Gå til innhold

LCD Skjerm "blackout" i ett sekund, hva kan være g

Faxofile

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat kjøpt meg ny pc og lcd skjerm. Men, får av og til en blackout, dvs at skjermen blir sort i ca ett sekund. Fatter ikke hva som er galt og Komplett (som jeg kjøpte skjermen av) gir ikke mye hjelp. Noen som har peiling?

Har et Radeon 9600 skjermkort med dvi utgang, benytter denne.

Er det skjermen, instillingene eller skjermkortet??? Irriterende sak.

Skjermen er en Hansol H950.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanlig at skjermen blir svart ett lite sekund hvis du skifter oppløsning. Feks hvis du startet et spill som er satt opp til å kjøre en annen oppløsning enn windows.

Men hvis det skjer helt plutselig i windows også, så er det noe galt. Dårlig kabel / kontakt kanskje? Prøv med en vanlig vga kabel.

Skrevet

Men er ikke den beste løsningen å bruke dvi kabel?

I og med at både datamaskin og skjerm er helt ny så vil jeg jo ikke gå til noen "annenrangs ordning".

Problemene skjer uten at jeg har skiftet oppløsning eller noe annet. Men, problemet oppsto ikke når jeg benyttet en annen pc med vanlig kabel, så det ligger kanskje i kabelen ja. Kan det være feil på skjermkort eller kan jeg utelukke dette?

Skrevet

jeg holder en knapp på skjermkortet i dette tilfelle. Har du sjekka at alle pinsa i dvi kablen er ok?

videre har du identifisert skjerm på skjermkort, satt på 60 hertz, satt den på sin native oppløsning, ser at den bruker digital driver osv?

Skrevet

Nå har jeg byttet til analog kabel, ser ikke ut til å få noen problemer da. Noen råd over hva jeg bør gjøre med tanke på reklamasjon? Det er selvfølgelig et lite dilemma at jeg har kjøpt skjerm og pc på to forskjellige plasser (psdata og komplett) i og med at jeg ikke vet hvor feilen ligger. Any suggestions?

Skrevet

Selv har jeg min h950 koblet til to maskiner. Hver gang jeg booter eller bytter oppløsning (spill) på maskin #2 (analog), blir bildet på maskin #1 (dvi) svart i et lite sekund.

Annet enn det, har jeg ikke opplevd noe problemer med skjermen.

• 3 måneder senere...
Skrevet (endret)

Og svaret var til slutt:

Det viste seg å være feil mellom hovedkort og skjermkort. PSdata har rettet opp feilen og den gamle kortet går i retur. Fikk et nytt (fx5900) i stedet og alt er i orden.

Så hvis du opplever samme problem som meg: kontakt psdata :)

Endret av Faxofile
  • 4 uker senere...
Skrevet

Jeg begynner nå å lure kraftig på om noe ligende kan være problemet her... Jeg kjøpte et demobrukt MSI GeForce FX 5600XT på PSdata her før i uka. Har hele tiden trodd det var skjermen min som er tullete.. for den kan fungere fint i kanskje 3 kvarter, så begynner det å blinke, eller.. hele skjermen blir helt svart i ca. 1-2 sekunder. Så blir det bare oftere og oftere.

Så kan jeg dra ut strømledningen på skjermen i 2-3 minutter, så er den litt bedre i en liten stund. Har nå satt skjermen min på laptopen min, og den har ikke blinket i det hele tatt.. Så lurer på om jeg skal sende en liten mail til PSdata. Skal hvertfall teste med det gamle GeForce 2 kortet mitt først.

Skrevet
for den kan fungere fint i kanskje 3 kvarter, så begynner det å blinke, eller.. hele skjermen blir helt svart i ca. 1-2 sekunder. Så blir det bare oftere og oftere.

Så kan jeg dra ut strømledningen på skjermen i 2-3 minutter, så er den litt bedre i en liten stund.

Dette kan høres ut som et varme problem. fungere fint i kanskje 3 kvarter så er det blitt gjennomvarmt. osv

Hvis du ikke har klokket eller at kjøleren er løs så: Så lurer på om jeg skal sende en liten mail til PSdata

Lykke til :green:

Skrevet

Tja.. Jeg vet egentlif ikke.. Skjermen har jeg hatt i litt over et år nå og har fungert knallbra helt til jeg fikk den nye data'en min på lørdag som jeg satte sammen. Skjermen fungerte ypperlig i 2-3 timer. Så skjedde alt som står her: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=210648

Men nå bare blinker den med jevne mellomrom. PC'en har stått på i akkurat en time nå, men skjermen har ikke blinka enda. Det hendt 1 gang i natt da jeg reboota at det blei sånkne "matrix striper" over skjermen som nevnt i den andre tråden.

Har prøvd med 2 skjermkort.. og det er fortsatt litt tendenser.. Så jeg tror nok det er min kjære LCD skjerm :(

Skrevet
Så jeg tror nok det er min kjære LCD skjerm :(

Sjekk at det ikke er bøygde pinner i skjermledningen. :thumbup:

Har sjekket det, men er ingen bøyde pinner. I dag har skjermen fungert strålende hele dagen faktisk. Vet ikke om det var det som gjorde det at jeg tok ut skjermkrotet i natt, og satte det inn igjen.. Får se hva som skjer hvis jeg prøver et spill eller å restarte.. Se hva som kommer opp på skjermen da..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...