Gå til innhold

Demokrati i fremtiden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv om jeg forstår at dette ikke lar seg gjennomføre, så er jeg i prinsippet helt enig i tanken bak.

 

Folk flest setter seg svært lite inn i politikk, og forstår ofte ikke rekkevidden og konsekvensene av de politiske meningene de har. Ergo fungerer vårt demokrati slik at flertallet som stemmer egentlig er for ignorante til å forstå konsekvensene av de stemmer på - man får ikke et bedre (eller verre?) eksempel på massens tyranni enn det. Og hva sier det om styre og stell når det er bakgrunnen?

 

Godt skrevet

Jeg er enig i at det er vanskelig og dyrere fornuftige endringer i vanlig demokrati.

Men jeg tror det går bra, jeg tror det kommer

Spørsmålet er når

Lenke til kommentar

Intersannt nok var dette temaet i @1776 når USA ville etablere sitt demokrati. Et land uten et monarki eller adelklasse, styret av vanlige statsborgere ville aldri fungerer, ikke minst fordi den vanlige mann på gate blir for dumme å forstå hva han stemmer på, bare elite eksperter. Kunne gjøre det

 

Dette europeiske sentimentet eller stereotype eksistere idag. Amerikaner som dumme, ignorante oftere refereres til enn intelligente selv om USA dominerer nobel prisene i de siste 100 år

Lenke til kommentar
Dette europeiske sentimentet eller stereotype eksistere idag. Amerikaner som dumme, ignorante oftere refereres til enn intelligente selv om USA dominerer nobel prisene i de siste 100 år

No offence, men dere kan ikke forvente å bli regnet som spesielt intelligente når det er påkrevd at presidenten deres skal tro på en usynlig mann oppe i himmelen for å vinne folket.

 

Jeg er ellers helt enig med deg i at amerikanere ikke nødvendigvis er mindre smarte enn europeere generelt - de amerikanerne jeg kjenner er intelligente folk.

Endret av Lime Canes
Lenke til kommentar

No offence, men dere kan ikke forvente å bli regnet som spesielt intelligente når det er påkrevd at presidenten deres skal tro på en usynlig mann oppe i himmelen for å vinne folket.

 

Jeg er ellers helt enig med deg i at amerikanere ikke nødvendigvis er mindre smarte enn europeere generelt - de amerikanerne jeg kjenner er intelligente folk.

 

Det var dumme (?) europeiske innvandrere da som etablert religion i USA og forholdet til frimarkedete religion i USA istedenfor statsreligion i europa ble helt annerledes Likevel har dette forandret stort i de siste 50 år, det finnes bare 15-25% som går på kirken hver søndag, selv om de aller fleste sier at de er kristne. Når det gjelder presidenter så mener de fleste at en som går på kirken er en moralske president. Romney var ikke kristen selv men hans deltagelse i et religiøs samfunn var nok

Lenke til kommentar

No offence, men dere kan ikke forvente å bli regnet som spesielt intelligente når det er påkrevd at presidenten deres skal tro på en usynlig mann oppe i himmelen for å vinne folket.

 

Jeg er ellers helt enig med deg i at amerikanere ikke nødvendigvis er mindre smarte enn europeere generelt - de amerikanerne jeg kjenner er intelligente folk.

I

 

I den grad det er noen forskjell så er det vel snarere generelt de er mindre smarte? Befolkningen som helhet er mer religiøs, har kanskej ett dårligere utdanningstilbud osv. Mens de har mange enkeltpersoner som er smarte?

 

AtW

Lenke til kommentar

I

 

I den grad det er noen forskjell så er det vel snarere generelt de er mindre smarte? Befolkningen som helhet er mer religiøs, har kanskej ett dårligere utdanningstilbud osv. Mens de har mange enkeltpersoner som er smarte?

 

AtW

 

 

Religion og intelligens har ingen forhold,.objektive PISA undersoekelser viser at gjennomsnittlige utdannelse er litt bedre i USA enn i Norge, t USA dominerer Nobel prisene. Faktum at du kan lese noe tabloider som leter etter dumme amerikaner (men aldri dumme europeere) beviser ingenting annet enn deres egne fordommer Hvis du leser Bromark sin bok "Frykten for Amerika" saa sier han dere har en mindreverdighetskompleks som maa finne paa dumme amerikaner for aa kjempe imot denne mindreverdighetkomplekset.

Lenke til kommentar

Religion og intelligens har ingen forhold,.objektive PISA undersoekelser viser at gjennomsnittlige utdannelse er litt bedre i USA enn i Norge, t USA dominerer Nobel prisene. Faktum at du kan lese noe tabloider som leter etter dumme amerikaner (men aldri dumme europeere) beviser ingenting annet enn deres egne fordommer Hvis du leser Bromark sin bok "Frykten for Amerika" saa sier han dere har en mindreverdighetskompleks som maa finne paa dumme amerikaner for aa kjempe imot denne mindreverdighetkomplekset.

