Gå til innhold

Hvor mange øvelser pr muskel?


Anbefalte innlegg

Hvor mange øvelser er det lurt å kjøre pr muskel?

 

Idag greier jeg stort sett bare en øvelse pr muskel. Hvis jeg f.eks kjører 3x8 triceps extensions, så er jeg så sliten i tricepsen at jeg ikke klarer å gjennomføre andre øvelser på samme muskel etterpå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer litt an på hvor isolert muskelen er. F.eks kjører jeg benkpress, skråbenk med manualer og kabelflies for bryst. Dette er fordi det er såpass mye andre muskler (triceps, skuldre) som brukes i disse øvelsene.

 

Jeg kjører som regel kun triceps press og kanskje noen kroppsvekt dips for triceps. Med biceps tar jeg egentlig kun 3-4 sett med isolerte bicepscurls, ettersom den da blir rimelig kjørt.

 

Er du såpass sliten i muskelen at du ikke klarer å gjøre flere øvelser er jo målet nådd for dagen. :)

Lenke til kommentar

Kjør de 'største' øvelsene først, og gå deretter nedover. Alle brystøvelser involverer triceps og skuldre, så å ta skuldre eller triceps først kommer til å redusere vekten din i brystøvelsene etterpå. Akse beskrev en logisk rekkefølge på hvordan du bør trene.

 

For rygg/biceps bør du starte med markløft, og for bein bør du starte med knebøy.

Lenke til kommentar

Jeg mener å huske en studie som viste at alkohol kan redusere proteinsyntesen med så mye som 25% mens påvirket, men dette er ikke noe du trenger å tenke på. Å drikke av og til er ingen problem, selv har jeg drukket meg ihjel i mai/juni og jeg har hatt mye fremgang til tross for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...