Gå til innhold

"Xbox holdbarhet"


Arsenal_RULES

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe Xbox. Men lurer på hvor lenge den vil holde før den vil bli utkonkurert av andre konsoler. Som Xbox 2 eller N5 eller Playstation 3. "Vil den holde helt ut til 2005???"
Er den ikke allerede utkonkurrert? :wink:

Nei, playstation og gameqube er jo langt i fra å holde kvaliteten til xbox..

Åh? :roll:

 

Hvor mange X-box spill er det som har 15 millioner polygoner på skjermen på en gang og 8 forskjellige teksturer på objektene. Hvor mange sa du?

 

Ingen, ja riktig.

 

Og på Gamecube?

 

Star Wars: Rogue Leader.

 

Det alene sier ikke så veldig mye. Det er viktigere hvordan disse polygonene og texture lagene blir brukt, ikke minst texture kvaliteten. Jeg ville heller tatt fsaa, dot3 bump mapping, ansio og PS/VS effekter fremfor veldig høy polycount med blurry low-res bilinear filtered texturer. (ikke at RL ser dårlig ut).

Jeg tror neppe det er ofte polycounten i RL går så høyt som 15mill, jeg mener også å huske at det er xbox spill som går så høyt.

 

Jeg prøver ikke egentlig å si at X-boxen har dårligere grafikk, for på de fleste spillene har X-boxen bedre grafikk enn PS2 og Gamecube, men de peneste spillene på Ps2 og Gamecube kommer til å være mer eller mindre like pene som de peneste på X-boxen en god stund til. Ennå har ikke X-boxen gjort noe som helst grafikk-messig som man ikke kan gjøre på Ps2 eller GC(Og skal man tro Factor 5, som lager Rogue Squadron serien, kommer ikke dette til å forandre seg, siden de påstår at GC'en faktisk kan gjøre alle effektene X-boxen kan, i tillegg til å kjøre dobbelt så mange teksturer).

 

NV2A kan kjøre 4 textures per pass, det betyr ikke at den ikke kan legge til 8 texturer per frame.

Jeg skulle likt å sett PS2 kjøre f.eks Halo med alle bump mapping og per-pixel lightning effektene og jeg ville likt å se GCN sine fixed-function pipelines utføre PS effektene til Panzer Dragotn Orta @ playable framerate.

 

Og for å være helt ærlig har jeg ikke sett noe så pent som Resident Evil 0 på X-boxen ennå.

 

Det skal jeg være enig i, men så er det også snakk om pre-rendered grafikk.

 

Antallet polygoner spiller en mindre rolle i det totale inntrykket av grafikken. Nu problemo med 300 mill. polygoner i en wireframe-modell (hvor ytelsen halveres ved å legge på tekstur, halveres igjen for z-buffering....).

 

Det er mange faktorer som spiller inn, men hvorfor skulle z-buffering halvere ytelsen? Det er jo "kun" en depth value check som strengt tatt er nødvendig.

 

Jeg har både xbox og gamecube, og jeg spiller aldri gamecube lengre, har zelda og metroid prime, men jeg synes egentlig ikke noen av de var så utrolig kul.  

Metroid prime synes jeg faktisk var ganske kjedelig, mens zelda likte jeg veldig godt i starten helt til jeg ble lei...  

Grafikken på medroid prime kan ikke måle seg med det beste jeg har sett på xbox.

 

Metroid Prime og Zelda WW er noe av det beste jeg har spillt på lenge, men hver sin smak.

Grafikken i Metroid Prime er ganske imponerende artistisk sett IMO.

 

Har nettopp skaffet med star wars knights of the old republic, og dette er rett og slett det beste spillet jeg har spilt noengang, og en grunn til å kjøpe xbox i seg selv.

 

Jeg har ikke spillt det så mye ennå, men første inntrykket var ikke så bra og slowdownene i frameraten var ganske irriterende. Da er det mye mer behaglig og spille Metroid Prime og Zelda WW @ omtrent konstant 60FPS. Men som sagt, hver sin smak.

