Gå til innhold

Stor nok psu ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Haswell bruker en strømsparingstilstand som kan gjøre at en PSU som ikke er kompatibel kan "slå seg av" fordi systemet under hvile ikke bruker nok strøm. Så vidt jeg vet er denne slått av i de fleste hovedkort for å unngå akkurat kompabilitetsproblemer.

 

I tillegg krever dagens standard og det hovedkortet du har valgt 24 pin + 8 pin når det gjelder ATX koblingene. Det var ikke alle PSU-er som hadde dette på den tiden PSU-en din ble laget.

 

Nå var PSU-en din en bra PSU da den kom i 2005, og så vidt jeg ser så har den 20+4 (24 pin) og 4+4 (8 pin) kontakter og burde således fungere greitt.

Lenke til kommentar

Kan noe slikt deaktiveres i BIOS kanskje?

 

Har faktisk ikke hørt om noen hovedkort som krever 8-pin. Kan du bekrefte at dette stemmer?

Nå er det lenge siden jeg prøvde å kombinere en 4-pin med 8-pin, men det var kun en fordel om man ønsket å overklokke skikkelig, og jeg har ikke fått med meg at det har blitt et krav. Ettersom TDP bare har gått ned siden den gang, så kan jeg ikke se for meg at det skulle ha endret seg. :) (det er liten grunn til å endre det)

 

Edit: Nå har vel også Tagan kjent for, selv i deres topp-end gruppe, å ha noe av den dårligste kvaliteten der ute. At den sikkert er eldre gjør det ikke bedre.

 

Problemet er at PSUer ikke har evig levetid, eller noe i nærheten, spesielt når de ikke bruker komponenter som er ment for å leve lenge, og er helt horrible på å montere dem. Effektiviteten er på bunnivå, og sløser bort 2-3 ganger så mye strøm som moderne PSUer. Dette øker intern temperatur (som igjen betyr enda dårligere levetid og stabilitet) men også mer støy. Ikke sikkert at det er et problem for deg, men finelektronikken liker det sjeldent. At det vil minke levetiden eller senke stabiliteten til systemet er nok uungåelig med en slik PSU.

 

Ja, ok, jeg kan sikkert snakke ganske lenge om Tagan, inkludert denne modellen, men mitt råd er i hvert fall å investere litt i en ny strømforsyning. Uten skikkelig sikring så kan ting gå skikkelig glat når det går galt, og med såpass store fluktuasjoner i spenningsnivået så skal man ikke skimse av at andre komponenter kan bli dratt med i dragsuget. Jeg sier ikke at det VIL gå dadundas, men at man ikke bør bli for overrasket. Har selv ødelagt PSUer gang på gang pga dårlig kvalitet, og som elektroingeniør så er det nesten hårreisende å se hvor forskjellig kvalitet det er der ute.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Takk for litt mer utfyllende svar.

Kan ikke klage på psu'en nei, hadde 2 stk på 2 år før jeg anskaffet den. Har nå gått i 7 år.

Er vel bare å prøve, funker det ikke får man vel bare investere i en ny Tagan.

Men kjedelig å måtte vente på pakke i posten når man sitter med de andre delene da.

 

Edit : Forstår jeg rett mener du at den slår seg av når sleep eller hibernate aktiveres ? Maskinen står på 24/7 når jeg er hjemme uansett så det vil ikke bli noe problem.

Endret av AsconaB
Lenke til kommentar

Takk for litt mer utfyllende svar.

Kan ikke klage på psu'en nei, hadde 2 stk på 2 år før jeg anskaffet den. Har nå gått i 7 år.

Er vel bare å prøve, funker det ikke får man vel bare investere i en ny Tagan.

Men kjedelig å måtte vente på pakke i posten når man sitter med de andre delene da.

Du kan selvsagt prøve, og det vil sikkert funke. :) JEG ville bare ikke kjørt den så mye lengre.

Fra lignende merker (av tilsvarende kvalitet) så er det ikke nødvendigvis at den dør stille. Noen kan eksplodere i flammer, noen mister "bare" kontroller og klarer ikke å filtrere strømmen (da kan resten av komponentene i PCen ødelagt).

 

Selvsagt, det er bra den har vart i 7 år, og da er det desto mer grunn til å bytte den. PSU er den største slitedelen i en PC, og dens komponenter vil miste effekten sin etter hvert. Husk at en PSU sin jobb er å filtrere og gjøre strømmen så "myk og god" for de andre komponentene som mulig. Selv 7 år er en meget bra alder for en PSU, uansett merke. Man kan ha flaks med alle ting, men når du kjøper dårlig kvalitet så har man ikke sjansene på sin side. Om tagan fortsatt lager PSUer så kan jeg ikke anbefale dem.

 

Men ja, jeg har et par som bruker bedre interne deler, loddet bedre, kaster bort 3 ganger så lite effekt, og som sikkert passer et så lavt strømforbruk som du har:

http://www.dustinhome.no/product/5010655142/seasonic-g-360-360w-gold/

Så varer det sikkert i 7 nye år. :) Det er generelt greit å bytte PSU når den er såpass gammel og du skal ha ny maskinvare. Så slipper man også å rense den skikkelig for støv og slikt også.

Lenke til kommentar

Skjønner.

Dårlig kvalitet er erfart og gidder ikke kaste bort penger på det, Tagan var nevnt som "entusiast" merke den gang om jeg ikke husker feil.

