Gå til innhold

Master i sosiologi eller bachelor i økonomi?


Spillmer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du bør mest sannsynlig ta en master uansett hva du bestemmer deg for, da antallet studenter med en bachelorgrad i økonomi eller sosiologi er svært høyt. Når du samtidig tenker at du lider et inntektstap hvert eneste studieår du gjennomfører kan det være rasjonelt å tenke en effektiv studiegang!:)

Lenke til kommentar

Master i sosiologi eller ny bachelor i økonomi?

 

Har som sagt bachelor i sosiologi, men er usikker kva utdanning vil lønne seg.

 

Ikke noe andre muligheter for mastergrad enn i sosiologi? F.eks en grad som kan rettes litt mer mot næringsliv? Det finnes jo mastergrader innen så mange felt på det statsvitenskapelige området.

 

Forøvrig kunne det også vært en mulighet å plukke opp en 1-årig mastergrad i UK etter du har tatt master i Norge. Der har de 1-årige mastergrader innen økonomi og ledelse for folk uten bachelor på det området på flere gode universiteter. Da ville du stått med to mastergrader på like lang tid som du ville brukt på å skaffe deg bacheloren innen økonomi her i Norge.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Spør for all del en rådgiver på skolen din om jobbmuligheter ved fullført utdannelse. Du får pent lite jobb av en bachelorgrad allikevel!

 

Å ?

Lenke til kommentar

Ikke noe andre muligheter for mastergrad enn i sosiologi? F.eks en grad som kan rettes litt mer mot næringsliv? Det finnes jo mastergrader innen så mange felt på det statsvitenskapelige området.

 

Forøvrig kunne det også vært en mulighet å plukke opp en 1-årig mastergrad i UK etter du har tatt master i Norge. Der har de 1-årige mastergrader innen økonomi og ledelse for folk uten bachelor på det området på flere gode universiteter. Da ville du stått med to mastergrader på like lang tid som du ville brukt på å skaffe deg bacheloren innen økonomi her i Norge.

 

Jeg kan vanskelig se for meg at du kan ta en master i økonomi og ledelse ved gode universiteter med en totalt irrelevant bachelorgrad? Dersom det er mulig kan jeg ikke se for meg at Norske(eller utenlandske for den del) arbeidsgivere likestiller denne graden med en tradisjonell mastergrad innen økonomi og ledelse som krever en bachelorgrad innen relevante fagfelt.

Lenke til kommentar

Du bør mest sannsynlig ta en master uansett hva du bestemmer deg for, da antallet studenter med en bachelorgrad i økonomi eller sosiologi er svært høyt. Når du samtidig tenker at du lider et inntektstap hvert eneste studieår du gjennomfører kan det være rasjonelt å tenke en effektiv studiegang! :)

Hvor sterkt står man egentlig hvis man tar en master innenfor økonomi? Jeg føler at det er mange økonomistudenter som tar master, og derfor burde mange velge en litt spesiell mastergrad innenfor økonomi for å gjøre seg attraktiv.

Lenke til kommentar

Jeg kan vanskelig se for meg at du kan ta en master i økonomi og ledelse ved gode universiteter med en totalt irrelevant bachelorgrad? Dersom det er mulig kan jeg ikke se for meg at Norske(eller utenlandske for den del) arbeidsgivere likestiller denne graden med en tradisjonell mastergrad innen økonomi og ledelse som krever en bachelorgrad innen relevante fagfelt.

 

Litt usikker på hvor omfattende økonomidelen er, men det er iallfall flere universiteter i UK som tilby mastergrader i management for de som ikke har relevante bachelorgrader fra før.

 

Eksempelvis denne fra Warwick som har en av de beste business schools i UK.

 

Minuset er at NOKUT ikke godkjenner denne som en fullverdig mastergrad på linje med 2-årige grader i Norge, men jeg tror likevel det vil bedre karrieremulighetene ganske bra med en slik grad for de som har grad innen samfunnsfag o.l. fra før.

