Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

utorrent og vpn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er nok ikke bare å koble på VPN og tro at man er anonym også gjennom torrentprogrammer nei. Prøvd dette selv, og uansett hvor mye nettleseren min viste at jeg hadde IP-adresse i statene, så var IP-adressen til torrentklienten min fortsatt norsk. Det krever litt ekstra fikling med innstillingene og porforwarding før man er anonym gjennom f.eks. uTorrent.

Selv bruker jeg Astrill, og de har en ganske grei og forståelig guide på nettsiden sin til hvordan man setter opp fortforwarding for p2p, som tar utgangspunkt i uTorrent.

Lenke til kommentar

Er nok ikke bare å koble på VPN og tro at man er anonym også gjennom torrentprogrammer nei. ...

 

Funker fint som bare det på min "torrent" pc. Bruker Astrill VPN tjeneste, og alt jeg har gjort er å starte VPN klienten og koblet til en server.

Har nå sjekket med checkmytorrentip.com og whatsmyip.org og IP adressene er like og tilhører VPN serveren. Bruker uTorrent.

Ser jo på Astrill klienten at trafikken går via den, siden den hele tiden viser hvor mye trafikk som går gjennom.

 

Har brukt VPN i noen måneder nå, og har aldri opplevd noe annet enn at uTorrent bare funker helt 100% med VPN programvaren jeg har. Har ikke endret en eneste innstilling noe som helst sted.

 

Så funker det ikke slik hos deg, burde du eventuelt teste ut Astrill. Der funker det i alle fall.

Lenke til kommentar

Bruker man OpenVPN, skal alle applikasjoner gå gjennom VPN-tunnelen. Bruker man derimot PPTP eller OpenWeb protokoller, så må man ofte fortelle klienten at man skal gå gjennon VPN, og/eller fortelle brannmur/router (port forwarding) hvilken app som skal "VPNeres".

Lenke til kommentar

Bruker man OpenVPN, skal alle applikasjoner gå gjennom VPN-tunnelen. Bruker man derimot PPTP eller OpenWeb protokoller, så må man ofte fortelle klienten at man skal gå gjennon VPN, og/eller fortelle brannmur/router (port forwarding) hvilken app som skal "VPNeres".

Det er ikke helt korrekt. Også OpenVPN må fortelles at alle applikasjoner skal gå gjennom VPN-klienten. Dette gjøres med direktivet

 

push "redirect-gateway"

 

i server-config på OpenVPN-serveren.

Lenke til kommentar

Det gjør jeg også, ser ingen grunn til å la noe som helst gå utenom VPN-tunnelen.

Det er scenarioer der det ikke er ønskelig at all trafikk går gjennom VPN-tunnelen. F.eks. når OpenVPN brukes i bedriftssammenheng og man kun trenger tilgang til bedriftens nettverk, men likevel ønsker internett-aksess på vanlig måte.

Lenke til kommentar

Det er ikke helt korrekt. Også OpenVPN må fortelles at alle applikasjoner skal gå gjennom VPN-klienten. Dette gjøres med direktivet

 

push "redirect-gateway"

 

i server-config på OpenVPN-serveren.

 

Vel, i så fall blir dette automatisk gjort ved bruk av Astrill's VPN-klient. Og også iVPN sin, som jeg også prøver ut. Kanskje det er mer mikkmakk med den originale OpenVPN-klienten?

 

Edit: Sjekket nå, og under Astrill's "Settings" og "Site Filter", så står det som default "Tunnel all sites", og under "Application Filters" står det som default "Tunnel all apps". Dette ved OpenVPN. Skifter jeg til det de kaller OpenWeb, så er det litt annerledes, men også her står det under innstillingene default en hake ved innstillingen "Auto tunnel apps", og også her er default "Tunnel all sites".

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Vel, i så fall blir dette automatisk gjort ved bruk av Astrill's VPN-klient. Og også iVPN sin, som jeg også prøver ut. Kanskje det er mer mikkmakk med den originale OpenVPN-klienten?

Jeg forholder meg kun til den originale OpenVPN programvaren, både på server- og klientsiden.

Lenke til kommentar

Hei jeg lurer på om det et noen som har lyst til og lage en guide på hvordan man setter opp utorrent med vpn slik at man kan forbli anonym hvis man foretrekker det.... for eks.med hma og utorrent

 

Må huske på at Hidemyass holder på logger og sender ut logg angående din internett aktivitet om advokater eller lignende krever dette. Loggene blir holdt i 2 år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg forholder meg kun til den originale OpenVPN programvaren, både på server- og klientsiden.