Hmm, vil denne du linker til holde til fremtidig oppgradering ? Oppsettet jeg har nå er max oppgradert til hva hk takler, og blir sikkert å gjøre det samme med dette.

Har også erfart at små psu'er er mer vare for svingninger i strømmen og slår seg av.

Som f.eks en stor el-motor som starter opp i nærheten. De mindre jeg hadde på 3 og 400w slo seg alltid av, men da jeg anskaffet taganen på 530w ble jeg kvitt problemet.

Lenke til kommentar

Om planen er fremtidige oppgraderinger med utstyr som trekker mye strøm så har jeg ikke noe problem med å finne en ny som kan levere nok.

 

Fluktuasjoner i spenningen som følge av tungt utstyr vil påvirke forskjellig utstyr forskjellig. Jeg kan ikke se noen sammenheng med hvor mye effekt en PSU kan levere med hvor sensitiv den er. God kvalitet kan faktisk gjøre det motsatte, nemelig skru seg av for å "spare utstyret ditt" for disse toppene/bunnene. Jeg ville dermed ikke trukket en slik slutning. Det kan være tilfeldigheter (som i at produsenten har satt strammere krav for kvaliteten).

 

Har hatt mindre branner som følge av at strømforsyningen ikke er sensitiv nok. :p

 

Nå vet jeg ikke hva slags utstyr du skal ha koblet til, eller hva du planlegger, men en slik CPU trekker rundt 80W, og hver harddisk rundt 10-15W, HK RAM, vifter og slikt blir vel rundt 40-50W.

Så foreløpig total er faktisk rundt 150W.

Skal du ha et high-end grafikkort eller svært mange harddisker så vil jeg nok ha vurdert mer, eller så er det bare bortkastet penger. Samt det faktum at en PSU arbeider best på ca 50% belastning, og da passer en 360W'er perfekt.

Lenke til kommentar

Har hatt mindre branner som følge av at strømforsyningen ikke er sensitiv nok. :p

 

Jeg har bygget utallige PCer og har holdt på med PCer siden 80-tallet. Har ALDRI opplevd dette. PSU'ene jeg har brukt, har vært helt standard mid-range.

 

Hva er det du gjør med maskinene dine som forårsaker dette?

Lenke til kommentar

Jeg hadde krem tagan modellen tg480 (opprinnelig tagan designet med push pull).

Den sa poff etter få år (2-3 tror jeg) grunnet et feilaktig hk, psu død, hovedkort og en disk tror jeg , psu førte de ikke lengre så jeg fikk penger tilbake av mxp for både psu og det som gikk i stykker.

 

Moral of the story :

Top brand rykte , er ikke alltid de er så topp alikevel (host... tagan , mist , hiper, aspire)

Selv om psu skal ha beskyttelse kretser som ovp, ocp kortslutnings sikret osv

kan de fremdeles feile , det gjorde min tagan tg480u.

 

En PSU i konsumentmarkedet brukt i syv år hadde jeg byttet ut på dagen. Jeg skifter til nye etter max 5 år. Det som er til overs går ikke i boden , men i søpla. Ta elektrolytt kondensatorers levetid fra dems data sheet og kalkulere for varme kompensering så er man ofte på 5 år +/-.

Se hvilke psu produsenter som gir opptil 7 år produkt garanti , men det gjelder kun spesielle modeller i porteføljen dems.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg har bygget utallige PCer og har holdt på med PCer siden 80-tallet. Har ALDRI opplevd dette. PSU'ene jeg har brukt, har vært helt standard mid-range.

 

Hva er det du gjør med maskinene dine som forårsaker dette?

Vel, nå kan det sikkert tolkes feil og slikt, men dårlig konstruerte PSUer uten skikkelig sikring og gode vern kan om noe går galt være en brannbombe. I trygge omgivelser som ikke presser dem, så er det ikke sikkert noe skjer overhode.

 

En gammel PSU (no-brand) random PSU tok kvelden etter litt press. Usikker på hvor gammel den var, men ganske. En del røyk noe gnister mener jeg også, men var i trygge omgivelser så null problemo.

 

En mer high-End PSU som var Thermaltake og var sånn shiny PSU som gikk for å være "high-end". (sjekket man mer enn bare overflaten, kontakter, utseende, vifte og slikt tull så var det ikke noe galt, men på innsiden...) Den tok kvelden etter litt belastning. Den døde dog stille.

 

Min Cheiftec 1200W, beste de solgte, har sprengt flere kondensatorer etter en ynkelige 1000W last. Fungerer fortsatt, men 5V-railen glattes dårlig ut, not good.

 

Har en Corsair HX650, den slår ikke ut uansett hvor mye strøm som går gjennom. Flere 12V rail kabler selvantente uten at den slo ut. Var i semi-trygge omgivelser, så var null problem å skru den av. Samt en gammel og dårlig PSU som fulgte med kabinettet, hvor en eldgammel CDrom tok takk for seg, og tross at det resulterte i kortslutning så sa det ikke stopp før rommet var fylt med røyk.

 

Uansett, poenget er er jo at det er store forskjeller på PSUer, og det kan være greit med litt kvalitet. :)

Dette er bare skrekkeksempler såklart. Men listen er lang over forummedlemmer som har postet langt værre erfaringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...