Gå til innhold

.:. Designbordet | Bærbare uten grenser


Anbefalte innlegg

NewOriginal550_zps4f24f364.png

 

Bærbare blir per dags dato designet for å kunne markedsføres lettest mulig. Produsenter bryr seg pent lite om å lage den mest komplette maskinen, så lenge folk lar seg overtale av design og specs.

 

Med markedsføring av retinaskjermer ser jeg prislappen skyte oppover, uten at det finnes noe alternativ. På markedsføringens vegne, bommer produsentene helt når de skal gi god verdi for pengene. Jeg bare spør meg selv, fortjener vi ikke bedre?

 

Avy1_zpsd2ee91c5.png

Agent - Air, Slate og Columbus

 

Så i opplysningens navn har jeg overtalt meg selv til å ta saken i egne hender, og promotere en serie uten å ta hensyn til markedsføring. Her betyr det ingenting hva som står på klistermerkene på maskinen. Jeg vil designe tre vinnere som er best i sin klasse: Air (13"), Slate (15") og Columbus (17").

 

NewAir2_zpscce58f74.png

 

Formål: En 13-tommer maskin har sine styrker i mobilitet. Fokuset ligger ikke i rå, men anvendelig ytelse. Det vil si at den skal klare å kjøre vanlige programmer responsivt og bra. Selv tyngre oppgaver som spill og bildebehandling skal være innenfor rekkevidde, men ha andreprioritet bak batteritid og vekt.

 

Basic:

  • Intel Core i3 4010U, 1.7GHz, 15W
  • IPS-panel (1600x900)
  • Polykarbonat
  • Hybrid 750GB HDD + 24GB SSD
  • 50 wattimer

Premium:

  • Intel Core i5 4200Y, 1.9GHz, 11.5W
  • IPS-panel (1600x900)
  • Unibody
  • 256GB SSD
  • 74 wattimer

Her biter vi merke i litt prioriteringer. Basic-utgaven av Air har den svakeste Haswell-prosessoren Intel har tilgjengelig, men som burde være mer enn nok for vanlig skrivebordsbruk. Den har en skjerm som oser av kvalitet med IPS. Dette burde være standard for samtlige maskiner, og er et eksempel på ting som forbrukere flest ikke legger merke til på papiret. Batterikapasiteten er også godt over gjennomsnittet, et godt eksempel på at mobilitet er i fokus.

 

Premium-utgaven tar dette til et ekstrem. Prosessoren er enda mer strømeffektiv, og den har et batteri som tilsvarer MacBook Pro r13. Den har eksklusivt solid state minne, loddet på hovedkortet for å utnytte plassen maksimalt. Med unibody er dette den slankeste varianten med batteritid som utkonkurrerer alt på markedet.

 

SlateNew_zpsf23d93c2.png

 

Formål: En 15-tommer maskin har sine styrker i allsidighet. Det er mange som vil ha samme funksjonaliteten til Air, men i en litt større innpakning, mens det også finnes de som vil spille på en 15-tommer og bruke den som mediesenter. Derfor kreves det flere varianter for å tilfredstille et bredere spekter.

 

Basic:

  • Intel Core i3 4010U, 1.7GHz, 15W
  • IPS-panel (1920x1080)
  • Polykarbonat
  • Hybrid 750GB HDD + 24GB SSD
  • 70 wattimer

Premium:

  • Intel Core i7 4650U, 3.3GHz, 15W
  • IPS-panel (1920x1080)
  • Unibody
  • 256GB SSD
  • 95 wattimer

Gamer:

  • Intel Core i5 4288U, 3.1GHz, 28W
  • 120Hz TN (1920x1080)
  • nVidia GeForce GTX 760M
  • Polykarbonat
  • 256GB
  • 70 wattimer

Her ser vi at basic-utgaven beholder mye av de samme egenskapene som Air, men at batteri og oppløsning er proporsjonert for de større dimensjonene.

 

Premium-utgaven har den raskeste prosessoren fra Intel som låser seg til 15W effektivitet. Denne prosessoren har i tillegg HD 5000-grafikk, som gjør den litt mer kapabel til å spille på de mindre aggressive innstillingene. Vi noterer oss igjen en matching av MacBook Pro r15 sin batterikapasitet, men høyere strømforbruk fra prosessor og skjerm gjør den cirka likeverdig med Air når det kommer til batteritid.

 

Til sist har vi gamer-varianten. Her er det valgt en rimeligere prosessor uten HD 5000-grafikk, fordi det er et kraftig dedikert skjermkort som overtar rollen som pikseldytter. Skjermen er av lavere standard enn resten på bildekvalitet, men har 120Hz frekvens, som gir raskere bilder og er spesielt høyd verdsatt i gaming miljøet.

 

Den er utført i polykarbonat av den enkle grunn at det dårligere leder varme, slik at maskinen ikke kjennes så varm ut for brukeren. Dette er tross alt en maskin med et høytytende skjermkort, som trenger mye avkjøling. I et edelt forsøk på å spare batteritiden litt, har vi "bare" en 28W prosessor.

