Gå til innhold

speilløst systemkamera


Anbefalte innlegg

Er i markedet for et nytt kamera.

 

Kikket på Sony NEX-6 med kit 16-50mm +35MM F1.8

 

Men har og kikket litt på Olympus OM-D som da er regn tett. Og vet at Olympus E-P5 bør dukke opp.

 

Skal bruke kameraet til og ta primært bilder av baby og kanskje noen golf baner nå og da.

Inne og ute.

 

Liker tanken på wifi, da vinner ep-5.

Liker regntett , OM-D

Pris nex-6

 

Olympus har IS i huset. Det har ikke NEX.

 

Er det noe annet jeg bør kikke på. 10.000 +- budsjett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at de fleste hus tåler litt duskregn før de takker for seg.

OMD'n har også mulighet for ekstra grep og vertikalgrep - dersom det er noe interresant for deg, så anbefaler jeg det.

 

Utenom dette, sitter jeg selv å venter på at Oly skal lansere en ny OMD (ryktet sier september-ish)..., med wifi, low-iso (iso-100 ekv.), 1/8000sek lukkertid ... og aller helst også med PDAF support.

 

Hvis du skal filme litt, så gå for en av OLY sine med den råe stabilisatoren. Det er helt ekstremt. Hvis ikke, har jeg heller ingen problemer med å anbefale NEX-6. En kompis av meg har det, og er meget fornøyd.

 

Edit; Ta en titt på objektiver du kan tenke deg å bruke, og legg gjerne det litt inn i beregningen. Hvilket system har det du ønsker å ha?

Endret av kiskogl
Lenke til kommentar

Hvis du er opptatt av filming og wifi, så anbefaler jeg deg å ta en titt på Panasonic G6. Da får du tilgang til µ-4/3 objektivparken,men video-kvalitet på samme nivå som Sony (eller bedre).

 

Panasonic har stabilisering i objektivene i stedet for huset; akkurat som Sony. Det stemmer nok at at stabilisering til Olympus er helt rå; men dte hjelper ikke når lukkertiden blir for lav i forhold til motiv som beveger seg. Og det er klare begrensinger i video-modus til Olympus, sammenlignet med Sony og Panasonic.

 

Jeg selv har prøvd Sony NEX-6, og må si jeg ble skuffet.

Lenke til kommentar

Det stemmer nok at at stabilisering til Olympus er helt rå; men dte hjelper ikke når lukkertiden blir for lav i forhold til motiv som beveger seg. Og det er klare begrensinger i video-modus til Olympus, sammenlignet med Sony og Panasonic.

Desverre, ja. :( ..., men greit å presisere at det er forskjell på å "produsere video".., eller å filme små filmsnutter - av ungene eller andre ting.

 

. Stabilisatoren er rimelig effektiv - som du ser rister det godt under takeoff, men videoen er ganske stabil... (and btw; se gjerne mer på kanalen og subscribe..., det kommer mer intetsigende fjas der...)
Lenke til kommentar

Desverre, ja. :( ..., men greit å presisere at det er forskjell på å "produsere video".., eller å filme små filmsnutter - av ungene eller andre ting.

Sant nok.

 

. Stabilisatoren er rimelig effektiv - som du ser rister det godt under takeoff, men videoen er ganske stabil... (and btw; se gjerne mer på kanalen og subscribe..., det kommer mer intetsigende fjas der...)

Det så greit ut det.

Lenke til kommentar

Hva var det som skuffet deg ?

Det var flere ting.

 

Overraskende mye vignettering på 16-50mm i 16mm enden - det er et problem for de skyter RAW og ikke bruker Lightroom (som har innebygget korreksjon for slikt).

Betjeningen - bl.a. menyene var unødvendig knotete og forenklet på en slik måte at det virker fordummende.

16mm f/2.8 var en vits - det er vel det softeste objektivet jeg har prøvd; også blendet ned ...

Huset var unødvendig lite; klarte aldri å holde det på en behagelig måte.

 

Det var ikke bare sorgen - det er noen lyspunkter også.

God byggekvalitet.

God innebygget søker.

50mm f/1.8 er et trivelig objektiv.

Lenke til kommentar

Da får jeg evt. kutte ut kitobjektivet på 16-50mm og heller bare kjøpe huset.

 

Finnes det gode objektiver som jeg evt heller kan kjøpe ? ( vet at de nok ikke blir så billig)

Det er det som er problemet med NEX-systemet - 16-50mm er den beste kit-zoomen. Så da må du satse på fast-optikk i stedet. Eller velge noe annet - µ-4/3, Fuji X serien e.l.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...