Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Frykter downs syndrom kan bli utryddet


Anbefalte innlegg

Damer med Downs er ikke sterile, så de kan få barn født både med og uten downs syndrom.

Takker for info. Ser at det er ca 50% sjanse for at ungen til EN downsforeldre kan få downs også (iflg downs-side i UK), og det ser jeg på som en unødvendig risiko/utgift for samfunnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere snakker om survival of the fittest, synes de med Downs heller burde overleve enn dere, holdningene deres er jo helt syke. Blir nesten litt skremt, vi husker vel alle hvordan Hitler startet, er det virkelig et slikt samfunn dere vil ha, et sorteringssamfunn der noen bestemmer hvem som er verdige til å leve? Håper dere tenker litt over hva dere egentlig skriver her.

Endret av Leihh
Lenke til kommentar

 

 

Jeg synes ikke det er synd, jeg synes det er fremgang. Mangfoldet sitter i hodet i mitt syn, vi har nok raser og utseender å ta av uansett, blinde, døve og folk med div. syndromsfeil er ikke noe jeg ser på som nyttig mangfold.

Du gjør meg kvalm.
Lenke til kommentar

Dere snakker om survival of the fittest, synes de med Downs heller burde overleve enn dere, holdningene deres er jo helt syke. Blir nesten litt skremt, vi husker vel alle hvordan Hitler startet, er det virkelig et slikt samfunn dere vil ha, et sorteringssamfunn der noen bestemmer hvem som er verdige til å leve? Håper dere tenker litt over hva dere egentlig skriver her.

 

Nå er det ikke snakk om å foreta massedrap av mennesker som er i live. Det er snakk om å foreta en abort av barn med downs. Veldig stor forskjell. Jeg har ingenting mot de som lever med downs.

Lenke til kommentar

 

 

Nå er det ikke snakk om å foreta massedrap av mennesker som er i live. Det er snakk om å foreta en abort av barn med downs. Veldig stor forskjell. Jeg har ingenting mot de som lever med downs.

 

"

 

Jeg synes ikke det er synd, jeg synes det er fremgang. Mangfoldet sitter i hodet i mitt syn, vi har nok raser og utseender å ta av uansett, blinde, døve og folk med div. syndromsfeil er ikke noe jeg ser på som nyttig mangfold."

 

Det var dette jeg siktet til.

Lenke til kommentar

Dere snakker om survival of the fittest, synes de med Downs heller burde overleve enn dere, holdningene deres er jo helt syke. Blir nesten litt skremt, vi husker vel alle hvordan Hitler startet, er det virkelig et slikt samfunn dere vil ha, et sorteringssamfunn der noen bestemmer hvem som er verdige til å leve? Håper dere tenker litt over hva dere egentlig skriver her.

Gå opp til hvilken som helst person og spør de. "Ønsker du å føde en unge som er blind, døv eller på noen som helst annen måte handicappet? Eller ønsker du å ha en helt funksjonsfrisk unge?"

 

De fleste går nok for sistnevnte. At foreldre får muligheten for å abortere fostre som er "feil", er ikke i det minste problematisk.

 

Det som blir veldig spennende om noen år, er når designer-unger kommer på banen. Det kommer. Men hvordan vil man reagere? Spennende!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Gå opp til hvilken som helst person og spør de. "Ønsker du å føde en unge som er blind, døv eller på noen som helst annen måte handicappet? Eller ønsker du å ha en helt funksjonsfrisk unge?"

 

De fleste går nok for sistnevnte. At foreldre får muligheten for å abortere fostre som er "feil", er ikke i det minste problematisk.

 

Det som blir veldig spennende om noen år, er når designer-unger kommer på banen. Det kommer. Men hvordan vil man reagere? Spennende!

