Gå til innhold

Nettverk (R&S) eller voice


Anbefalte innlegg

Hvordan opplever dere trenden/etterspørsel da det gjelder folk med nettverkskompetanse (routing & switching) kontra voice kunnskaper?

Synes ikke det er så mange annonser relatert til voice ift nettverk.

 

Ser dere noen "trender"?

Bedre å satse på generell nettverkskunnskaper?

 

Tips?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Er du god på nettverk og routing, så skal du klare å sette opp voip løsninger. Jeg ville nok heller ha spesialisert meg på generell nettverksrouting. Voip blir litt "låst ned", du låser deg til en spesifikk del av nettverksrouting. Jeg ville heller hatt en som var spesialisert innenfor nettverk til å sette opp voip løsninger slik at ha* kunne hatt ett overblikk over hele nettverket, kontra å ha en person som er spesialisert på voip.

 

Ville sett på det som en fordel å i første omgang ha nettverksdelen, for deretter å ha voip på toppen av dette.

Lenke til kommentar

Vel R&S er mer utbredt enn datasenter, så større sannsynlighet for jobb fort. Vedr. Artikkelen som du linket til: Ingen av kompisene mine som er høyt sertifisert innenfor Cisco har noen problemer med å finne jobb CCIE etc. Det er her snakk om implementering av VoIP i storskala, noe jeg ikke har sett så veldig mye av her i Norge. Jeg mener fremdeles at veien mellom CCIE og til Cisco Voice er kortere enn andre veien. Du finner jobb både med R&S og Datasenter, men tenk over hva du ønsker å jobbe med.

Lenke til kommentar

Vel R&S er mer utbredt enn datasenter, så større sannsynlighet for jobb fort. Vedr. Artikkelen som du linket til: Ingen av kompisene mine som er høyt sertifisert innenfor Cisco har noen problemer med å finne jobb CCIE etc. Det er her snakk om implementering av VoIP i storskala, noe jeg ikke har sett så veldig mye av her i Norge. Jeg mener fremdeles at veien mellom CCIE og til Cisco Voice er kortere enn andre veien. Du finner jobb både med R&S og Datasenter, men tenk over hva du ønsker å jobbe med.

 

Takker for svar,

Så du mener uansett at det er bedre å velge R&S istedet for å spesialisere seg på voice?

Føler at det kanskje ikke er helt det store markedet for dette i Norge?

Lenke til kommentar

Det er ett marked, ikke misforstå meg. Poenget mitt er følgende: er du god på nettverk, så har du en god mulighet til å komme deg inn på voice. Er du spesialisert i voice, så er det ikke like enkelt å komme seg inn på den rene nettverksbiten. Tenk følgende (veldig forenklet) hva gjør du når du holder på med voice i ett nettverk? Jo, du router gjerne voice protokollen(e) rundt i nettverket. Altså kan du bli en djevel på telefonisystemer via nettverk og routing av disse.... Eller du kan lære deg nettverksrouting og heller ta voice etterpå (jeg har gjort en del routing/oppsett/konfigurasjon av voice løsninger og de begynner ikke å bli skikkelig kompliserte før du jobber på bakrommet til Telenor/Netcom etc. Der du skal koble telefoniløsninger via mobiltelefoner etc. Og selv der, snakker du mye om pakkerouting, som du strengt tatt burde lært deg allerede hvis du hadde spesialisert deg på R&S) mange bedrifter går i dag over fra fasttelefon til mobilt sentralbord, samt at man går over til løsninger som lync der det går til data/mobil samtidig, lync løsninger gjør det at en del jobb som før ble pushet til telefonigutta nå blir pushet til IT konsulenter (de som jobber med drift av servermiljø jobber sjelden med avansert drift av nettverk ved siden, iallfall ikke der jeg har jobbet)

 

Som sagt, tenk over hva du vil jobbe med. Hvis du virkelig brenner for telefoni, gå for det. Men jeg mener fremdeles at R&S er ett tryggere valg mtp jobb.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har bakgrunn i R&S og har nå jobbet noen år med voice, og må si at jeg ikke kjenner meg igjen i det Lock-Aze sier. R&S er et godt grunnlag for å forstå noe av det voice går ut på, men at man kan kan bli en djevel bare med å "rute voice protokollene rundt" forstår jeg ingenting av. Pakkeruting er hverken komplisert eller særlig relevant for en voice tekniker. At vedkommende nevner det er bedre med en som er spesialisert innenfor nettverk til å sette opp en voice løsning vitner til at vedkommende ikke har anelse om hva voice dreier seg om. Jeg forsøker ikke å være nedlatende, men utsagnet du kom med der ble bare litt for dumt.

