Gå til innhold

Min trening mot sesjon/militæret!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er ei snart 19 år gammel jente som har en drøm om å komme inn i militæret. Jeg har altså ikke vært på sesjon ennå, så jeg må passe å ikke ha for store forhåpninger for å unngå å bli altfor skuffet om jeg skulle bli erklært tjenesteudyktig...

Men, jeg er optimist så skal først og fremst konsentrere meg om å forberede meg best mulig for sesjon del 2!

 

Treningsbakgrunn:

Jeg har drevet med trening siden jeg var 10 år, hvor fire år gikk til håndball og 2 år til judo. Ellers har jeg alltid trent på treningssenter, men det gikk mest i aerobic, spinning, zumba osv.

Jeg må ærlig innrømme at det ikke har blitt noe særlig med trening siden RT. Tok livet med ro siden jeg fikk beskjed fra forsvaret om at jeg ikke ville bli innkalt til sesjon før våren 2014. MEN for tre dager siden fikk jeg et nytt brev - de vil ha meg til sesjon allerede 14.august 2013 :) !!

 

Treningen frem til sesjon:

Trener styrke 3 ganger i uken og kondisjon så ofte jeg kan. Løpetest tar jeg 1 gang i uken.

Siden det jeg blir testet på sesjon er: Brystpress, beinpress + løpstest, så kommer jeg kun til å logge disse tre øvelsene fremover til selve sesjonsdagen.

Om jeg består, skal jeg begynne å trene helkropp, og da får treningsloggen min her en ny "look"

 

For de som ikke vet hvordan løpetesten fungerer, så har jeg vedlagt filer:

post-305391-0-82824900-1372688980_thumb.png

Man må klare 11 for å bestå, men tredemøllen stopper etter 14 eller 15 min.

 

Håper noen har lyst å følge meg på veien! :)

Endret av Nudelpus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ØKT 1 - onsdag 26.juni 2013

Tredemølle: 10 min

Brystpress: 35 kg - 3x3-6

Beinpress: 125 kg - 3 reps.

ØKT 2 - fredag 28.juni 2013

Brystpress: Eksentrisk. 55 kg - 3x5

Beinpress: 115 kg - 5 reps. 125 kg - 5 reps. 130 kg - 2 reps.

Tredemølle: 10 min 30 sek

Scribble dribble:

Tok heller kondisjonsdelen etter styrkeøvelsene i dag, siden min bror sier at man får best effekt slik? Han mener altså at hvis jeg løper før styrkedelen, så yter jeg mindre. Stemmer dette?

 

ØKT 3 - søndag 30.juni 2013

Jeg har halvveis forstuet håndleddet mitt etter sist økt med brystpress. Går med stram bandasje for å ikke belaste det noe mer. Derfor har jeg droppet brystpress i dag. Tenker jeg kan kjøre på til tirsdag.

Beinpress: 120 kg - 6 reps. 130 kg - 6 reps .140 kg - 6 reps. 150 kg - 6 reps. 160 kg - 6 reps. 170 kg - 6 reps. Forsøk på 180 kg - fail. En gang til på 170 kg - 10 reps.

Tredemølle: 8 min + (fail)

 

Scribble dribble:

Trente alene i dag.

Begynte virkelig å lure da jeg bare klarte å øke mer og mer på benpress, siden jeg ikke klarte mer enn 130 kg sist gang. Det er vel for godt til å være sant, kan være noe med at jeg trente på et annet senter i dag. Men likevel, herlig mestringsfølelse

Jeg tror kanskje det kan være lurt å ikke trene både bein + løping på samme dag, jeg merket at jeg var helt kake på mølla etter beinpresset, så kanskje jeg burde ha en dag imellom, på en måte.

Jeg hadde dessuten løpt 30 min intervall på ellipsemaskin før begge øvelsene.

Lenke til kommentar

Økt 4 - onsdag 03.07.2013

Beinpress:

130, 140,150,160 + 170 kg, 6 reps.