 

Religion og intelligens har intet forhold? Det er nytt for meg, har faktisk ikke sett en eneste undersøkelse som tyder på at det ikke er forhold, og flere som tyder på at det er det. Norge er vel ingen klippe innen utdannelse akkurat, men vi er bedre på både matte og lesing enn USA i PISA-testene fra 2009 (siste jeg fant fullstendige tall for), og bare marginalt dårligere i "Science", (500 vs 502 poeng, plassen bak). I tillegg er det 15-åringer, som jeg vil anta allerede i større grad er silt ut i USA enn i norge.

 

AtW

Lenke til kommentar

Religion og intelligens har intet forhold? Det er nytt for meg, har faktisk ikke sett en eneste undersøkelse som tyder på at det ikke er forhold, og flere som tyder på at det er det. Norge er vel ingen klippe innen utdannelse akkurat, men vi er bedre på både matte og lesing enn USA i PISA-testene fra 2009 (siste jeg fant fullstendige tall for), og bare marginalt dårligere i "Science", (500 vs 502 poeng, plassen bak). I tillegg er det 15-åringer, som jeg vil anta allerede i større grad er silt ut i USA enn i norge.

 

AtW

 

Det vises da PISA at gjennomsnittlige amerikaner har gjennomsnittlige intelligens og utdannelse blant OECD land, noe bedre I Vitenskap, noe dårligere I matte. Objektive data fra PISA viser at amerikanere ikke er dummere enn gjennomsnittlige europeere selv om det finnes høyere fattigdom, innvandring og rase problemer som europeiske land ikke strider med, relativt sett.

 

Den typiske dumme amerikaner som latterligjøres blant nordmenn og andre europeere er religiøse redneckere men en intersannt undersøkelse fra PISA data viser at gjennomsnittlige hvite amerikanere er bedre utdannete enn gjennomsnittlige europeere. Her skriver den velkjente økonom Samuelson-

 

Among non-Hispanic white Americans, the average score was 525 - not very different from Canada's 524, New Zealand's 521 or Australia's 515. All these countries are heavily white, and all ranked in the top 10 of the 65 participating school systems. The story is the same for Asian Americans. Their average score was 541 - somewhat below Shanghai, about even with South Korea and ahead of Hong Kong (533) and Japan. Again, all these other systems were in the top 10

 

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2011/01/09/AR2011010903418.html

 

 

Hadde religion spilte en stor negativt rolle ville USA ligget på bunn blant mer sekulære europeiske land, ikke I midten som en helhet og ikke mye høyere blant europeiske amerikaner. Denne stereotypen at amerikaner er dummere enn europeere ikke holder vann når du bruker objektive undersøkelser som undersøker bredere kunnskap.

Lenke til kommentar

Det er klart at det er mange dumme mennesker, og dumme mennesker burde ikke hatt stemmerett. Men dumme mennesker bor også her, midt i blant oss, og de har like mye rett som andre til å bestemme over sine liv og hvordan samfunnet skal fungere.

 

Jeg ville heller gått motsatt vei, la folk ta del i direkte beslutninger i langt større grad. Med dagens teknologi er det fullt mulig.

 

Et samfunn med høy grad av politisk deltagelse krever høy kompetanse blant folket. Det er derfor demokrati ikke fungerer så godt i mindre utviklede land, der Vesten prøver å tvangsinnføre vår styreform. Bedre og friere allmennutdannelse er nødvendig.

 

Det at folk ikke har så mye peiling på politiske spørsmål i dag, kan vel også tilskrives at de opplever at deres mening uansett ikke har noen betydning. Med direkte innflytelse er jeg sikker på at engasjementet ville tatt seg opp.

Lenke til kommentar

Det vises da PISA at gjennomsnittlige amerikaner har gjennomsnittlige intelligens og utdannelse blant OECD land, noe bedre I Vitenskap, noe dårligere I matte. Objektive data fra PISA viser at amerikanere ikke er dummere enn gjennomsnittlige europeere selv om det finnes høyere fattigdom, innvandring og rase problemer som europeiske land ikke strider med, relativt sett.

 

Den typiske dumme amerikaner som latterligjøres blant nordmenn og andre europeere er religiøse redneckere men en intersannt undersøkelse fra PISA data viser at gjennomsnittlige hvite amerikanere er bedre utdannete enn gjennomsnittlige europeere. Her skriver den velkjente økonom Samuelson-

 

Among non-Hispanic white Americans, the average score was 525 - not very different from Canada's 524, New Zealand's 521 or Australia's 515. All these countries are heavily white, and all ranked in the top 10 of the 65 participating school systems. The story is the same for Asian Americans. Their average score was 541 - somewhat below Shanghai, about even with South Korea and ahead of Hong Kong (533) and Japan. Again, all these other systems were in the top 10

 

http://www.washingto...1010903418.html

 

 

Hadde religion spilte en stor negativt rolle ville USA ligget på bunn blant mer sekulære europeiske land, ikke I midten som en helhet og ikke mye høyere blant europeiske amerikaner. Denne stereotypen at amerikaner er dummere enn europeere ikke holder vann når du bruker objektive undersøkelser som undersøker bredere kunnskap.