Tror jeg kommer til å vente på PC versjonen av KOTOR før jeg setter meg ned og spiller det "seriøst".

 

jeg er av den oppfatning at det skal spilles på en konsoll, og da skulle den eneste avgjørende faktoren være om man LIKER spillene.. bra grafikk, lyd, internett o.l. kommer som en bonus hvis du liker spillene på xbox eller gamecube.

 

Bra grafikk har mye og si, mye mer enn det mange vil innrømme (vil jeg tro). Men det er ikke det viktigste og det er ikke noe fasit svar på hvilken konsoll man skal velge. Det er noe som blir opp til hver enkelt å avgjøre utifra spill smak osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er kanskje bare meg, men har ikke sett ett eneste x-box spill som har bra grafikk uten noe slow-downs..

 

Det er nok bare deg. ;)

 

Halo er jo et eksempel. Grei grafikk, 30 FPS og fullt av slowdowns.

Hvordan skal de lissom klare å få Halo2 til å bli så utrolig mye bedre?

 

Halo2 ser mye bedre ut. At et spill sliter med frameraten betyr ikke nødvendigvis at det ikke er mulig med bedre grafikk på den hardwaren det måtte gjelde.

 

Det er utrolig mange spill som kommer på xbox, men ikke gamecube og ps2 pga. hardware.

Hvilke spill er det lissom?

 

Utrolig mange spill er vel en aldri så liten overdrivelse, men Doom3 og Half-Life2 er ihvertfall det jeg kan tenke på.

Lenke til kommentar

Bra grafikk har mye og si, mye mer enn det mange vil innrømme (vil jeg tro). Men det er ikke det viktigste og det er ikke noe fasit svar på hvilken konsoll man skal velge. Det er noe som blir opp til hver enkelt å avgjøre utifra spill smak osv.

 

joda, grafikk har noe og si, ganske mye også faktisk, men det er mye viktigere at man liker spillet.. grafikk skal være vanvittig bra for å veie opp for ett spill du egentlig synes er kjedelig.

det finnes fasitsvar, men alle personer har sitt eget. det tok noen år før jeg synes spillene på ps2 var gøye nok til at det var verdt å kjøpe maskinen, slik vil det også gå med xbox/gc, jeg liker ikke spillene idag men det kommer mange flere i tiden fremover :D .

Lenke til kommentar

halo tror jeg er ett godt eksempel på hvor bra grafikken på de fleste xbox spillene vil bli, brukbar grafikk med slowdowns der det blir "for mye på en gang". frameraten sånn til vanlig er helt ok, den trenger ikke være noe høyere unntatt på counter strike :p .

så kan spill optimaliseres for litt bedre grafikk, men jeg tviler på storparten av spillene vil bli noe særlig optimalisert, grafikken er jo hakket over gc og flere hakk over ps2 likevel..

Lenke til kommentar
halo tror jeg er ett godt eksempel på hvor bra grafikken på de fleste xbox spillene vil bli, brukbar grafikk med slowdowns der det blir "for mye på en gang".

 

Halo er jo et godt eksempel på et spill som er sånn ca. det første spillet som kommer ut til X-Box, fra en produsent som ikke har jobbet med den plattformen før. Du tror ikke at, etterhvert som tiden går, vil de kunne klare å optimalisere koden litt bedre?

Lenke til kommentar
Halo2 ser mye bedre ut. At et spill sliter med frameraten betyr ikke nødvendigvis at det ikke er mulig med bedre grafikk på den hardwaren det måtte gjelde.

Nå har ihvertfall ikke jeg sett noe in-game video fra Halo2 ennå..

Ikke bilder heller for å si det sånn. Også kommer det jo ikke ut før i april.

Men det er sant at Halo var et av de første spillene.

Men det er jo uansett ikke akkurat bra at det til og med er slowdowns i demo saken...

