle objektiver med DSLR kan ikke sammenliknes med hva man får på 8mm film.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...