 

Bedrifter som bytter plattform fra f.eks. fasttelefoni går nok også til tjenester som mobilt bedriftsnett eller Lync, men det er på ingen måte en større andel av dem enn de som velger et av flere produkter Cisco har for små og mellomstore bedrifter. Hostede løsninger (Cisco HCS) er også på vei inn i markedet og vil fra neste år bli en ganske stor greie i miljøet i Norge som vil gjøre Cisco mer attraktivt for selv de minste bedriftene. Sleng på flere produkter som havner i samme kategori slik som Presence, UCCE/X, CUAC, CUBE, videokonferanse, WebEx, CVP, med mer så begynner voice verden å bli ganske mye større enn Lock-Aze gir inntrykk av. Det er mye spennende teknologi, for ikke å snakke om langt raskere utvikling i produkter fra Cisco enn i andre plattformer. Cisco Unified Communication/Collaboration er hva som benevnes som "voice" på folkemunne og inneholder langt mer enn en callmanager.

 

Kan du voice i Norge i dag skal det godt gjøres å stå arbeidsløs. Derimot kjenner jeg flere R&S folk som ikke helt havner der de ønsker.

 

Jeg jobber i et selskap som er av de største på voice, videokonferanse, og samhandling i Norge. Alle VoIP plattformer Telenor selger til bedrifter driftes av selskapet jeg jobber i så jeg vet hvordan det er "på bakrommet til Telenor" som det ble nevnt her oppe. Vi leverer og drifter alle voice produkter Cisco har, vi leverer og drifter Lync, samt andre plattformer som Nortel, Avaya, Aastra, etc.

 

Men det viktigste er som du sier selv, du brenner mest for R&S.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har bakgrunn i R&S og har nå jobbet noen år med voice, og må si at jeg ikke kjenner meg igjen i det Lock-Aze sier. R&S er et godt grunnlag for å forstå noe av det voice går ut på, men at man kan kan bli en djevel bare med å "rute voice protokollene rundt" forstår jeg ingenting av. Pakkeruting er hverken komplisert eller særlig relevant for en voice tekniker. At vedkommende nevner det er bedre med en som er spesialisert innenfor nettverk til å sette opp en voice løsning vitner til at vedkommende ikke har anelse om hva voice dreier seg om. Jeg forsøker ikke å være nedlatende, men utsagnet du kom med der ble bare litt for dumt.

 

Bedrifter som bytter plattform fra f.eks. fasttelefoni går nok også til tjenester som mobilt bedriftsnett eller Lync, men det er på ingen måte en større andel av dem enn de som velger et av flere produkter Cisco har for små og mellomstore bedrifter. Hostede løsninger (Cisco HCS) er også på vei inn i markedet og vil fra neste år bli en ganske stor greie i miljøet i Norge som vil gjøre Cisco mer attraktivt for selv de minste bedriftene. Sleng på flere produkter som havner i samme kategori slik som Presence, UCCE/X, CUAC, CUBE, videokonferanse, WebEx, CVP, med mer så begynner voice verden å bli ganske mye større enn Lock-Aze gir inntrykk av. Det er mye spennende teknologi, for ikke å snakke om langt raskere utvikling i produkter fra Cisco enn i andre plattformer. Cisco Unified Communication/Collaboration er hva som benevnes som "voice" på folkemunne og inneholder langt mer enn en callmanager.

 

Kan du voice i Norge i dag skal det godt gjøres å stå arbeidsløs. Derimot kjenner jeg flere R&S folk som ikke helt havner der de ønsker.

 

Jeg jobber i et selskap som er av de største på voice, videokonferanse, og samhandling i Norge. Alle VoIP plattformer Telenor selger til bedrifter driftes av selskapet jeg jobber i så jeg vet hvordan det er "på bakrommet til Telenor" som det ble nevnt her oppe. Vi leverer og drifter alle voice produkter Cisco har, vi leverer og drifter Lync, samt andre plattformer som Nortel, Avaya, Aastra, etc.

 

Men det viktigste er som du sier selv, du brenner mest for R&S.