Lenke til kommentar

Hvor sterkt står man egentlig hvis man tar en master innenfor økonomi? Jeg føler at det er mange økonomistudenter som tar master, og derfor burde mange velge en litt spesiell mastergrad innenfor økonomi for å gjøre seg attraktiv.

 

Du stiller fremdeles sterkt i arbeidsmarkedet med en master i økonomi, men du er langt ifra unik. For å skille deg ut må du naturlig nok ha gode karakterer og helst en form for relevant deltids/sommerjobb. Du burde også ha engasjert deg i en eller annen form i studentforeningen ved skolen din. Jeg engasjerte meg ikke noe spesielt i løpet av bachelorgraden, og har fått svi litt for det i ettertid. Har heldigvis engasjert meg nå i løpet av mastergraden.

Lenke til kommentar

Du stiller fremdeles sterkt i arbeidsmarkedet med en master i økonomi, men du er langt ifra unik. For å skille deg ut må du naturlig nok ha gode karakterer og helst en form for relevant deltids/sommerjobb. Du burde også ha engasjert deg i en eller annen form i studentforeningen ved skolen din. Jeg engasjerte meg ikke noe spesielt i løpet av bachelorgraden, og har fått svi litt for det i ettertid. Har heldigvis engasjert meg nå i løpet av mastergraden.

Hva mener du med "å engasjere seg i studentforening"? Vil det si å være medlem i diverse studentforeninger, eller ha en viktig rolle, slik som leder?

Lenke til kommentar

Hva mener du med "å engasjere seg i studentforening"? Vil det si å være medlem i diverse studentforeninger, eller ha en viktig rolle, slik som leder?

 

Å ha et "viktig" verv som for eksempel leder for karrieredagen på skolen er selvfølgelig et kjempepluss å ha på CVen. Allikevel var det jeg mente å være medlem av en gruppe, alt fra aksjegruppen til filmklubben, eller hatt en form for verv. Det viser arbeidsgiver at du er sosial, har lyst til å møte andre mennesker og kan engasjere deg i noe annet enn kun skole. Selv om det var et lite og ubetydelig verv, eller om du kun var med i for eksempel "fotballgruppen" og spilte med dem fra tid til annen, kan det virke positivt på inntrykket arbeidsgiver får av deg.

 

Nå skal det også sies at det er mange som har fått knallgode jobber uten å ha engasjert seg en smule, så det er ikke noe krav at du har engasjert deg. Poenget er at det krever som regel ikke så mye tid og innsats å engasjere seg litt, men det kan gjøre søknaden din mer attraktiv for arbeidsgivere. Det er hard konkurranse om de mest attraktive jobbene innen økonomi og finans, så alt som kan fremme søknaden din burde vurderes. Spesielt ettersom dine største konkurrenter også gjør det.

 

Edit: Også medlemskap i et idrettslag eller foreninger telles som "engasjement", for eksempel at du spiller aktivt fotball, driver med friidrett, svømmer, skyter, hopper i fallskjerm osv..

Endret av Christeven
Lenke til kommentar

Master i sosiologi eller ny bachelor i økonomi?

 

Har som sagt bachelor i sosiologi, men er usikker kva utdanning vil lønne seg.

 

Master i sosiologi..? For å sitere en professor i sosiologi som kåserte på en feiring for masterstudenter: "En dag kom en som nettopp hadde startet masterstudiet sitt til meg og spurte: Hvilke typer jobber kan jeg begynne i når jeg er ferdig med masteren?. Da svarte jeg oppriktig: Det vet jeg ikke... :rofl:

 

Joda, det fins mange muligheter, men de fleste arbeidsgivere utenom utdanningsinstitusjoner blir litt rådvill når du forteller at du har master i sosiologi.. Kona mi tok en master i sosiologi, og endte opp med en Phd, og har fortsatt ikke fast jobb.