 

ColumbusNew_zps7dcda33d.png

 

Formål: En 17-tommer maskin har egentlig kun et bruksområde. Den er en skrivebordserstatter. Den kan nødig transporteres, men trives best innenfor husets fire vegger. Til gjengjeld skal den stå til tjeneste uansett hvilket bruksområde som står på dagsplanen. Om det er skriving av et dokument, eller hardbarka spilling, Columbus drar opp grensene.

 

Premium Gamer

  • Intel Core i7 4800-MQ, 3.7GHz, 47W
  • 120Hz TN (1920x1080)
  • nVidia GeForce GTX 780M
  • Polykarbonat
  • 256GB SSD + 1TB HDD
  • BluRay-spiller
  • 100 wattimer batteri

På en slik maskin er det ikke spart på noe særlig. Den har blant annet nVidias kraftigste skjermkort for bærbare, som gjør at du får skikkelig utbytte av 120Hz panelet som er inkludert. Den har en firekjerners prosessor som aldri vil være en sinke i forhold heller, og det er plass til to lagringsenheter for både hastighet og kapasitet. Batteriet er siste ekstra, som runder tre sifre for at denne overhodet skal kunne brukes uten å være koblet til 24/7. Det er tross alt ikke bare en spillbærbar, men en skrivebordserstatter med fyldige høyttalere, full HD oppløsning og BluRay-spiller.

Endret av Agentspoon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra tiltak. Ikke dårlig , men...

Det føles litt som konsument markedet, "ungdoms pc", de som er opptatt av spill.

Du har glemt at størsteparten av verdensbefolkningen ikke er skoleelever, unge voksne og spiller spill.

 

Jeg er f.eks ikke enig med deg i dine klasse indelinger og hvordan/hva som er viktig.

 

Jeg kunne tenkt meg i tillegg til dine allerede definerte en seriøs business lineup , hvor fokus er :

Portabilitet , integrerte grafikk løsninger , kraft , gode til å spille film/video, arbeidshester som kan rendre og kjøre 1-2 virtuelle vmware , og 3-4 virtuelle, med uten touch med uten ips og oppløsning HD+ og full HD.

Dockning muligheter.

 

Kategorier :

Sjefen, administrative

Selgeren, prosjektlederen

Tekniker, ingeniøren, it-konsulenten.

Grafisk , media arbeideren.

Kontor assistenten

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Viktig at du presiserer dette, fordi jeg har helt utelatt business line-up. Grunnen til det er ganske enkelt at jeg ikke har nok kompetanse på området. Da er det snakk om teknologier på enkelte prosessormodeller osv. i visse serier som bedrifter benytter seg i større eller mindre grad, og vil tro det varierer en del hva som virkelig trengs. Jeg tviler egentlig sterkt på at bedrifter bruker anbefalinger fra Hardware når de skal velge hvilket parti de skal kjøpe, og at de har en runde med egne IT-ansvarlige som vet best hva som passer for akkurat dem.

 

Bærbare for hjemmebrukere derimot, er veldig min nisje. :)

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Etter å ha tenkt litt, har jeg kommet opp med en ny produktkategori som jeg tror ville revolusjonert markedet på samme måte som netbooks gjorde for et par år siden. :)

 

I dag vil de høyest spesifiserte arbeidsstasjonene ha et strømforbruk som nærmer seg 100W på bare prosessor og skjermkort alene. Ta MacBook Pro 15r som et eksempel, med i7 4750HQ (47W) og nVIDIA GT 750M (50W). Til tross for dette, opplever en at i praksis, så dekker batteriet størsteparten av dagen på en ladning. Med 8735 mAH, strekker den seg langt over nærmeste konkurrent. I følge TheVerge varer maskinen i nesten 10 timer ved lett variert bruk.

 

Problemet til MacBook Pro 15r, er imidlertid prisen. Den har en helt rå oppløsning på skjermen, og en av de vasseste prosessorene som er å oppdrive. Konsekvent snakker vi 17,000 kroner for billigste utgave.

 

Når jeg ser hvilken batteritid det er mulig å få med slike krevende komponenter, frister det å prøve samme kapasitet på de mest energieffektive. Intel Celeron N2808 har en klokkefrekvens på 2,25GHz og to kjerner. I tillegg til Intel HD grafikk. Med andre ord er den fullt kapabel til å drifte Windows 8 og vanlig programvare. Det sjokkerende er tre aspekter: den har en TDP på 4,3W, koster en fjerdedel av en i7 prosessor og lar seg kjøle passivt.

 

Min skisse for en ny kategori bærbare, skal altså inkludere følgende:

 

15,6" 1920x1080 TN eller IPS

Intel Celeron N2808

4GB DDR3L

802.11ac

256GB mSATA

9000 mAH

Vifteløs

Uten optisk drev

Valgfritt operativsystem

 

Her snakker vi altså om en så strømgjerrig PC, at den ikke trenger vifter til avkjøling. Det er ingen komponenter som krever særlig plass, og det er derfor fritt opp til produsentene og begrense størrelsen på maskinen basert på batterikapasiteten. Jeg har valgt å gi maskinen enda større batteri enn MacBook Pro 15r.

 

Antydet pris vil derfor være cirka 7 til 10 000 kroner. Batteritiden vil overstige et døgn med disse konfigurasjonene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...