Gå til innhold

Hvordan splitte opp ett bilag på flere konto i regnskapet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du skriver veldig lite om hva dette er og skal brukes til. Det er mange typer regnskap.

 

Hvis dette er et regnskap som bygger på Kontoklasser (NS) og med flere nivå (2, eller flere sifret nivå), skal hver post i bilaget, føres i rett kontoklasse og så refereres det et bilagsnr., på samme linje. Dette gjøres da, for hver post i bilaget.

Lenke til kommentar

Hei. Det er et helt standard bedriftsregnskap med bokføringsplikt og bygger på standard kontoklasser fra NS som du sier. Så om jeg, la og si, har et kontantbilag på 1000kr, hvorav 800kr utgjør kontorkostnader og 200kr utgjør reisekostnader. Da føres det kredit kassa 1000kr, og debit på hver av de andre kontoene på respektivt 800kr og 200kr, på SAMME linje i regnskapet? Enkelt eksempel hvor en ser bort fra MVA.

Endret av lasseal
Lenke til kommentar

Føres dette på papir/i bok, eller på data, og hva heter i tilfelle regnskapsprogrammet?

 

I de regnskapsprogrammene jeg har vært borti, så føres enten debet og kredit på samme linje ("enkle" bilag hvor det kun er en kredit- og en debetkonto det skal føres på); ellers, som i eksemplet ditt, føres det på tre separate linjer (to debet og en kredit-postering) med samme bilagsnummer.

 

Det blir mest ryddig å gjøre det på samme måte om man fører manuelt også; særlig om det er et regnskap som skal revideres (f.eks. lag og foreninger), selv om det der er mulig å føre på mer enn to konti på en linje.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke regnskapsfører og det beste hadde vært om noen av dem kom på "banen" her. Har mest erfaring fra Porsjekt-/byggeregnskap, men det er samme prinsipper. Jeg undrer på en det er noe sammenblanding med føring av Hovedbok på papir. Eller om det er et morderne regnskapsprogram på data. Kontoklasser tyder på det siste.

 

Det er jo 8 kontoklasser og intill 4 nivåer, innen hver klasse. Og føringen blir da avhengig av hvor nøye regnskapet skal føres, dvs, på hvilket nivå. Eks. kontorutstyr, kan ha flere forskjellige "under-kontoklasser". Og reisekostnader er en helt annen kontoklasse.

 

De programm jeg har og har hatt kjenskap til så har jeg/vi ført inn kun debit på rett kontoklasse og i rett nivå (under-kontoklasse) og så ordner dataprogrammet med kreditten, på rett sted.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Okei, nå skal jeg forklare.

 

I et typisk regnskapsprogram så oppretter man en "linje" der man har muligheten for å legge inn 2 kontoer (1 konto og 1 motkonto). I denne linjen legger man også inn de andre opplysningene slik som beløp, dato og bilagsnr.

 

Men noen bilag/transaksjoner trenger man flere enn bare 2 kontoer, og da må man opprette flere "linjer" med samme bilagsnr og dato.

 

I TS sitt eksempel, må man opprette 3 linjer, og sette inn kontoene og beløpene på de 3 linjene og ha motkontoene blank. Husk å ha samme bilagsnr og dato på alle 3 linjene, og riktig debet og kredit.

 

Siden det er 3 kontoer, blir det 3 posteringer. Og det er disse posteringene som blir registrert i regnskapet. Hvor mange "linjer" man har brukt i programmet har ingen betydning for regnskapet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Okei, nå skal jeg forklare.

 

I et typisk regnskapsprogram så oppretter man en "linje" der man har muligheten for å legge inn 2 kontoer (1 konto og 1 motkonto). I denne linjen legger man også inn de andre opplysningene slik som beløp, dato og bilagsnr.

 

Men noen bilag/transaksjoner trenger man flere enn bare 2 kontoer, og da må man opprette flere "linjer" med samme bilagsnr og dato.

 

I TS sitt eksempel, må man opprette 3 linjer, og sette inn kontoene og beløpene på de 3 linjene og ha motkontoene blank. Husk å ha samme bilagsnr og dato på alle 3 linjene, og riktig debet og kredit.

 

Siden det er 3 kontoer, blir det 3 posteringer. Og det er disse posteringene som blir registrert i regnskapet. Hvor mange "linjer" man har brukt i programmet har ingen betydning for regnskapet.

Unskyld meg, men det etterspørres bruk av program med KONTOKLASSER, etter NS! Det du beskriver har vel lite med føring av regnskap, med kontoklasser.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...