Gå til innhold

[Løst] Ny PC 15ooo max


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har falt litt ut av PC komponent-verden, så før jeg bruker penger spør jeg et kanskje noe utspurt spørsmål...

Hva bør jeg kjøpe?

Det jeg har er skjerm, tast.&mus og kabinett.

 

Det jeg vil ha er en best mulig spill pc, med SSD og en harddisk på 2TB. og en "vannkjøling for dummies løsning" jeg har på nåværende pc, husker ikke navnet. (Den er lukket, ferdigfylt og kanskje fra Corsair...?)

Lyd er ikke viktig, innebygd lydkort på hovedkort duger.

Wlan og blåtann trengs... Helst modulær psu. Vil W7 holde noen år eller er W8 et bedre valg?

 

Har vurdert

OCZ Vector SSD - 128GB

ASUS Maximus VI EXTREME

Intel Core i7-4770K Haswell

ASUS RADEON HD7970 MATRIX PLATINUM 3GB

eller er Nvidia smartere valg?

Noen tanker?

 

 

Mvh.

Hid.

Endret av Hidalgo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nVidia er bedre innen skjermkort enn AMD, GTX 770 Kansje ?

Vannkjøling ville jeg selv valgt Cooler Master Seidon 120XL

Psu: Corsair AX860i

Hdd: WD Black 1TB

 

 

SSD fra OCZ er visstnok mye feil på... Selv har jeg Samsung SSDNowV300 120GB 450MB/s Les/Skriv

Om du bare skal bruke den til spilling så er I5 4670K like bra som I7'en, Eneste fordel med I7 er Multi Threading: Som skal forbedre ytelse under rendering ol.

Endret av Haugezz
Lenke til kommentar

Haugezz har for det meste rett får jeg si det selv. nVidia bedre enn AMD på skjermkort. GTX 770 er altså bedre enn 7970 og til lik pris ca.

 

PSUen er jo veldig bra, men ikke nødvendigvis nødvendig å bruke så mye penger på det. Men samtidig når du først kjøper en PSU, kan du likse gjerne kjøpe en bra en med en eneste gang som holder lenge. Personlig skal jeg ha denne. Ikke så ulik i pris, men de tilbyr ca. det samme med tanke på at det egentlig holder fint med 750 W, denne er 800W, 80+ Platinum i tillegg til at den er veldig stille uten masse støy som de fleste PSUer er.

 

Personlig det eneste jeg vil sette fingeren på må være HDDen, hvor jeg selv definitivt ville gått for denne med 2TB fra Seagate som er blant den beste innenfor den mer rimelige sorten.

 

SSD ville jeg nok ta fra Samsung ja. Helst ProSeries, selv om Kr/GB er på et relativt høyt prisnivå. Men ja om det blir litt mye, kan du ta noen rimeligere, på Kr/GB-skalaen. Men jeg ville anbefal Samsung sine ja!

 

Det han sier om prosessoren er riktig. Ferdig med den saken. Kun gaming; spar én tusenlapp å ta i5en.

 

Hovedkortet har mer enn bra nok lydkort ja :) Vannkjøling får du snakke med noen andre om.

Lenke til kommentar

Glemte å si at med et budsjett på 15k uten mus, tastatur, skjerm og kabinett og du vil ha en gaming PC, bør du nesten gå for GTX 780. Dette vil ikke sprenge et budsjett på 15k så og si uansett når du har det jeg nevnte fra før. Det er faktisk en forskjell på 770 og 780, hvor 780 skiller seg ut fra mengden og ligger egentlig bare rett under Titan. Jeg mener det gå for 780 når du først har pengene!

 

Ville tatt denne fra MSI, hvis ikke er et annet forslag ASUS sin.

 

Lagde et lite setup for deg jeg. Mye kan sikkert byttes med andre liknede deler, men prismessig tror jeg ikke mye vil endres, hvis du ender opp med å gå for GTX 780. Ellers så kan jeg anbefale ASUS Maximus VI HERO istedenfor Extreme som HK. Bra lydkort, og et bra hovedkort så absolutt, hvor du sparer faktisk ganske mye. Men absolutt et gamerverdig HK. Setup er ikke inkludert med vannpumpe, derav bare 14k.

 

https://prisguiden.no/liste/142282/

Lenke til kommentar

her er et forslag:

01. Handlevogn

1 x Intel Core i5-4670K

1 749,-

1 x Kingston HyperX Grey 8GB 1600MHz

499,-

1 x XFX Black Edition 750W modulært

1 199,-

1 x Samsung 840 Pro 128GB

979,-

1 x Seagate Barracuda 2TB 7200RPM

690,-

1 x Corsair Hydro H100i

890,-

2 x Corsair AF120 Low noise 120mm

298,-

1 x Gigabyte GA-Z87X-UD3H

1 390,-

1 x Gigabyte GeForce GTX780 3GB

5 249,-

 

Sum handlevogn: 12 943,-

fra netonnet.

Lenke til kommentar

nVidia er bedre innen skjermkort enn AMD, GTX 770 Kansje ?

nVidia bedre enn AMD på skjermkort. GTX 770 er altså bedre enn 7970 og til lik pris ca.