Det er utrolig mange spill som kommer på xbox, men ikke gamecube og ps2 pga. hardware.

Hvilke spill er det lissom?

 

Utrolig mange spill er vel en aldri så liten overdrivelse, men Doom3 og Half-Life2 er ihvertfall det jeg kan tenke på.

Nå er vel kanskje ikke det akkurat på grunn av at GC og PS2 ikke klarer å kjøre de da...

Lenke til kommentar

Halo er jo et godt eksempel på et spill som er sånn ca. det første spillet som kommer ut til X-Box, fra en produsent som ikke har jobbet med den plattformen før. Du tror ikke at, etterhvert som tiden går, vil de kunne klare å optimalisere koden litt bedre?

 

neeeeei, trukke det.

joda, klart de vil klare å vise mye bedre grafikk på xboxen, men hvorfor skulle de gjøre det? grafikken er overlegen de andre konsollene uansett så jeg regner ikke med at noen gidder å stresse med å tyne noe særlig utav grafikken slik desperate ps2-spill utviklere gjør idag :lol: .

Lenke til kommentar

Utrolig mange spill er vel en aldri så liten overdrivelse, men Doom3 og Half-Life2 er ihvertfall det jeg kan tenke på.

Nå er vel kanskje ikke det akkurat på grunn av at GC og PS2 ikke klarer å kjøre de da...

 

Det er nok en ganske god grunn. GC støtter ikke stencil volumes, noe som er et veldig viktig element i Doom3. Faktisk vil ikke ID Software engang gi mulighet til å disable det i PC versjonen for tregere systemer. Det er sikkert mulig å bruke en annen skygge teknikk, men video minne vil også være et stort problem med GC. Xbox versjonen vil allerede ha kuttet map'ene opp i mindre deler slik at det passer i minnet. Når det gjelder Doom3 på PS2.. oh please :roll:

Half-Life2 er ganske fleksibelt så jeg skal ikke si for sikkert at det ikke kommer ut en versjon for både GC og PS2, men neppe med samme detaljnivå, ihvertfall ikke på PS2.

Lenke til kommentar

Denne debatten tar aldri slutt hva? Litt mindre morsomt å høre på de fanatiske uttalelsene etter 2 år med slikt hysteri.. jeg bare bet meg merke i en uttalelse.

 

En som ville at vi skulle sammenligne GT4 mot Gothma racing 2, big mistake, no competition, kun bilene som er av nevneverdig bra kvalitet i GT4, tips: se nøyere på screenshotene ;) Angående kraften til disse konsollene, så tror at det er avgjort for leeeenge siden, Xbox, GC then PS2, er det hvirkelig noe å diskutere?

 

Har foresten hørt noen rykter om at Half-Life 2 muligens kommer til GC og PS2 også, jeg tror hvertfall det er mulig dersom 3dmotoren deres er så dynamisk som de sier! uansett, HL2 blir bra, nesten like bra som Doom3 hehe..

 

Slowdowns i KOTOR? Ja, det var nå noen her og der i de heftigste kampene, og kanskje noe i litt heftige landskapsscener, men jeg er gammel PC-spiller og vandt med slowdowns, og synes ikke det trekker spillet noe ned, en pauser jo spillet for å gi kommandoer anyways! BTW, Kotor er genialt, spillt gjennom som light og dark bitch, it rules! Kommer foresten enda et RPG til Xbox fra Bioware, Jade Empire, blir sikkert bra som alle andre Bioware-spill :)

 

Xbox ser ut til å gjøre det ganske bra overall nå også, noen salgstall jeg så for en uke siden (ve3d.com me thinks) sa at PS2 og GC salg var gått ned litt, mens Xbox viste en liten økning, power of marketing :p Tror nok også at både Xbox og GC vil holde i hvertfall 3-4 år til! Ryktene sier vel slutten av 2005/i løpet av 2006 før neste generasjon kommer. Synes de kommer tettere og tettere jeg..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...