Med den originale klienten blir trafikkflyten bestemt av oppsettet på serveren. Om du laster ned konfigurasjonen fra serveren får du også med oppsettet for rutingtabellen på klienten.

 

Om du (i Windows) bruker "route print" kan du se hvilken trafikk som går via tunnelen og hvilken som går utenom.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Astrill KREVER fullt navn, land og TELEFONNUMMER. De er basert i USA. Bedrifter i USA er vel kjent for og ofte drive litt vel skitten business, ja?

 

Skal man bruke VPN og være safe forutsetter det vel at man hvertfall bare kan betal med Paypal.

 

Prøvde Astrill selv og det fungerte veldig bra med følte meg ikke så trygg mtp at de satt på telefonnummer ogt var basert i USA av alle land. Prøvde BolehVPN og men opplevde kun tekniske feil, penger ut av vinduet.

 

Vurderte Private Internet Access men der skriver du deg opp for en "subscription" hvilket er litt dumt.

 

Andre forslag. Betalingsmåten bør jo være en faktor i det her og.

Endret av blackcom
Lenke til kommentar

Astrill KREVER fullt navn, land og TELEFONNUMMER. De er basert i USA. Bedrifter i USA er vel kjent for og ofte drive litt vel skitten business, ja?

 

...

 

Det er vel mer myndighetene i USA som er kjent for å drive med skitne triks. Hvorfor skal Astrill være noe verre enn andre selskaper? Astrill sier de ikke logger noe, og om vi ikke kan stole på Astrill, hvorfor skal man da stole på andre selskaper som skriver at de ikke logger noe?

 

Er det en ting som har kommet frem fra det Snowden har lekket av opplysninger, er det jo at det ser ut som om de fleste land i verden er ivrige på overvåking og deler informasjon med USA.

 

I tillegg så er det jo greit å vite hvordan en VPN faktisk fungerer. Hadde du gjort det, hadde du visst at det ikke hjelper om USA overvåker netttrafikken når man bruker f.eks Astrill. Trikset er jo bare å bruke en server i et land utenfor USA, og så håpe at det landet ikke overvåker trafikken. Om du f.eks bruker Sverige serveren til astrill her i Norge, vil jo trafikken fra VPN serveren og til deg, KUN gå fra Sverige og direkte til deg. Hadde all trafikk gått via USA, så ville jo hastigheten vært mye dårligere enn hva man får.

 

I tillegg bruker Astrill (og sikkert andre) 256 bit SSL kryptering, og den har ikke blitt knekt av NSA enda. Det betyr at all trafikk fra VPN serveren til deg, er umulig for noen, inkludert USA å kunne overvåke.

Det hjelper ikke at de har direkte tilgang til fibernett osv, for de kan kun se trafikken TIL VPN serveren (og den deles jo av tusenvis av brukere). Så igjen, hvorfor skulle Astrill være noe verre enn andre?

 

Og så er det jo ikke akkurat folk som laster ned fra Piratebay NSA sitter å overvåker heller da.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Funker fint som bare det på min "torrent" pc. Bruker Astrill VPN tjeneste, og alt jeg har gjort er å starte VPN klienten og koblet til en server.

Har nå sjekket med checkmytorrentip.com og whatsmyip.org og IP adressene er like og tilhører VPN serveren. Bruker uTorrent.

Ser jo på Astrill klienten at trafikken går via den, siden den hele tiden viser hvor mye trafikk som går gjennom.

 

Har brukt VPN i noen måneder nå, og har aldri opplevd noe annet enn at uTorrent bare funker helt 100% med VPN programvaren jeg har. Har ikke endret en eneste innstilling noe som helst sted.

 

Så funker det ikke slik hos deg, burde du eventuelt teste ut Astrill. Der funker det i alle fall.

 

Har planer om å kjøpe meg Astrill, og siden jeg vet du har brukt det en del, så vil jeg bare spørre litt jeg.

 

Jeg har også til formål å bruke VPN til akkurat å laste ned torrents osv. Har dette noe som helst innvirking på hastigheten? Og, finnes det Norske servere hos Astrill? Er det eventuelt anbefalt å bruke en ikke-skandinavisk server slik at en er ekstra sikker?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...