 

Det som ikke vises er påstanden du kom med. Ikke skjønner jeg hvor du vil hen med hvite og asiatiske amerikanere heller? De fleste som mener amerikanere er dummere i snitt peker vel antakelig på politikk som en årsak, hvorfor er det da relevant å trekke ut enkeltfolkegrupper? Og du hoppet glatt over innspillet om at når man er 15 år er det grunn til å tro at man allerede er silet mer i USA enn feks norge, er du uenig i det?

 

Det finnes mange undersøkelser som viser en negativ korrelasjon mellom IQ og religiøsitet, mener du disse ikke er riktige?

 

AtW

Lenke til kommentar

Det som ikke vises er påstanden du kom med. Ikke skjønner jeg hvor du vil hen med hvite og asiatiske amerikanere heller? De fleste som mener amerikanere er dummere i snitt peker vel antakelig på politikk som en årsak, hvorfor er det da relevant å trekke ut enkeltfolkegrupper? Og du hoppet glatt over innspillet om at når man er 15 år er det grunn til å tro at man allerede er silet mer i USA enn feks norge, er du uenig i det?

 

Det finnes mange undersøkelser som viser en negativ korrelasjon mellom IQ og religiøsitet, mener du disse ikke er riktige?

 

AtW

Jeg hadde husket PISA tall om Science, men glemte resten. Likevel er det ikke store forskjeller som stoetter en paastand at amerikanere er dumme.

 

Det er mange generaliseringer som finnes om amerikaner men naar det gjelder politikk, saa ser jeg ofte at noe nordmenn forstaar ikke hvorfor en eller annen lov eller politiker stoettes av mange amerikaner. Fordi det mangler dypere forstaaelse om amerikansk kultur, historie, demografi og politikk saa bruker mange dumme, religioese amerikaner som aarsaken. Stereotypen som brukes som aarsaken er dumme, religioese redneckere som er alltid hvite. Jeg presenterte PISA data om hvite amerikaner til aa vise at det ikke er grunnen til at vi stoetter forskjellige politikk og politiker. Vi er annerledes pga andre aarsaker enn fordi vi har for mange hillbillyer.

 

Tallene som jeg har sett om 15 aaringer som ikke gaar paa skole lengere ligger rundt 3-4%. Jeg vet ikke hvordan det staar i Norge blant 15 aaringer.

 

Naar det gjelder religion og IQ finnes det mye som viser at det finnes mange med hoey utdannelse og IQ som ikke er religioese, det har du rett i. Hva som ikke finnes er at religion gjoer folk dummere. Ta en tur til de mange religioese universiteter i USA saa finner du ikke dumme amerikaner, tvertimot. Det har mer aa gjoere med den inntelektuelle kulturen som ikke stoetter religion enn at religion gjoer folk dumme, mener jeg. Oensker du aa vite om noen er religioese i USA, spoer foreldrene deres om de gikk paa kirke ofte som barn, det er det som gjoer folk religioese eller ikke. Andre faktorer som IQ har mindre innflytelse, har jeg lest.

Lenke til kommentar

Det er mange generaliseringer som finnes om amerikaner men naar det gjelder politikk, saa ser jeg ofte at noe nordmenn forstaar ikke hvorfor en eller annen lov eller politiker stoettes av mange amerikaner. Fordi det mangler dypere forstaaelse om amerikansk kultur, historie, demografi og politikk saa bruker mange dumme, religioese amerikaner som aarsaken.

 

Det tror jeg du har rett i.

 

Kan samme argumentasjon med gyldighet brukes for å forklarte Vestens holdning til muslimske land? Jeg mener det, men bare til en viss grad.

 

Finnes objektivt rett og galt, slik at vi kan bedømme et samfunn uavhengig av kultur og historie? Jeg mener det.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

vesten har all makten! tenk dere om alle land var rike. hvem skulle være fattige som alltid så etter.uten fattigdom er vesten en vits. vi er avhengige av at de fattige planter eks. ris , grønnsaker for oss slik at vi kan kjøpe det fra dem, men nå som de fattige kjemper seg opp vill vesten få store problemer! spesielt med tanke på kina, india,brasil og sør afrika. og andre asiatiske og afrikanke land

Endret av ronaldinho97
Lenke til kommentar

Det tror jeg du har rett i.

 

Kan samme argumentasjon med gyldighet brukes for å forklarte Vestens holdning til muslimske land? Jeg mener det, men bare til en viss grad.

 

Finnes objektivt rett og galt, slik at vi kan bedømme et samfunn uavhengig av kultur og historie? Jeg mener det.

 

Det finnes objektivt rett og galt men dypere forståelse fører ofte til mindre fordommer og bedre løsninger. USA er et innvandrerland for eksempel og politikken som fungerer bra I Norge ofte ikke fungerer like bra I USA, fordi det er mindre homogent I mange forskjellige veier. Problemer da løses ikke på samme måte og forskjellige løsninger skaper forskjellige problemer. Vi ser det I Europa, europeiske land har det vanskelig med innvandring og integrering I forhold til det mer individualistisk og mindre sosio-demokratiske amerikansk samfunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...