Gå til innhold

[Løst] Hjelp! Vifter plugger. les please


terryG

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har et asus v8z68 vpro hovudkort.

(har vast vekk manualen forresten)

 

Jeg har en Noctua NH-D14 cpu kjøler.

 

Dette er i et Fractal Design R3 black pearl kabinett.

 

OK. Til poenget. Noctuaen står ikke koblet til den kontakten som på HK heter cpu fan. Det er fordi cpu-fan kontakten har 4 pigger, og noktuaen har plass til 3. Jeg har altså koblet noctua på en random 3 pins ting. Dette har fungert i 1,5 år så jeg antar at det er greit. Jeg har også andre fractal design 120mm vifter rundt i kabinettet, og har noen ekstra jeg ikke bruker. Jeg fant rett og slett ikke steder å koble dem på, så jeg lurer på om jeg kan sette en "3 pins" vifte kontakt, på en 4-pins på HK?

 

Skal jeg bare sende ubrukte vifter i retur?

Jeg kjøpte et par ekstra nylig for jeg akter å overklokke litt, men var ikke smart nok til å sjekke om det var plass til dem først...

 

Ekstra spørsmål. Jeg har nå kabinettvifter her:

 

1. front mot HD

1. topp av kabinettet

1. bunn av kabinettet

1. i toppen bak i kabinettet

 

hvilken retning bør disse blåse?

 

de to nede skal suge inn, og de to øverste blåse ut?

 

 

litt vasete oinnegg, men håper noen kan gi et svar. takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe problem å koble 3 pins vifte til 4 pins kontakt, er ofte CPU fan som brukes til prosessor.

 

4-pin Molex connector KK Family

This is a special variant of the Molex KK connector with four pins but with the locking/polarisation features of a 3-pin connector. The additional pin is used for a pulse-width modulation signal to provide variable speed control.[7] These can be plugged into 3-pin headers, but will lose their fan speed control. The Molex Part number of receptacle is 47054-1000. The Molex Part number of individual crimp contacts is 08-50-0114. The Molex Part number of the header is 47053-1000.

 

http://en.wikipedia....ki/Computer_fan

 

Angående vifter er det viktigste at noen blåser inn og andre blåser ut.

Angående toppen av kabinettet så er vel det slik at varmen går oppover, så vil nok tro den viften som blåser opp ikke har så mye effekt egentlig, blir mere støy normalsett av det.

 

Og bare så det er sagt, med mindre du har sokkel 1366 eller LGA 2011 oppsett som er overklokket til en rundt 4 Ghz så tviler jeg på du virkelig trenger så mange vifter. Normalsett holder det med vifte Til CPU og skjermkort med mindre du har 5 harddisker tett innpå hverandre eller SLI/Crossfire oppsett burde det gå bra ellers.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Mange takk LMH1! Du svarer alltid skikkelig på alt!

 

Jeg har en i5 2500k som skal overklokkes til 4,5'ish tenker jeg. Har 2 HDD og 2 SSD'er. Grunnen til så mange vifter er vel at jeg ble litt bitt av luftebasillen når jeg først kjøpte PCen. Angra litt når jeg skulle sette den sammen. Jeg orker ikke fjerne Noctuaen, for den er et beist, men skal se hva jeg får til nå som 4pinsene kan brukes. Takk igjen!

 

God sommer!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...