Javel, spør de samme personene om de ønsker et vakkert barn eller et som ikke er like vakkert. Alle vil vel svare at de vil ha vakkert barn, betyr det at de ikke kan bli glade i det mindre vakre barnet også, at de ikke vil ha barnet fordi det er mindre vakkert? Det samme gjelder med blinde, døve og på andre måter funksjonshemmede barn.
Lenke til kommentar

Javel, spør de samme personene om de ønsker et vakkert barn eller et som ikke er like vakkert. Alle vil vel svare at de vil ha vakkert barn, betyr det at de ikke kan bli glade i det mindre vakre barnet også, at de ikke vil ha barnet fordi det er mindre vakkert? Det samme gjelder med blinde, døve og på andre måter funksjonshemmede barn.

 

Nei, men det betyr i det minste at hvis barnet er vakkert har det større sjangse til å lykkes i livet.

Det er helt naturlig å ville sitt barns beste, men jeg har et spørsmål til deg siden du har dette synet, Ville du hvis du fikk muligheten til å bestemme velge et barn med downs fremfor et uten? Eller er du enda en slik som bare synes synd på de osv. så lenge det ikke skjer med deg og dine?

Lenke til kommentar

Javel, spør de samme personene om de ønsker et vakkert barn eller et som ikke er like vakkert. Alle vil vel svare at de vil ha vakkert barn, betyr det at de ikke kan bli glade i det mindre vakre barnet også, at de ikke vil ha barnet fordi det er mindre vakkert? Det samme gjelder med blinde, døve og på andre måter funksjonshemmede barn.

Det har absolutt ingenting med saken å gjøre. Selvfølgelig blir du glad i barnet ditt, uansett hva slags genfeil den sliter med. Men betyr det at det er riktig å ikke tilby abort? Som jeg har vist til tidligere i tråden, så har danmark fått muligheten til tidlig undersøkelse mot Downs og lignende. 99% velger abort. Er det galt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Javel, spør de samme personene om de ønsker et vakkert barn eller et som ikke er like vakkert. Alle vil vel svare at de vil ha vakkert barn, betyr det at de ikke kan bli glade i det mindre vakre barnet også, at de ikke vil ha barnet fordi det er mindre vakkert? Det samme gjelder med blinde, døve og på andre måter funksjonshemmede barn.

 

Derav begrepet slippery slope, som nevnt tidligere. Man kan fint starte med Down syndrom og ikke synes at det er noe galt i seg selv, men når man først har startet sorteringen, hvor stopper det? Det er det som skremmer meg mest, ikke utrydding av Down syndrom alene.

Lenke til kommentar

Javel, spør de samme personene om de ønsker et vakkert barn eller et som ikke er like vakkert. Alle vil vel svare at de vil ha vakkert barn, betyr det at de ikke kan bli glade i det mindre vakre barnet også, at de ikke vil ha barnet fordi det er mindre vakkert? Det samme gjelder med blinde, døve og på andre måter funksjonshemmede barn.

Dette handler om foreldrenes frihet. Hvem er du til å bestemme at andre mennesker skal måtte vie store deler av livet sitt til å ta vare på et menneske som ikke er friskt? Sammenligningen din med et vakkert barn kontra et "stygt" er totalt idiotisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Derav begrepet slippery slope, som nevnt tidligere. Man kan fint starte med Down syndrom og ikke synes at det er noe galt i seg selv, men når man først har startet sorteringen, hvor stopper det? Det er det som skremmer meg mest, ikke utrydding av Down syndrom alene.

 

Foreslår at du setter ned foten når det faktisk gjelder noe som er farlig, det er ikke dette i mitt syn. Hva er problemet med et "perfekt" menneske? Hadde løst mye problemer og sorg globalt.

Lenke til kommentar

Derav begrepet slippery slope, som nevnt tidligere. Man kan fint starte med Down syndrom og ikke synes at det er noe galt i seg selv, men når man først har startet sorteringen, hvor stopper det? Det er det som skremmer meg mest, ikke utrydding av Down syndrom alene.

