Gå til innhold

- Nokia vil fortsatt slite


Anbefalte innlegg

Jeg liker at Nokia holder seg til Windows Phone. Android er bra det, men fint med alternativer. Med tiden vil kanskje flere forstå hvor bra WP er.
WP8 syns jeg ikke gir en bra brukeropplevelse i forhold til Android. Det føles, og er, altfor begrenset etter mitt syn.
På hvilken måte er WP altfor begrenset,og på hvilken måte føles det altfor begrenset?

 

Volum kontrollen og hovedskjermen er begrenset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

-Jeg liker ikke tile-systemet til WP. Jeg syns det ikke ser bra ut og man kan vel ikke velge egne farger på flisene så langt jeg har funnet ut. Det er

-Ingen visuell info om at det er kommet meldinger

-Ikke egne lydnivåjusteringer på alarm, mp3 og ringelyd (dette er forkastelig dårlig!) Er det bare Ativ S som ikke har det kanskje?

-Lysstyrken på skjermen kan bare settes på 3 nivåer.

-Jeg savner den nedtrekkbare menyen fra Android!

-Kamera-appen som er på telefonen min synes jeg ikke er noe bra. Det har jo ingenting med Nokia sine telefoner å gjøre, dog.

-Kan man velge egne bakgrunner i WP8?

Endret av oOF
  • Liker 1
Lenke til kommentar

-Jeg liker ikke tile-systemet til WP. Jeg syns det ikke ser bra ut og man kan vel ikke velge egne farger på flisene så langt jeg har funnet ut. Det er

-Ingen visuell info om at det er kommet meldinger

-Ikke egne lydnivåjusteringer på alarm, mp3 og ringelyd (dette er forkastelig dårlig!) Er det bare Ativ S som ikke har det kanskje?

-Lysstyrken på skjermen kan bare settes på 3 nivåer.

-Jeg savner den nedtrekkbare menyen fra Android!

-Kamera-appen som er på telefonen min synes jeg ikke er noe bra. Det har jo ingenting med Nokia sine telefoner å gjøre, dog.

-Kan man velge egne bakgrunner i WP8?

Gå inn på innstillinger og klikk på tema, her kan du velge farge på flisene. Har Lumia 820 og får melding om nye meldinger. Du kan stille lyden med innstilingen på siden av telefonen. gå til tema, der kan du velge mellom mørk eller lys bakgrunn.

Lenke til kommentar

Denne dukket akkurat opp i feeden min, veldig relevant:

Elop explains: why Nokia didn't choose Android to replace Symbian

veldig god artikkel, folk kjøper Samsung selv om HTC One fikk bedre skusmål,ifølge NetCom er Norge ett versting land der 8 av 10 har kjøpt samsung/iPhone i år og da er det ikke bare snakk om topp modeller men også rimelige mobiler!gitt at dette var reprasentativt for alle operatører så har vi til slutt kun Apple/samsung og andre merker kunne kun kjøpes på nett.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det går for tregt.

 

Tiden det tok fra lansering til man kunne kjøpe Lumia 920 var lang, og det vil ta en del tid før mange markeder kan få tilgang til f.eks 925 og 1020.

 

Det kommer en grei oppdatering av Windows Phone om ikke lenge, men en større oppdatering vil ikke komme før seint i år eller tidlig i 2014.

 

Selv om WP ikke er så ressurskrevende som Android, er nye modeller som 925 og 1020 utstyrt med "gårsdagens" spesifikasjoner.

 

Enkelte Lumia-modeller har bare 500 MB RAM og 8 GB lagringsminne. OK, man kan gjerne bruke minnekort, men det er meget begrenset hvilke typer data som kan lagres der. Det begrenser seg vel til lyd og bilde.

 

http://www.windowsphone.com/en-us/how-to/wp8/basics/use-an-sd-card-to-add-space

 

Det er jo vel og bra, siden det er musikk og bilder/video de fleste trenger mye plass til. Samtidig skal en ha det klart for seg at programmer og andre data sloss om plassen i lagringsminnet. F.eks vil lagring av kart ta ganske mye plass, for de som bruker mobilen til GPS. Noen av GPS-programvaretilbyderne lar en selv velge hvilke land en vil lagre, mens andre kun lar en lagre hele regioner/verdensdeler.

 

Dette er nok en del ikke klar over når de kjøper!! De tror, eller får høre, at telefonen kan ta minnekort, og at det skulle kunne løse alle plassproblemer.

 

Nokia har sittet og klødd deg i rævva mens Android og IOS tok av. WP er et flott OS, men tilbudet av apper er fremdeles lite i forhold til Android og IOS. Dessuten er en del av disse appene ikke på nivå med tilsvarende for Android/IOS. Dette får nok en del til å sitte på gjerdet, og foreløpig gå for noe annet.

