Gå til innhold

Vil jeg ende opp med baksmell på skatten?


Anbefalte innlegg

Jeg tjener såpass at jeg regner med at jeg vil ligge på rundt 60.000-70.000 ved utgangen av året. Forstår ikke helt hvordan jeg skal tolke lønnsslippen. Er redd for at jeg må betale mye i restskatt.

 

Hva er forskuddstrekk? Er det skatten jeg betaler? På skattekortet mitt står det at jeg skal skatte 36 %, men beløpet på forskuddstrekket som står oppgitt i lønnsslippen utgjør kun 16 % av det jeg har tjent hittil i år (feriepengegrunnlaget). Har jeg noe å engste meg over, eller er det bare jeg som tolker det helt feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skatt under 100 000 er ikke 36%

 

Det maksimale du kan komme til å betale er frikort (39997kr) 0%, og så 50% på de resterende, som ved 70 000kr(-39997) totalt er 15 000kr, eller 21%

Vanligvis så ligger det en bit under dette, rundt 16% høres ikke urimelig ut.

 

Om du er usikker på hvilket prosentnivå du havner på kan du alltid ringe skatteetaten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skatt under 100 000 er ikke 36%

 

Det maksimale du kan komme til å betale er frikort (39997kr) 0%, og så 50% på de resterende, som ved 70 000kr(-39997) totalt er 15 000kr, eller 21%

Vanligvis så ligger det en bit under dette, rundt 16% høres ikke urimelig ut.

 

50 %??

 

Kor fekk du 50 % frå? Marginalskatten frå 39 997 kr til knapt 60 000 kr er 25 %. Marginalskatten vidare opp til knapt 80 000 er kun 7,8 %! Om ein tener 70 000 og ser vekk frå andre frådrag/inntekter, så vil ein måtte betala kun drygt 5000 i skatt.

 

At du får 5000 til å verta 15 000 tyder vel på at du lyt tenkja deg om før du gjev råd til folk på økonomidelen av dette forumet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

50 %??

 

Kor fekk du 50 % frå? Marginalskatten frå 39 997 kr til knapt 60 000 kr er 25 %. Marginalskatten vidare opp til knapt 80 000 er kun 7,8 %! Om ein tener 70 000 og ser vekk frå andre frådrag/inntekter, så vil ein måtte betala kun drygt 5000 i skatt.

 

At du får 5000 til å verta 15 000 tyder vel på at du lyt tenkja deg om før du gjev råd til folk på økonomidelen av dette forumet.

 

50% er hva du må betale i skatt om du ikke har skattekort.

 

Om du overgår frikortet ditt så regnes de overstigende pengene som at du ikke har et skattekort.

 

Derfor så er DET MAKSIMALE (noter at jeg poengterte dette i det første innlegget) av skatt han må betale for 70 000kr i året først 0% på de første 39 997kr, deretter 50% skatt på de resterende 30 003kr.

 

Dette gir da totalt 15 000kr i skatt, eller ca 21.5%

 

Vanligvis ligger "ordentlig" skatt et godt stykke under dette, så 16% skatt vil mest sannsynlig ikke gi han noe baksmell, og 36% skal han ikke betale.

 

Så, hva av dette var det du var så dramatisk uenig i at jeg tydeligvis ikke kan gi folk råd i øknomiforumet? (harde ord fra en bruker med hele 12 innlegg bak seg)

Lenke til kommentar

Så, hva av dette var det du var så dramatisk uenig i at jeg tydeligvis ikke kan gi folk råd i øknomiforumet? (harde ord fra en bruker med hele 12 innlegg bak seg)

 

Nei, kun at du skriv at trådstartar truleg kjem til å måtte betala "ein bit" under 21 % i skatt, og at 16 % ikkje er urimeleg. Når fasiten seier om lag 5000 kr i skatt, altså om lag 7,5 %.

Endret av Knut Lavngard
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, kun at du skriv at trådstartar truleg kjem til å måtte betala "ein bit" under 21 % i skatt, og at 16 % ikkje er urimeleg. Når fasiten seier om lag 5000 kr i skatt, altså om lag 7,5 %.

Rundt 16% av rundt 30 000 (70 000 - 39 950) er ikke langt unna 7,5% av 70 000. Så dere er vel enig?

Endret av Phileas Fogg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, kun at du skriv at trådstartar truleg kjem til å måtte betala "ein bit" under 21 % i skatt, og at 16 % ikkje er urimeleg. Når fasiten seier om lag 5000 kr i skatt, altså om lag 7,5 %.

Spørsmålet var jo om han skulle få baksmell, å sette opp et worst case scenario er en effektiv måte å avkrefte dette.

 

7.5% er "en bit" under 21% i skatt.

 

Men for all del, å beregne et nøyaktig tall på skatten, når denne ikke alltid er 100% korrekt (du tjener ikke alltid nøyaktig det du tror du skal tjene) høres i mine ører ut som en effektiv måte å få baksmell, men hver sin smak.

Lenke til kommentar

Spørsmålet var jo om han skulle få baksmell, å sette opp et worst case scenario er en effektiv måte å avkrefte dette.

 

7.5% er "en bit" under 21% i skatt.

 

Men for all del, å beregne et nøyaktig tall på skatten, når denne ikke alltid er 100% korrekt (du tjener ikke alltid nøyaktig det du tror du skal tjene) høres i mine ører ut som en effektiv måte å få baksmell, men hver sin smak.

 

Ja, men du gav i tillegg inntrykk av at vedkommande antakeleg låg på om lag korrekt forskotstrekk. For all del, sikkert kjekt for trådstartar å få att pengar på skatten utan å veta om det på førehand. Det er jo slik mesteparten av folket i Noreg trur dei vinn i lotto kvar sommar.

 

Kvar sin smak, ja. Kva vert det neste? Om ein lyt betala om lag 50 000 i skatt, så skal ein fortelja vedkommande at "du må maksimalt betala 150 000 i skatt".

 

Ein får ikkje baksmell om ein kan rekna litt og veit kva ein har betalt inn samanlikna med kva ein lyt betala i utlikna skatt. Dessutan er det faktisk lurt med restskatt, då ein slepp betala renter på restskatten i tillegg til at staten ikkje bryr seg om å krevja inn under 100 kr i restskatt.

 

7,5 % er ikkje "ein bit" under 21 %. Det er mange jafs under.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...