170 kg, 7x3

 

Brystpress:

30 kg, 6 reps

35 kg, 6x2

35 kg, 3 reps(prøvde å få til et siste sett men armene svikta!)

 

Scribble dribble:

Damn. Vet ikke om det er fordi jeg tok en ekstra dag fri, men merket at på de to-tre siste settene på bein, så sleit jeg veldig med å få til første reps, måtte dytte meg selv litt på lårene for å komme helt opp, anses dette som juks? :/

 

På bryst i dag merket jeg på første sett smerte i høyre håndledd. Spurte umiddelbart PT'en der om hjelp, og fikk god veiledning i teknikk :) Fikk ikke vondt siden. Men damn, siste sett var pain, klarte kun halvveis på den tredje..!

 

Økt 5 - fredag 05.06.2013

Beinpress:

130, 140, 150, 160 kg - 5 reps på hver

170 kg - 3x8 + 1x10

 

Brystpress:

35 kg, 7x4

 

30 min intervall + 30 min tabata etterpå. Dævvsliten.

 

Økt 6 - søndag 07.07.2013

Brystpress: 35 kg - 6 reps, 2x8, 9 reps

Var så sykt støl i ræv og bein i dag at jeg droppa bein. Tar det i morra istedet.

Endret av ImSoAsian
Lenke til kommentar

Økt 7 - mandag 08.07.2013

Bein: 130, 140, 150, 160 kg - 5 reps på hver

170 kg - 8x2, 10 reps, 12 reps (dayum!)

180 kg - 12 reps (!!!)

Bryst: 37,5 kg - 6 reps, 7 reps, 8 reps, 6 reps (ugh)

 

Dayum, vet ikke hva som gikk av meg men klarte jo faen meg 180 kg!! :D

Husker da jeg prøvde 180 for en uke siden, nei det var bare flaut. Way to go!

 

Økt 8 - tirsdag 10.07.2013

Bein: 130, 140, 150, 160, 170 kg - 5 reps på hver

180 kg - 9 reps, 10x2, 12reps

Bryst: 37,5 kg - 7x4

 

Økt 9 - 12-07.2013

Bein: 140,150,160,170 kg - 5 reps på hver

180 kg - 10x2, 12x2

Bryst: 37,5 - 8x2, 10x2

Endret av ImSoAsian
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Økt 11 - onsdag 24.07

Brystpress: 37,5 kg - 6,6,10,10

Biceps curl: 12,5 kg - 5x4

Beinpress: 180 kg - 15 reps. 190 kg(!!!)- 15 reps(ohmyfuckinglord!), 5 reps(nedtur), 0 rep(-.-)

 

Er gått over 1 uke siden jeg har trent >< "no excuses!" I know, men tuller ikke når jeg sier at jeg har hatt mye å gjøre. Oh well, nå står tredemølla for tur. Gruer meg ><

 

Da var 3Dmølla unnagjort... 10 min 30 sek. Kan klare bedre altså!

 

Økt 12 - torsdag 1.8

Faen, jeg må slutte å vente så lenge mellom hver økt :p

 

Beinpress: 170 kg x 6 reps. 180 kg x 6 reps x 2. 180 x10 reps.

Brystpress: 37,5 kg x 6 reps x 2. 40 kg x 6 reps x 2. (yay!)

 

Også løp jeg da... klarte ikke mer enn 10 min på første forsøk, så venta jeg 20 min før jeg prøvde igjen, fast bestemt på å klare 11 min. Men klarte ikke mer enn 10 min denne gangen heller :( fml.

Endret av Nudelpus
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Økt 13 - fredag 2.august

I dag SKAL jeg klare 11 min på mølla!!!

 

 

Brystpress: 40 kg - 4 reps. 40 kg - 6 reps x 3.

 

 

Å fyttihelvete, jeg klarte 11 min. er død.

 

Faen, sitter her og hoster og brekker meg. normalt?