Lenke til kommentar

Å ha et "viktig" verv som for eksempel leder for karrieredagen på skolen er selvfølgelig et kjempepluss å ha på CVen. Allikevel var det jeg mente å være medlem av en gruppe, alt fra aksjegruppen til filmklubben, eller hatt en form for verv. Det viser arbeidsgiver at du er sosial, har lyst til å møte andre mennesker og kan engasjere deg i noe annet enn kun skole. Selv om det var et lite og ubetydelig verv, eller om du kun var med i for eksempel "fotballgruppen" og spilte med dem fra tid til annen, kan det virke positivt på inntrykket arbeidsgiver får av deg.

 

Nå skal det også sies at det er mange som har fått knallgode jobber uten å ha engasjert seg en smule, så det er ikke noe krav at du har engasjert deg. Poenget er at det krever som regel ikke så mye tid og innsats å engasjere seg litt, men det kan gjøre søknaden din mer attraktiv for arbeidsgivere. Det er hard konkurranse om de mest attraktive jobbene innen økonomi og finans, så alt som kan fremme søknaden din burde vurderes. Spesielt ettersom dine største konkurrenter også gjør det.

 

Edit: Også medlemskap i et idrettslag eller foreninger telles som "engasjement", for eksempel at du spiller aktivt fotball, driver med friidrett, svømmer, skyter, hopper i fallskjerm osv..

Åja, takk for tips! Da skal jeg i hvert fall melde meg i mange gode studentforeninger med en gang jeg starter studiene i høst. Jeg synes det bare er litt rart at man nevner slike småting inn i CVen, det hadde jeg ikke forventet i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Ja altså eg er ikkje så gla i økonomi og sosiologi fordi det er så mange som tar denne utdanninga, det er viktig å ha noke som det er etterspørsel av og da blir sosiologi litt negativt fordi studie er ikkje spissa til arbeidsmarkedet. Eg er ganske flink til å engasjere meg i andre organisasjoner ved siden av studie og ha deltidsjobber, ein tredje mulighet kan vere pedagogikk eller fornybar energi.

Lenke til kommentar

Sidan du no fyrst har tatt ein Bachelorgrad i sosiologi, har du eit mål om kva du vil jobbe med?

 

Ofte så er sosiologistudier rekna som ei ikkjeutdanning som ikkje leder til jobb. Grunnen til dette er at der er svært mange studenter som velger sosiologi fordi det er enkelt og dei vil ha alle muligheiter åpne. Dette gjer at dei fleste studentane står like rådville igjen når dei har fått vitnemålet i handa.

Sidan så mange tar utdanninga, så må du ha ekstra lang utdanning innanfor fagfeltet for å klare å stikke deg ut. I andre fagfelt kan det være rikelig nok med eit fagbrev for å få seg jobb dersom det ikkje er så mange som har den utdanninga.

 

Det er sjølvsagt ikkje umogleg å bruke sosiologiutdanninga til noke matnyttig, men då må du nesten ha ein plan for kva du vil jobbe med, og å bruke studietida til å spisse deg inn mot det feltet. Sosiologi har på ein måte blitt universiteta sin versjon av almennfaglig vidaregåande. Enkelte går den rettninga fordi dei har ein plan som dei følger, men det store fleirtallet tar utdanninga berre for å gjere noke medan dei venter på at dei skal finne ut kva dei vil jobbe med seinare.

 

Når du leser på sidene til skuler som har sosiologistudier så vil du sjå at dei fleste er svært diffuse på kva du kan jobbe med etter utdanninga, og dei fleste seier nesten direkte at det er forholda rundt utdanninga som dikterer om du får jobb eller ikkje (interesser, verv, tidligere erfaring, tidligere utdanning, osv).

 

 

Av denne grunnen så vil eg anbefale at du går for økonomi. Om ikkje du tar Master i økonomi så bør du i alle fall utfylle Bachelorgraden din med litt økonomi slik at du kan få ei stilling i ei øk/adm-avdeling ein eller anna plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...