Vodka til kvelds eller?

 

http://www.techpower...GTX_770/26.html

http://www.hardocp.c...o_card_review/4

http://www.computerb...-770-im-test/4/

 

Det er nemlig ingen gode tester som sier at Nvidia er desidert bedre eller dårligere enn AMD på skjermkort, utenom HWCanucks selvfølgelig, men alle vet at HWCanucks sin GPU-tester er en Nvidia-fanatiker. GTX 770 er like bra som HD 7970 GHz Edition, og hvilket kort som er det beste kjøpet kommer an på følgende:

  • Hvilke spill spiller du, og hvilket kort yter best i disse spillene?
  • Hvor mye har det å si at du får med fire spill gratis (alle har vært på Steams sommersalg nå) med 7970 GHz Edition?
  • Hvor sikker er du på at du ikke vil bli plaget med problemer fra Nvidias ustabile drivere til 770 og 780? Alle driverne fra Nvidia det siste halvåret har hatt en unormalt høy feilrate.
  • Hvor viktig er bedre SLI-støtte frem til 31 juli?

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Nå hadde jeg CUDA og PhysX i tankene da...

CUDA er ikke akkurat ofte brukt, og det er mange programmer som går over til OpenCL nå.

PhysX er glorifisert, stygt, eksklusivt eyecandy brukt i en håndfull spill, og bidrar kun til å ødelegge spill og spillmarkedet.

 

OpenCL er en mer praktisk løsning enn CUDA, og AMD har bedre OpenCL-drivere og bedre OpenCL-ytelse enn Nvidia.

Havok er en hundre ganger bedre fysikkmotor enn PhysX, og grunnen er at Havok påvirker gameplayet og bildet mens PhysX påvirker kun bildet.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Vodka til kvelds eller?

  • Alle driverne fra Nvidia det siste halvåret har hatt en unormalt høy feilrate.

PhysX er glorifisert, stygt, eksklusivt eyecandy brukt i en håndfull spill, og bidrar kun til å ødelegge spill og spillmarkedet.

Du har så mye fint å si.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svara! Har satt sammen noe nå, men det er et par ting jeg lurer på.

 

Ram, 2x4gb er smartest? En tråd jeg leste anbefalte å bare bruke 2 brikker, aldrig 4. En annen

tråd anbefalte 2x4gb nå og senere legge til 2x4gb til... Er 16gb fremtidsrettet eller overkill?

Og ang. MHz er jeg clueless... Det skal ikke overklokkes... Jeg valgte i5-4670K cpu som anbefalt.

Noen brikker fra komplett.no som passer?

 

Takk igjen, setter pris på hjelpa.

Lenke til kommentar

Smarteste er å velge største modul , dvs 2x8GB .

1) Du kan fremdeles utvide med maksimal uttelling.

2) Fremdeles kun to slots i dual channel, populert.

 

Er ikke forferdelig mye å spare heller.

Så hyperx black gamer ed 2x8GB til 999,-

Pris på 2x4GB cl9 sett ligger vanligvis rundt 700,-

 

Edit:

Mange sier idag holde xxx massevis (lei av å høre det nå...)

Hva da med imorgen , over i morgen?

Bill Gates sa en gang at 512k var nok i massevis .

Man kjøper noe til 15000,- . Det er lov å bruke +400 kroner på minne.

 

Ditt bruksmønster kan godt endre seg over tid , og imorra kontra idag skal du fremdeles kanskje bruke den samme pc med samme minne.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har så mye fint å si.

Nå er det med god grunn at jeg misliker Nvidia som firma, de lager gode skjermkort, men de konkurrerer ved å stikke kjepper i hjulene på AMD og Intel framfor å virkelig innovere.

 

8GB er nok i dag vil jeg påstå, frekvens og timings er likegyldig så lenge du har minst 1600MHz DDR CL9-9-9-27 og like mange brikker som antall minnekanaler på CPUen, men hvis du får dobbel minnekapasitet for en liten økning i total pris er det absolutt ikke dumt.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

2GB og 4GB moduler er på vei ut.

8GB moduler er det som nå gjelder.

For å få dual channel blir det da 16GB.

 

Vi hadde samme diskusjonen når 2GB moduler ble erstattet av 4GB moduler.

 

Edit: (hehe)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1236648&st=0

Her er riktignok mye relatert til 32bits windows , men alikevel morsom å lese.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Mange sier idag holde xxx massevis (lei av å høre det nå...)

Hva da med imorgen , over i morgen?

Bill Gates sa en gang at 512k var nok i massevis .

Man kjøper noe til 15000,- . Det er lov å bruke +400 kroner på minne.

 

Ditt bruksmønster kan godt endre seg over tid , og imorra kontra idag skal du fremdeles kanskje bruke den samme pc med samme minne.

 

Hvis du sikter til meg, så sa jeg at 16GB kan være lurt å ha, spesielt siden den nye konsollgenerasjonen snart kommer. Men det er ikke til å skyve under en stol at per dags dato holder 8GB til spill. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...