Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Mal på klagesensur


Anbefalte innlegg

Har planer om å klage på en karakter ved høyere utdanning. Dette er første gangen jeg sender en slik klage, så jeg sliter litt. Jeg ser for meg hvilke punkter jeg skal trekke inn i begrunnelsen, men sliter litt med oppsettet av klagen. Noen som kan hjelpe meg på vei - eventuelt sende en mal på en slik klage? Hadde hjulpet mye på vei!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det forstår jeg fullt ut. Budskapet kom kanskje litt feil ut. Er bare veldig usikker på hvordan oppsettet i en slik klage skal være. Hvordan burde jeg innlede og avslutte osv? Har absolutt ingen peiling. Hadde takket stort om noen kunne kommet opp med en liten "mal" av noe slag.

 

Huff.. endelig ferie, men så må jeg stresse med dette :hrm: Får en del flashbacks tilbake til eksamen her jeg sitter med skrivesperre akkurat nå.

Lenke til kommentar

Det er egentlig ikke noen mal du behøver å følge. I noen tilfeller har skolen et skjema du skal fylle ut, med felter for navn, emnekode, emnenavn, eksamensdato osv, samt et felt der du beskriver hvorfor du mener karakteren er urettferdig.

 

Dersom du må skrive det som et brev, start med:

 

"Hei,

 

Denne henvendelsen gjelder eksamen i matematikk 1T den 13.06.2013 der jeg, Yeidof Fodiey, fikk karakter C.

 

Jeg ønsker med dette å bruke min rett til å klage på karakteren, på følgende grunnlag.

 

[...]"

 

Deretter fyller du ut hvorfor du mener karakteren du fikk ikke stemte overens med sensorveiledningen (som du burde lese før du klager), og til slutt gjør du mottakeren klar over at "jeg er kjent med de regler og bestemmelser som gjelder for klage på karakterfastsetting".

 

Merk, hvis du IKKE er kjent med reglene, så skal du i alle fall vite at dersom du klager, så vil karakteren din fjernes fullstendig, og besvarelsen din vil sensureres på nytt. Dette kan ende med at du får en bedre karakter, eller den samme. Men aller viktigst, du kan få dårligere karakter. Dette trenger du ikke frykte dersom du fikk F (eller 1), naturligvis, men merk at hvis du fikk E (eller 2), så risikerer du å stryke.

Lenke til kommentar

Er vel skjema for dette liggende ute på skolens nettsider?

 

Merk at en klage på karakter, egentlig bare er at du ber om ny vurdering. Så lenge du ikke klager på forhold på eksamen (formelle feil etc.), bør det ikke være nødvendig å skrive noen begrunnelse.

 

Begrunnelsen kan være viktig. Dersom du fremhever viktige punkter, så kan det lett øke sannsynligheten for at sensor ser sannheten i det.

 

Jeg nevnte skjema i forrige innlegg, og av de jeg har sett, så er det vanlig at det er et eget felt for begrunnelse, så det kan være lurt å bruke det for det det er verdt.

Lenke til kommentar

Jaha, dette er nytt for meg. Aldri blitt bedt om begrunnelse i forbindelse med klage.

Prinsippet med en slik klage er jo at man mener at vedtaket (karakteren) er riktig i mtp. de retningslinjer og læreplanmål som man ble gjort kjent med i forkant av vurderingssituasjonen (eksamen), og at man derfor ber om ny behandling av saken(ny vurdering).

Den nye sensoren skal ikke vite noe om foregående vurdering, fordi dette er en helt "fresh" behandling av saken (eksamensbesvarelsen).

Dersom to uavhengige sensorer gir samme karakter, er det antagelig en riktig vurdering.

 

Med mindre det er snakk om eksamen/vurdering i videregående skole.

 

Men for å svare på spørsmålet:

Gå gjennom hver oppgave/hver del av oppgaven; hvilken kompetanse viser du? Sammenlign svarene dine med læreplanmål, sensorveiledning og fasit - hvilken karakter tilsier kompetansen din at du bør få?

Sett det opp punktvis, med tydelige referanser til de aktuelle dokumentene (oppgavenummer, læreplanmål, sensorveiledning og fasit).

 

Av ren nysgjerrighet, trådstarter; høyere utdanning - hvilken skole? :)

Endret av Webmaster Esso
Lenke til kommentar

Hvis vi har forskjellig erfaring, så kan det hende jeg prater om høyskole/universitetsnivå, og du prater om VGS? Ellers kan det bare være en ting som er forskjellig fra skole til skole.

 

Jeg har klaga på et par karakterer ved HiST, og på deres klageskjema er det et stort felt for begrunnelse, så jeg har tatt meg god tid med argumentasjon.

Lenke til kommentar

Hvis vi har forskjellig erfaring, så kan det hende jeg prater om høyskole/universitetsnivå, og du prater om VGS? Ellers kan det bare være en ting som er forskjellig fra skole til skole.

 

Jeg har klaga på et par karakterer ved HiST, og på deres klageskjema er det et stort felt for begrunnelse, så jeg har tatt meg god tid med argumentasjon.

Nei, jeg snakket også om høyskole/universitetsnivå. :) Er vel forskjellig fra skole til skole da, for ved NTNU skal det ikke være med begrunnelse, med klagen får du bare en ny uavhengig sensor til å se på besvarelsen, og gi den en ny vurdering.

Lenke til kommentar

Man skal ikke begrunne klagen, men man kan be om en begrunnelse for karakterfastsettingen.

 

Hvis man mener at begrunnelsen ikke er god nok så kan man be om en ny sensur.

 

http://www.lovdata.n...15-006.html#5-3

 

(Jeg klagde en gang med en veldig lang begrunnelse. Jeg fikk medhold, men også beskjed om at det ikke var nødvendig med noen begrunnelse av klagen, fordi klagebrevet uansett ikke ville bli lagt ved oppgaven ved ny sensur. Man opplyste at prinsippet var at de nye sensorene skulle se oppgavebesvareslen med nye øyne, uten å legge vekt på noe annet enn oppgaven selv. Man skulle ikke være påvirket av noen tidligere sensur eller noe klagebrev.)(UiS)

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samme erfaringer som Arne og Webmaster Esso, jeg har ikke opplevd å måtte legge ved begrunnelse på klagen. Ved UiS fyller man ut et skjema som har felter for navn, adresse, studentnummer, eksamensdetaljer (fag, dato, kandidatnummer), og det er alt. Besvarelsen blir så vurdert av to nye sensorer, uten noe mer om og men.

 

Her er forøvrig skjemaet. http://student.uis.no/getfile.php/Skjema%20for%20studenter/Eksamen%20og%20sensur/Klage%20på%20karakter%20-%20bokmål%282%29.pdf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...