Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

farlig føflekk? (bilde)


Anbefalte innlegg

Jeg har en føflekk jeg er litt engstelig for.

 

Den er liten, men virker litt asymmetrisk og ujevn. I tillegg som bildet forhåpentlig viser har den litt skorpe over den (noe som ikke kommer av kloring, skraping eller noe slikt). Skorpen dekker hele føflekken og har akkurat samme form, så jeg tror det har blitt en del av føflekken.

 

Er det noen som (helst leger eller medisinstudenter) som kunne tatt et minutt til å hjelpe? :closedeyes: Setter stor pris på svar!

Her er bildet:

 

Anonym poster: 5195c357ef81f66406f30b04e9df2aa Anonym poster: 5195c357ef81f66406f30b04e9df2aa4 Anonym poster: 5195c357ef81f66406f30b04e9df2aa4

post-226106-0-44063000-1372790501_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den beste måten å finne ut av om en føflekk er "farlig" eller ikke på, er å få den fjernet hos lege og sendt inn til analyse. Å fjerne føflekken tar ca 10-15 minutter, inkludert sying etterpå, og inngrepet utføres med lokalbedøvelse. De aller fleste fastleger har mulighet til å gjøre dette.

Lenke til kommentar

Stikk til legen, det er det tryggeste. Har du legeskrekk, er en god regel i alle fall at om den forandrer farge, form eller størrelse over relativt kort tid, skal du ihvertfall gå til legen. Føflekkreft er livsfarlig, ta heller en for mye enn en for lite - ta det fra en som har prøvd det :confused:

Lenke til kommentar

Min bror døde av føflekkreft før han fyllte 34.

 

Ikke for å være respektløs mot deg, men hva er poenget ditt? De fleste vet at føflekkkreft er en alvorlig sykdom som man bør passe på, man kan likevel ikke dra til legen for å sjekke hver og en føflekk som er på kroppen, det ville ført til mye bortkastet tid og sløsing av ressurser. Det TS vil vite er om den er farlig, evt om han burde dra til legen å få han til å sjekke den ut for han, han er nok veldig klar over hvor farlig føflekkkreft er, og har ingen nytte av å få vite at din bror døde av det før han fylte 34.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jo. Om man har føflekker man er usikker på, bør man gjøre nettopp dette. Vi har også et helsevesen som skal bidra til å forebygge sykdom.

 

Om man har føflekker man er usikker på bør man selvsagt dra til legen. Var det noe jeg skrev som antydet at jeg mente noe annet? Det jeg skrev var at man ikke kan dra til legen for å sjekke hver eneste føflekk man har på kroppen. Man må finne en balansegang mellom hva som potensielt kan være en ondartet føflekk, og hva som ikke ser ut til å være noen fare. Med mindre føflekken har forandret seg veldig på kort tid så er det strengt talt ikke nødvendig å gå til legen for å få sjekket den ut.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Saken er at hvis trådstarer mistenker noe burde han absolutt gått til legen/legevakten og fått vurdert det han lurer på! Han kommer ingen vei med «problemet» sitt med å sitte å se på synsingen i fra et forum!

 

Så TS om du følger denne tråden fremdels.. PELL deg til legen!! ASAP! :)

Lenke til kommentar

Om man har føflekker man er usikker på bør man selvsagt dra til legen. Var det noe jeg skrev som antydet at jeg mente noe annet? Det jeg skrev var at man ikke kan dra til legen for å sjekke hver eneste føflekk man har på kroppen. Man må finne en balansegang mellom hva som potensielt kan være en ondartet føflekk, og hva som ikke ser ut til å være noen fare. Med mindre føflekken har forandret seg veldig på kort tid så er det strengt talt ikke nødvendig å gå til legen for å få sjekket den ut.

Vel, nå er det ikke alle som er like flinke som legen til å vurdere slikt. Da kan det faktisk være like bra å ta en ekstra tur til fastlegen og be han sjekke alle føflekkene. Det vil ta maks 15 minutter for et normalt menneske, og det vil kunne avdekke eventuelle potensielle kreftkladder på et svært tidlig stadium.

 

Saken er at hvis trådstarer mistenker noe burde han absolutt gått til legen/legevakten og fått vurdert det han lurer på! Han kommer ingen vei med «problemet» sitt med å sitte å se på synsingen i fra et forum!

 

Så TS om du følger denne tråden fremdels.. PELL deg til legen!! ASAP! :)

Støttes.

Lenke til kommentar

Takker for svar folkens! Med tanke på at selv om føflekken ser litt skeptisk ut, er den ikke stor eller særlig misfarget eller ujevn.

 

Jeg planlegger en tur til fastlegen i slutten av august uansett, Tror dere (med tanke på hvordan føflekken ser ut) at det kan vente til siste uke i august.

 

(Jeg er ikke i nærheten av fastlegen før slutten av august, så med mindre det haster ønsker jeg å vente til da).

Lenke til kommentar

Saken er at hvis trådstarer mistenker noe burde han absolutt gått til legen/legevakten og fått vurdert det han lurer på! Han kommer ingen vei med «problemet» sitt med å sitte å se på synsingen i fra et forum!

 

Så TS om du følger denne tråden fremdels.. PELL deg til legen!! ASAP! :)

 

Legevakten er overreagering. Men en tur til legen i løpet av de neste ukene og litt er smart. :)

 

Edit: TS, ja, du kan fint vente til slutten av August.

Endret av kattungen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Legevakten er overreagering. Men en tur til legen i løpet av de neste ukene er smart. :)

 

Ikke vet jeg om TS har noen fastlege. Og da er det enklere med en tur til legevakten, enn at brukeren får en ny fastlege, og en time om 3 mnd.. :)

Lenke til kommentar

Takker for svar folkens! Med tanke på at selv om føflekken ser litt skeptisk ut, er den ikke stor eller særlig misfarget eller ujevn.

 

Jeg planlegger en tur til fastlegen i slutten av august uansett, Tror dere (med tanke på hvordan føflekken ser ut) at det kan vente til siste uke i august.

 

(Jeg er ikke i nærheten av fastlegen før slutten av august, så med mindre det haster ønsker jeg å vente til da).

Det med størrelsen trenger ikke å ha betydning. Jeg fjerna en som var mindre enn et knappenålsode, men altså med ondartet svulst i.

Det går nok helt sikkert greit å vente til uti August, men ikke drøy den noe særlig lengre - spesielt om føflekken faktisk "lever" litt ..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...