 

Yeah, 30 min senere og jeg er klar for beinpress.

 

180 kg - 8 reps - 10 reps - 12 reps - 14 reps

190 kg - 0!! faen.

Endret av Nudelpus
Lenke til kommentar

Økt 14 - torsdag 8.aug

Beinpress: 180 kg - 10 reps. 190 kg - 12 reps - 15 reps - 20 reps

Brystpress: 40 kg - 6x4

 

3D-mølle: 11 min 15 sek....

 

Fyfaen tredemølle er så hardt. Jeg har såå lyst å klare 14 min(ut tida), men er fysisk umulig å trene seg opp 3 min i løpet av 3-4 dager?! Sesjon er snart...

Endret av Nudelpus
Lenke til kommentar

Det er ikke umulig å forbedre seg med 3 minutter på et par dager, nei. Tren veldig rolig og få mye hvile frem mot testen, og du vil kunne skape en liten formtopp. I tillegg vil du under testen få god hjelp av adrenalin, og ikke minst motivasjonen til å lykkes.

 

Jeg sier ikke at du garantert kommer til å klare det, men det kan være mulig...

 

Selv var jeg nettopp med i et bakkeløp i bakken jeg stort sett trener i. Jeg forbedret min personlige rekord med 5 minutter, fra 35:30 til 30:30, under konkurransen...rett og slett på grunn av adrenalin og vilje. Og jeg kom på 5. plass, i stedet for 20. som jeg hadde regnet med.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Det er...

Å, trene rolig samt hvile? Jeg hadde planlagt i hodet mitt i hele dag at jeg skal trene som F hver dag frem til sesjon, med 1 dag hvile(dagen før sesjon). Er dette ingen god plan, eller? :)

 

Wow, inspirasjon!! Good for u, håper noe av det samme skjer meg da :))

Lenke til kommentar

Alle er ikke lik, men for meg fungerer det best å trene knallhardt i noen uker før konkurranse, men så ta det helt rolig siste uken. Da snakker jeg joggeturer som er så rolig at jeg nærmest går i motbakkene.

 

En annen metode som kan fungere er å ta seg helt ut en eller to dager før konkurranse. Da vil en også kunne få en formtopp, men dette er langt mer risikabelt og kan også slå ut motsatt.

 

Men som sagt, folk er forskjellig så dette er noe du ideelt sett skulle ha funnet ut på forhånd.

 

Litt lesestoff:

http://www.dn.no/dnaktiv/article2084414.ece

 

Lenke til kommentar

Fikk forresten høre at snittet på løping lå på rundt 11:30 (tror jeg det var, for gutter)), så er ikke noe problem om du ikke klarer tiden ut. Det forventes i hvert fall ikke. Ingen på min gruppe som løp lengre en 13 min.

Den er grei. Men jeg tenker på at jo bedre jeg klarer det på de fysiske testene, jo større og flere muligheter har jeg for å komme inn på de gode avdelingene og få ønskene mine oppfylt? (vet såklart at de psykiske testene også teller)

 

Alle er ikke lik, men for meg fungerer det best å trene knallhardt i noen uker før konkurranse, men så ta det helt rolig siste uken. Da snakker jeg joggeturer som er så rolig at jeg nærmest går i motbakkene.

 

En annen metode som kan fungere er å ta seg helt ut en eller to dager før konkurranse. Da vil en også kunne få en formtopp, men dette er langt mer risikabelt og kan også slå ut motsatt.

 

Men som sagt, folk er forskjellig så dette er noe du ideelt sett skulle ha funnet ut på forhånd.

 

Litt lesestoff:

http://www.dn.no/dna...icle2084414.ece

Da tenker jeg at jeg skal ta meg helt ut i morgen(fredag), hvile på lørdag, trening på søndag + mandag, hvile på tirsdag. Så sesjon på onsdag.

 

Takker for svar, skal sjekke ut linken :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...