Gå til innhold

Filserver hjemme


Anbefalte innlegg

Heisann :)

 

Jeg har tenkt å lage en filserver hjemme av den gammle datamaskinen min :)

Den skal brukes som backup, filserver på nettverk og kanksje web/NAS...

 

Anbefalt opprativsystem ?

 

Finnes det noen guider på dette ? :)

 

 

Takk for alle gode svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel operativsystemet avbildet i profilbildet ditt er en god start. Jeg foretrekker debian, vet ikke hvorfor men det ser ut til å fungere og ha en utbredt brukermasse å spørre om hjelp fra.

 

Hvis den skal brukes utelukkende til filserver OG du skal bruker raid, ville jeg kanskje gått for solaris.

Lenke til kommentar

Du kan jo prøve en Amahi server. http://www.amahi.org/.

 

Den har i alle fall den funksjonaliteten du leter etter. Den er basert på Ubuntu 12.04.1 LTS.

 

For backup av egne maskiner til server anbefaler jeg Crashplan, http://www.crashplan.com/. Den finnes i betalt og gratisversjon. Gratisversjonen gir mulighet for å sette opp backup fra hvilken som helst Windows, Mac eller Linuxmaskin til en server (eller flere). Med Crashplan kan man også lage kryssbackup mellom venner, f.eks at du kjører backup av dine PC-er mot serveren og så lager du backup av det interessante på server mot en venn (krever at man bruke dyndns etc), og så kan han gjøre det motsatte.

 

For en 1 000 kr i året får du ubegrenset backup i skyen, for inntil 10 maskiner. Backup er da live, reell tid (egentlig en gang pr minutt maks). Du kan da kjøre backup både mot server og skytjensten, dvs at du er sikret med en offsite kopi av filene dine.

Lenke til kommentar

Hvis den skal brukes utelukkende til filserver OG du skal bruker raid, ville jeg kanskje gått for solaris.

For ZFS ville jeg i dag valgt CentOS 6 og installert zfsonlinux. Nå vedlikeholder zfsonlinux et repo for RHEL/CentOS, som gjør det svært enkelt å installere ZFS-støtte på Linux.

 

Skal du bruke CentOS, pass på at du også tar i bruk EPEL-repoet, da får du mye ekstra funksjonalitet, og pakkene er fullt ut RHEL/CentOS-kompatible som i at du slipper navnekonflikter som kan oppstå med andre repo.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar :)

 

Har sitt på plex og owncloud for en lett løsning, siden jeg er ikke så dreven med linux :(

Skal prøve å lese mer om debian, s"kanksje jeg skifte til dette senere :D

 

Finnes de noen gode guider på nettet som dere vet om ?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke hatt problemer med det på Ubuntu Server som jeg bruker. Men i og med at jeg ikke bruker GUI så må jeg sette opp konfigurasjonen av Samba manuelt. Ingen heksekunst og det er mye info på nettet.

 

Akkurat som at man må dele en mappe i Windows for at den skal være tilgjengelig for andre maskiner, så må man gjøre det samme i Linux (da ved hjelp av Samba).

 

Amahi Home Server, Zentyal (gratis for hjemmebruk og basert på Ubuntu 12.04) og Webmin er løsninger som gjør det enklere å sette opp nettverksmapper, men jeg mener de fleste vil få det til med litt søking.

Lenke til kommentar

Ubuntu og debian er så og si likestilt når det kommer til vanskelighetsgrad. Det finnes store comunities for begge distroer, men om du er helt fersk setter jeg en knapp på Ubuntu. Jeg har brukt begge og syns forskjellene er små. Husk at ubuntu i sin tid gikk ut i fra debian og at de derfor ligner svært mye på hverandre.

Lenke til kommentar

De gikk ikke ut fra Debian, Ubuntu er basert på Debian. http://www.ubuntu.com/about/about-ubuntu/ubuntu-and-debian

 

De viktigste forskjellene er:

  • Ubuntu er mer fokusert på enkelte brukergrupper (desktop, server, mobil etc) og spesialiserer versjonene. Debian er mer generell i sin form, og har ikke spesialiserte versjoner. Ubuntu kutter altså vekk en god del av det som finnes i Debian (gjør valg)
  • Ubuntu har en fast utgivelsesfrekvens
  • Ubuntu er mer pragmatisk i forhold til "non-free" programvare
  • Ubuntu gjør tilpasninger knyttet til brukervennlighet osv.

En Ubuntu-versjon er ca 74 % direkte henter fra Debian, ca 15 % patcha fra Debian og ca 11 % hentet direkte fra Linux Upstream (det siste gjelder f.eks selve Linuxkjernen - for å få så ny versjon som mulig).

 

Nesten alle endringer som gjøres i Ubuntu blir også sendt tilbake til Debian, slik at utviklingen i Ubuntu også bidrar til utviklingen i Debian. Ubuntu og Debian lever altså i en form for symbiose.

 

@toba1993:

Nå skal du ikke ha behov for å programmere i hverken Ubuntu eller Debian, men du har behov for å installere nødvendig programmer som Plex, Samba og eventuelt Crashplan, og gjøre enkelte justeringer av oppsett.

 

Et greitt utgangspunkt er å starte med Ubuntu Desktop 12.04.2 LTS. For en nybegynner gjør det f.eks deling av mapper noe enklere og du kan gjøre svært mye i GUI.

Lenke til kommentar

Bruker xubuntu på desktopen min, så har litt kunskap men veldig lite :(

Har prøvd samba og synest dette virket ganske bra :)

Bør jeg velge Ubuntu eller Ubuntu server ?

Er det stor forskjell på brukervenlighet på desse ? :)

 

Jeg lurer også på en liten ting :)

Har kjøpt to nye WD 3 Tb hardiskker, lurer på å kjøre desse i raid 0, men de andre hardiskken på datamaskinen har jeg som vanlige partisjoner :)

Hvordan sette jeg de to hardiskkene i raid 0, uten og påvirke de andre hardiskkene ?

Har lest litt på nettet, men er litt usikker på hvordan jeg skal sette desse diskene opp :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...