 

Nokia har satset på kun én hest, når det gjelder smartphones; WP. Den andre hesten lar de løpe; Android. Den andre hesten løper jævlig fort, men Nokia har det ikke travelt...

 

Nokia har faen meg klart det kunstykket å sove seg bort fra den solide markedsledelsen de hadde, mens konkurrenter har takket og bukket.

Endret av CellularDude
  • Liker 1
Lenke til kommentar
men tilbudet av apper er fremdeles lite i forhold til Android og IOS. Dessuten er en del av disse appene ikke på nivå med tilsvarende for Android/IOS.

Du har mye rett i det du sier. Nokia var markedsleder og er nå underdog fordi de sov i timen og gjorde andre feil. Men akkurat det jeg siterer er en myte som det snart må bli slutt på. Det var sant for 8-9 måneder siden, men mye har skjedd siden den gang. Det finnes en og annen "stor" app som ikke finnes til WP, men det finnes alltids alternativer.

Lenke til kommentar

Du har mye rett i det du sier. Nokia var markedsleder og er nå underdog fordi de sov i timen og gjorde andre feil. Men akkurat det jeg siterer er en myte som det snart må bli slutt på. Det var sant for 8-9 måneder siden, men mye har skjedd siden den gang. Det finnes en og annen "stor" app som ikke finnes til WP, men det finnes alltids alternativer.

 

Det blir bedre og bedre, og hva en føler mangler, er jo opp til den enkelte.

 

For mitt vedkommende, er det ikke så mye som mangler med hensyn til apper. Men jeg liker IKKE kalenderen i WP. Den i IOS er jo heller ikke all verden, men her har man - som på Android - en masse kalendere å velge mellom, og en del av dem er virkelig bra.

 

En av de flotteste kalenderne jeg har brukt, er imidlertid Chronos Kalender for WP. Dessverre er funksjonalteten begrenset mye av WP, som andre kalendere for WP.

 

Jeg bruker stort sett Mac, og her synes jeg WP er veldig lett å bruke med hensyn til sync av musikk og bilder. Microsofts Windows Phone app for Mac funker veldig bra, synes jeg. Det samme kan ikke sies om Android, og jeg har prøvd en DEL programmer og ikke minst timer for å synke Android mot Mac på en ok måte. Bruker i dag iPhone 5, og den er selvsagt super opp mot Mac.

 

Om jeg kjøper en ny mobil, vil jeg sterkt vurdere en WP-mobil. Har en Lumia 800, men den har jo ikke WP 8. Hadde 920, men den ble for stor og tung. Det kan bli en 720 eller en 950, men sistnevnte er ikke tilgjengelig i Norge på en stund. Det er heller ikke 1020.

Lenke til kommentar

@Cellular Dude: kan du si litt om hvordan du synker musikk mot din WP-telefon? Det er her jeg hadde store problemer med min HTC 8S.

 

Ja, jeg installerte Windows Phone-appen, som kan lastes ned fra Microsoft. Som jeg skrev, bruker jeg Mac.

 

Starter den og kobler til telefonen. Så kan man gjøre forskjellige valg. Det fine er at man kan velge å synke med iTunes og iPhoto. Man kan velge mapper og/eller hendelser i iPhoto, og spilleslister/artister/sjangre eller all musikk i iTunes. Ringetoner kan også synkes. Vanlig filoverføring går også greit, samt at man kan bruke programmet til å oppdatere telefonens operativsystem.

 

Noe annet har jeg ikke brukt den appen til, men det fungerer flott. Hvorfor du har problemer med din HTC 8S, er ikke lett å si, men det burde jo gå greit, i og med at Windows Phone er temmelig likt på de ulike modellene og merkene.

 

Vet ikke om svaret mitt er dekkende for det du spurte om, men hvis noe er uklart, bare gi beskjed :)

Lenke til kommentar

Jeg synes WP er det beste UI i dag. Noen mangler er det, men totalt sett er det best. WP har det meste av apper også, ivertfall alt av brød og melk apper, YouTube swapchat osv.

 

Problemet med Nokia nå er at toppmodellene er overpriset i forhold til spec. Helt utrolig at ikke Nokia skjønner dette. Med en topp Android så får du mer for pengene punktum. Det er bare spesielt interesserte som velger en topp Nokia i dag, de gjør det fordi de vil ha Nokia/WP ikke pga valuta for pengene.

 

Ellers er nordmenn den værste saueflokken av alle. Før var det bare Nokia/SE som gjaldt, nå er det bare iPhone/Samsung som gjelder. Da som nå finnes masser av alternativer.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...