 

Tror du leser det jeg skriver litt feil. ;) (mulig jeg skrev det med mulighet for misstolking, jeg står inne for den) Jeg sier ikke at du blir en djevel på telefonisystem ved å lære deg nettverksrouting. (var iallefall ikke det jeg mente, jeg mente at du kan bli en djevel på telefoni OG routing av den, for deretter å gå over til R&S, jeg burde nok ha formulert meg på en litt annen måte)

 

Jeg er fullstendig klar over at voice er mer enn routing. (hvis ikke, så hadde du ikke hatt spesialister innenfor voice, du hadde ikke hatt behov for det)

 

Men, så snart du er ferdig med å sette opp "grunnsystemet" så er det ofte snakk om å route den riktig rundt i nettverket. (iallefall der jeg har satt det opp) med egne vlan for voice etc. her er det snakk om mellomstore bedrifter og som sagt ikke storskala, det har jeg ikke kjennskap til å uttale meg om.

 

Jeg står fremdeles inne for at jeg synes det var mye enklere å komme seg inn i telefonibiten av voice enn det var å komme seg inn i konfigen'en av nettverk i litt større skala, når det er sagt. Så synes jeg ingen av delene var veldig kompliserte å komme seg inn i, finner jeg tiden. Så vurderer jeg å ta CCNA'en.

 

Det sagt, jeg kjenner flere som har erfaring med voip etc. som ikke får jobb akkurat der de vil, enn folk som er spesialisert på nettverk. (Nå ligger vi kanskje litt forskjellig an, siden du muligens kjenner flere som er høyt kvalifisert innenfor voice og de jeg kjenner er høyt kvalifisert innenfor nettverk) Men,

 

Jeg tror også du skal lese hva jeg skriver vedrørende hvem jeg ville hatt til hva: Jeg ville nok ikke hatt en som er spesialisert innenfor nettverk til å sette opp en voiceløsning hadde jeg fått velge, men jeg ville heller ha valgt en som er spesialisert i nettverk til å gjøre en pakkeløsning (voice og oppsett av nettverk, med routing etc.) enn å ha en som er spesialisert innenfor voice til å ta seg av samme pakkeløsning. Jeg skriver ikke at en som er spesialisert på nettverk ville gjort enn bedre jobb på voicebiten (han er tross alt ikke spesialisert i det) Men, min erfaring med saken tilsier at det er mindre etterarbeide da (missforstå meg riktig, som regel blir det etterarbeide etter begge 2, siden begge som regel har jobbet med ting de muligens ikke burde jobbet med)

 

Når det kommer til voicedelen, så har jeg merket meg at flere av kundene går over til mobilt sentralbord, eventuelte hostede løsninger som du sier, mindre aktører ser at cisco etc. kommer med spennende løsninger, men, der kommer pris inn i bildet. Siden jeg ikke vet hvordan de nye løsningene som kommer blir priset, så blir det vanskelig å forutse hvordan de kommer til å treffe markedet. Men av de kundene som typisk har vært voicekunder, så har flere gått over til Lync og mobilt sentralbord enn lignende løsninger levert på "standard" løsninger a-la cisco voice etc. iallefall av de kundene jeg har hatt med å gjøre, selv om løsningen har blitt fremvist for kunden ved innsalg. (av flere grunner, pris på telefoner, enkelhet ved brukt av mobiltelefoner, pris på ett enkelt headsett er ofte mye rimeligere enn en telefon levert av cisco)

 

Det er som sagt, mange parametre å forholde seg til, personlig mener jeg, som du. At man må kjenne etter hva man har mest lyst til å jobbe med og begynne der. Synes fremdeles at det er enklere å komme seg over fra R&S til voice enn andre veien hvis man skulle ombestemme seg.... (det var iallefall det for meg, når jeg skulle se på det)

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvorfor du kommer tilbake til denne rutingen av voice i nettverket, det er et non-issue. Om å sette trunkporter på uplinks og voice-vlan på aksess er noe du føler du må planlegge dypt diskuterer vi nok ikke dette fra samme nivå.

 

Når det gjelder disse pakkeløsningene dine er jeg forsåvidt uenig. Du sender ikke en konsulent som ikke er kvalifisert til å ta seg av hele løsningen uansett, være seg R&S eller voice vedkommende jobber mest med. Det er også langt flere voice teknikere som kan R&S enn R&S teknikere som kan voice, så valget ditt er jeg veldig uenig i.

Endret av Superslask
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...