Du kan jo tenke deg hva slags tema dette blir når genmodifisering kommer på markedet. Blåøyd og blond? 15000 dollar ekstra. 150 IQ og ekstra sosial? 30000 dollar ekstra.

Lenke til kommentar

Et etisk problem som jeg antar veldig mange kommende foreldre har stått ovenfor. Sett fra et realistisk synspunkt så er Down syndrom noe som bare vil holde menneskeheten tilbake, det samme kan sies om en del andre medfødte "defekter". Når det er sakt så er det uten tvil et problem å se på det hele med slike øyne, da man må spørre seg om hva som virkelig har rett til å eksistere, og til slutt ender mann opp i en situasjon hvor enkelte rasetrekk blir prioritert. Så det er definetivt problemer på begge sider av saken.

 

Personlig mener jeg at man burde kunne eliminere svært skadelige mutasjoner på et tidlig stadie, men det betyr ikke at det ikke er et etisk dilemma.

 

Rainmaker91

 

Edit: Ser mye av det er nevnt før så aner ikke hvor "nødvendig" min kommentar var...

Endret av Rainmaker91
Lenke til kommentar

Oi, her var vi saklig ja, sier at en sammenligning er idiotisk uten begrunnelse :-) Bra du kan å argumentere :-)

 

Det det her er snakk om er å bare ta vekk downs barn, og alle andre barn med funksjonshemming. Det er det jeg er imot. At alle skal bort, at noen ikke klarer å ha et barn med downs har jeg forståelse for. Men survival of the fittest å alt det der er bare tull, alle har lik rett til å leve.

Lenke til kommentar

Hva med å holde fingrene fra tastaturet når du leser ting du så absolutt ikke har peiling på, Trygve? Skal man kaste ut folk med Downs fordi de ikke er av nytte for landets økonomi, så må man jo kaste ut alle andre som ikke gjør nytte for seg i samfunnet. La oss trille rullestolbrukerne over kanten på Aker Brygge, la oss kaste de gamle på bålet, la oss dytte unge menn med ryggproblemer over kanten på Prekestolen. Jesus, det er vanskelig å forstå hvordan enkelte kan lire av seg noe slikt som du gjør.

 

Barn med downs blir fødd inn i samfunn der de bare er en byrde.

Rullestolbrukerene har havnet i rullestol av alderdom/en ulykke, ergo har de gjort nytte for seg også. Det samme gjelder gamle, de meg ryggproblemer og så videre.

Vi trenger ikke å bringe flere 'byrder' inn i verden med vilje.

 

Det bør være påbudt med abort dersom fosteret har downs. Det er ikke født enda, altså kan vi forhindre en 'byrde'. Å ha et barn med downs er ikke en byrde bare på far og mor, men på samfunnet. Far og mor vil dø en dag, og noen må fortsette å ta vare på barnet - Barnet, i en alder av 44 år, vil trenge pleie og omsorg akkurat som før. Å ikke ta abort, er en egoistisk handling.

Endret av Jofred
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan jo tenke deg hva slags tema dette blir når genmodifisering kommer på markedet. Blåøyd og blond? 15000 dollar ekstra. 150 IQ og ekstra sosial? 30000 dollar ekstra.

 

Og så? Det har alltid funnes klassedeling i alle samfunn, dette er ikke noe jeg ser på som et større problem enn å kjøre rundt i designer klær og ferrari.

Lenke til kommentar

Oi, her var vi saklig ja, sier at en sammenligning er idiotisk uten begrunnelse :-) Bra du kan å argumentere :-)

 

Det det her er snakk om er å bare ta vekk downs barn, og alle andre barn med funksjonshemming. Det er det jeg er imot. At alle skal bort, at noen ikke klarer å ha et barn med downs har jeg forståelse for. Men survival of the fittest å alt det der er bare tull, alle har lik rett til å leve.

 

Du har helt rett, saken handler om at folk skal ha et valg, og det skal være lagt opp til og lett å ta abort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...